Commotie om vliegkunsten Spitfire boven Amsterdam

taildragger

New member
Daar schijnt nogal wat beroering door te zijn ontstaan, een IVW die een intern onderzoek gaat uitvoeren, een KLu-baas die tekst en uitleg wil over wat ze met 'zijn' Spitfire uithalen. En dit allemaal volgens de tamtam vanwege een sportief LVNL feestje dat opgeleukt is door een demo met de Spitfire?

Wie weet meer?
 
Ik weet niet meer. Het enige dat ik weet is dat een spitfire nog best leuke stunts uit kan halen boven Amsterdam (foei...). Was een mooi gezicht, helaas had ik geen film/foto apparatuur bij me. Vervolgens vloog hij nog een rondje om de toren om zich daarna te verwijderen uit de Schiphol CTR heading east:)
 
Heerlijk dat commentaar :D

"die gaat neerstorten"
"wat een leipo"
"hij mag helemaal niet te laag joh"

[YOUTUBE]http://youtube.com/watch?v=QBBfXWqHcoU[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://youtube.com/watch?v=QNYF_YtW1ow[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://youtube.com/watch?v=tmi2PtIyH4o[/YOUTUBE]
 
De hele dag in Amsterdam geweest en ik heb er niks van meegekregen :'( echt enorm balen.. Wel een mooie stunt trouwens :)
 
Ik kan me voorstellen dat met het ongeluk in Roermond nog vers in het geheugen de gemiddelde burger een beetje angstig wordt als ze zonder verdere info een vliegtuig boven onze hoofdstad op lage hoogte verschillende vliegstanden zien aannemen.
 
De spitfire was ingehuurd om het voetbaltoernooi wat luchtverkeersleiders uit de heel wereld aan het spelen waren op een sportpark in de buurt op te leuken
 
Kaka

Kaka

Kaka,

Als jij bent wie ik denk dat jij bent ga ik je binnenkort weer zien :)

Kakaaaa!!!! :) toeki toeki :)
 
Dan weet ik ook wie hij is!

kaka.jpg
 
Ik heb het allemaal wel gezien (werk op 6e verdieping naast het Amstelstation, zat dus eerste rang). Uiteraard meteen naar buiten gaan kijken toen ik een Merlin hoorde, en het enige wat ik geconstateerd heb was een aantal low-passes. Niet te laag, en niet richting Amstel-station en/of Rembrandt-toren.

Dus inderdaad slordig dat men de buurt niet had ingelicht, maar verder niets aan de hand. En geen sprake van 'stunts', 'capriolen' of loopings.
 
Yo, zie je wel dat vliegen zonder ATC-ers VEEL leuker is :D Laat die gasten maar voetballen ... had die Spit dat sportveld niet ff kunnen 'strafen' :grijns:
 
Fout! De Spit werd gevlogen door een ATC-er!

Ahaaa ... maakt duidelijk waarom er niet is 'gestrafed' :p:
Maarruh waarom fout! Hem werd niks door z'n collaga ATC-ers in de weg gelegd ... dus hij had fun zonder ATC-ers :D

Ff alle gekheid op een stokje ... ik weet ook wel dat we niet zonder die jongens en meiden kunnen :kiss:

Ennuh ... je maakt me nieuwsgierig:
1. Wie zat er achter de yoke?
2. Waarom zit ie doorgaans achter een mike i.p.v. de yoke?
 
Ennuh ... je maakt me nieuwsgierig:
1. Wie zat er achter de yoke?
2. Waarom zit ie doorgaans achter een mike i.p.v. de yoke?

Zoals alle echte vliegtuigen heeft een Spitfire geen yoke maar een stick ... :grijns: :p:
 
't Is in ieder geval niet zo'n raar half stuurtje :angel: , lijkt toch meer op een echte stick.

En ja ik weet het: sommige uitvoeringen van de Mosquito hadden ook een yoke, en uiteraard waren dat ook echte vliegtuigen. Sterker nog, de mooiste vliegtuigen die ooit gebouwd zijn.

Sorry, RJ en Sydney ... ;)
 
Zag er leuk uit, zou graag eens in stappen om een rondje mee te doen. Maar wie denkt met een demo boven amsterdam weg te komen zonder dat er gelul van komt loopt toch wel een beetje achter. De gemiddelde Amsterdammer schiet al in de stress van de trauma heli, laat staan van een spitfire. Beetje dom dus (denk ik).
Klopt het trouwens dat het een luchtmacht vlieger was, of is die kist alleen van de Klu?
 
Mwah, een stick is het nou ook weer niet, maar zo'n typisch Engelse uitvoering met een scharnierend bovendeel....

spitfire.jpg

Ahummm ... dus als ik het goed zie ... dan kon je de Spit nog besturen terwijl je handen er door de moffen afgeschoten waren :D
 
Ik kwam net uit school en stapte de metro uit op station Overamstel en zag na 2 minuten opeens een WOII toestel boven mijn hoofd voorbij vliegen, richting de Bijlmer Bajes.
Call me crazy maar de serie Prison Break kwam plotseling bij mij op. Ik dacht even dat hij zn magazijn zou legen op 1 van die hokjes.

Wel echt een Vette show. Zag er super uit. Ik had een mooie plek om het te kunnen aanschouwen.
 
Back
Top