Commerciele vlucht of niet?

Je gaat een stukje vliegen met een maat van je, officieel deel je de kosten, onder de tafel krijg jij je geld weer terug. Gelukkig kan die vriend goed fotograferen en hou je er nog een paar mooie foto's aan over!

Niet zo moeilijk doen, er is echt geen haan die daar naar kraait.
 
Aerial work, een klassieker en helaas erg grijs gebied.

Week voor de vlucht bellen met LNVL Helpdesk en nodige formulieren downloaden invullen en faxen. o.a. objecten die op de foto moeten.
Na de vlucht, indien nodig, foto's opsturen naar Defensie ter goedkeuring.

Maar nu "de Catch" je hebt een vliegtuig nodig, clubkist zal meestal niet gaan want moet expliciet verzekerd zijn voor commercieel luchtvervoer en luchtarbeid, en daar ga je dus onherroepelijk mee de mist in zodra er iets zou gebeuren. En je hebt niet alleen jezelf ermee maar ook de andere clubleden dus pas er mee op!!

Mag ik vragen waar staat dat je een week van tevoren moet opbellen naar LVNL? De meeste fotovluchten worden om 0900 geboekt voor diezelfde dag als blijkt dat het mooi weer is. Gaat iedereen dan LVNL bellen?

En volgens mij is het geen commercieel luchtvervoer dus moet je kist alleen verzekerd zijn voor aerial work.
 
Ik heb nog nooit met LVNL gebeld voor een fotovlucht. Alleen als ik de Schiphol CTR in moet een faxje, uurtje voor de vlucht, en het is geregeld.
 
Ik denk ook niet dat het LVNL interesseert als je boven giethoorn een koe gaat fotograferen op 1000 ft.
 
Zoals gezegt, het is een grijs gebied en je zal er vast wel mee wegkomen. Maar kom op zeg, als je profesioneel wilt gaan vliegen dan moet je CPL halen en je dingetjes gewoon netjes regelen, hiermee zeg ik niks vreemds toch hoop ik?

Talsma,
Staat nergens, week, 3 dagen van te voren, maakt het uit? Als je nog nooit eerder een fotovlucht hebt gedaan zou ik je aanraden om van te voren even contact op te nemen met de helpdesk van LVNL, die zijn erg behulpzaam en afhankelijk van de complexiteit van de foto-opdracht kan het handig zijn om ruim van te voren even te bellen wat je van plan bent. Op de dag zelf idd even een faxje of belletje en daar ga je.

Voor de duidelijkheid, ik heb het over de eerste post, dat is volgens mij gewoon een profesionele foto-opdracht voor een krant.

MVG
Ditched
 
Was het niet zo dat als JIJ beslist waar de vlucht heen gaat dan is het niet commercieel, als HIJ dat beslist dan wel?
 
Dat is de simpele benadering, maar er zijn ook andere factoren die een rol spelen.

Als jij beslist waar je heen vliegt, maar hij draagt alle kosten en wellicht houd jij er nog een paar centen aan over, dan is het ook een commerciële vlucht.

Als ik kijk naar de TS, dan denk ik dat het daar een commerciële vlucht betreft, want e.a. wordt nu al gepland voor December en de foto's gaan in de krant komen. Dan denk ik dus dat het onderwerp ook al bekend is (bijvoorbeeld de intocht van sinterklaas?) en daarmee de locatie. Kortom de passagier (i.e. de fotograaf) bepaalt waar er naar toe gevlogen gaat worden.

Nu verwacht ik niet dat de LVNL of de IVW de kranten uit gaat zitten pluizen naar foto's die wellicht vanuit een vliegtuig zijn genomen en dan op basis van de EXIF de fotograaf en het tijdstip van fotograferen gaat opsporen en aan de hand van de data van dutchmil gaat uitzoeken wie er op dat moment in de lucht was in de buurt van het punt waar de foto is genomen, om vervolgens te gaan controleren of je wel een CPL hebt.
Kortom je bent waarschijnlijk niet helemaal binnen de wet bezig, maar de kans dat je gepakt wordt is best klein. (Totdat er iets niet lekker gaat en je moet landen in een weiland of je vliegtuig echt sloopt... Dan zijn de rapen natuurlijk wel gaar, want dan keert een waarschijnlijk verzekering ineens niet meer uit.)

Let op: IANL of wel I Am No Legalexpert. Kortom dit is geen advies of iets dergelijks.
 
ps. Weinig jurisprudentie over helaas. Als iemand zich nog verveelt zou de wetsgeschiedenis en MvT bekeken kunnen worden om te kijken of die uitkomst bieden.

Ik heb me ooit eens verveeld: vooral veel verwijzingen naar JAR/FCL... Je wordt er niet echt wijzer van.
 
Ben het volledig met je eens maar om even de advocaat van de duivel te spelen het volgende. De definitie is o.a.:niet tegen vergoeding, op te treden als eerste of tweede bestuurder van een Luchtvaartuig tijdens vluchten zonder baat

Je kan ook betogen dat de vlucht wel een baat tot gevolg heeft namelijk het verkopen van de luchtfoto's toch?



Als je ervan uitgaat dat de wetgever het optreden als vlieger tijdens vluchten waarbij door de vlieger iets wordt verdiend wil voorkomen, voor vliegers die niet beschikken over een commercieel brevet, wordt de redenering dat een vlucht zonder baat een vlucht is waarbij geen causaal voordeel in het leven wordt geroepen voor de vlieger. De baat voor een passagier, in dit verband zelfs een verder verwijderd voordeel (fotos hebben pas merkbare waarde na verkoop aan een derde, of publicatie in een medium), zou hier los van staan.

Van belang is de uitleg van ´vluchten zonder baat´.
Ziet de baat op zowel de vlieger, de vliegclub, of ook op de passagier? (naar mijn mening is dit laatste zeer discutabel, maar afhankelijk van de interpretatie van baat.)

Wat is een baat? (naar mijn mening slechts een toename van het eigen vermogen (van de vlieger, vliegclub), het schieten van fotos staat hiervan causaal te ver verwijderd.)

Echter, dit is mijn interpretatie van je situatie zonder me al te veel in achtergrondliteratuur te hebben verdiept.
 
Back
Top