Command training.....

.Nou nou, je beschuldigd Speedair van arrogantie, maar ht laatste deel van je reply getuigt nou ook niet echt van veel verstand!

Volgens mij zijn verstand en arrogantie 2 volstrekt verschillende begrippen... Ja, ik beschuldig hem van arrogantie. Is dat een probleem? Mag dat dan niet?

Nee, ik pretendeer zeker niet dat ik alles weet. Meestal houd ik me op de achtergrond want ik weet dat er altijd wel iemand is die 't beter weet of kan. Ik wordt daar elke dag wel mee geconfronteerd. Maar als ik dit soort posts lees wil ik toch effe bijspringen...

De captaincy training omvat uiteraard meer dan 't lezen van de BOM. De manier van opereren binnen een crew, 't omgaan met operationele en commerciele aspecten, bla bla bla. 't Hoort er allemaal bij. Echter, al dit soort zaken moet je als (ervaren) co- al in de smiezen hebben. Als je dat tijdens je gezagvoerderstraining nog moet uitvinden ben je rijkelijk te laat. Je gezagvoerderschap is niets anders dan de juridische verantwoordelijkheid op je nemen. De training is er voor om je in die rol en stoel enigzins thuis te laten voelen. That's it! Niet moeilijker maken dan 't is.

Ik zie dan ook niet in waar mijn verstand me in de steek laat maar ik neem aan dat ik hier wel 't een en ander over zal horen... :D

groenten!
 
Jaloers dat iemand van je eigen leeftijd baas is op een buske?

Ik zie nergens "bullshit" of arrogantie in z'n post moet ik je eerlijk bekennen.. Maarja..
 
Kijk,

Mijn reply was geschreven als reaktie op jouw eerdere bericht.
Dat kwam mijns inziens enigszins verwaand en arrogant over.

Nu, in je 2e reply verstrek je wat meer informatie waar ik mij meer in kan vinden.
In grote lijnen ben ik het met je eens.

Het is natuurlijk onzin dat het enige verschil van rechts naar links de juridische verantwoordelijkheid is. Maar dat weet je zelf vast ook wel, daar ga ik niet verder op in.
Maar ik kan me daarom wel goed voorstellen dat wanneer iemand voor een command in aanmerking komt, die persoon zich wel zo goed mogelijk wil voorbereiden.
En als dat informatie vragen via een buletin board inhoudt, then so be it.
Je zou ook kunnen zeggen dat deze persoon zijn upgrade juist erg serieus neemt en zich zo goed mogelijk wil voorbereiden op ALLE aspecten, want niet alles kan je in een klaslokaal of simulator leren.

Groeten
 
Inderdaad.. En op de dag dat je besluit dat je alles weet en gezien hebt, dan PLEASE stop met vliegen..
 
FD,

Jaloezie, nee hoor.
We hebben allemaal onze keuzes voor bepaalde (vliegschool)routes gemaakt. (en in mijn geval een flink portie pech)
Daar kan je hooguit spijt van hebben, maar zeker geen jaloezie.

Bovendien, ik ben het met je eens dat er geen arrogantie te bespeuren was bij Speedair, maar kreeg wel het idee dat
De Meester dat wel vond, vandaar mijn reaktie.
 
Zandhaas,

heb het over meester! (die blijkbaar jaloers is) niet over jou.. bij lange na niet.

FD
 
Begrijp de reactie van de meester niet echt..... Een stukje begrijpend lezen van de initiele post is echt niet heel moeilijk.

Het gaat hier puur om aanvullende hulpmiddelen, niet meer niet minder ! Uiteraard moet een co al een beschikken over een brede kennis, een ervaren co helemaal ! Dat is hier helemaal de issue niet !!! Wat een slap gelul :(

En om even een misverstand uit de wereld te helpen, al begrijp ik totaal niet hoe dat is ontstaan : Ik zei dat wij in het komende jaar aan de beurt zijn !! Er is niemand hier een eindsprint aan het trekken en snel even wat info vergaart op het PBB

greetings.

In ieder geval bedankt voor de nuttige tips van mensen die dit topic wel normaal hebben opgevat !
 
Jaloers dat iemand van je eigen leeftijd baas is op een buske?

Ummmm... nee. Ben al "baas" geweest en weet derhalve wat 't behelst. Ik ben ook niet 't type om jaloers te zijn. Bovendien ben ik 35 en dus al wat ouder (wijzer?) dan menig deelnemer op dit forum... inclusief speedair. Knap overigens dat je 'wist' hoe oud ik was....
 
Jo,

voorbereiden op een command!!!
ken je vliegtuig, procedures en ops manual, routes.
niet alles kan je onthouden, maar er zijn dingen die je gewoon moet weten. en weet waar je de rest kan vinden.

en dan komt het aan op ervaring opdoen. de basis ervaring heb je al, anders zou je geen command cursus aangeboden krijgen.

maak analyzes van voorvallen hoe simpel ook.

bv na pushback moet je naar de gate terug. wat doe je en in welke volgorde?. wat zeg je in de PA?.
je zal de eerste niet zijn die zoiets simpels verkloot en de slides niet disarmed.

k.
 
Jo Bounty,

wil je wat meer cases of info, mail me dan.

loop ook eens door qrh en kijk wat elke stap doet in het systeem.
bv op de 747-300 moet je de DC 3 openen.
maar wat betekent dat in het systeem je split het systeem in 1+2 en 3+ess power.

wordt dus geen switch flikker. actie=reactie.
gooi je een switch om moet er ergens een reactie te zien zijn.

succes.\

k.
 
@ de Meester, Er word in dit forum naar een mening gevraagd naar mensen die hun command course reeds achter de rug hebben naar hun ervaring en die schets ik gewoon. Het zijn MIJN ervaring en die hoeven niet overeen te komen met die van jou. Ik vraag me uit interesse af op welke type je baas bent geweest (wat vlieg je nu dan of vlieg je niet?)

Wat betreft de marges wat ik eerder schetste. Als iets voor de co iets niet duidelijk is kan je het aan je captain vragen en is het geen schande als je het iets niet weet, je kan er op terugvallen. Als captain hoor je alles te weten, procedures van binnen naar buiten te kennen etc. Dat bedoel ik ermee. Niet het feit of je de kist nou rechts of links van of op de centerline zet bij de landing.

En dan nog iets, maakt het voor jou als co dan uit of een captain nou 24 is of 48 is? Zou je de leiding van zo een captain niet of minder accepteren en ga je dan ook naar je baas toe om te zeggen dat je niet met hem of haar wilt samenwerken?

Waarom zou die captain van 24 niet hetzelfde kunnen als iemand van 48? Je hebt tenslotte dezelfde papieren en een zelfde commander opleiding achter de rug.
 
Beste speedair,

Als je als captain iets niet weet mag je het best aan je co vragen hoor, dat is zeker geen schande, sterker nog volgens mij is dat de basis van CRM.

Dodo
 
Jo dodo,

dat is nu het mooie aan vracht.

@speedair,

levensgevaarlijke opmerking, "Als capt moet je alles weten".
lees mn hierboven wat ik schreef. jij als capt moet juist weten wanneer je tegen de fo of in mijn geval fe moet zeggen ik weet het niet zeker, maar we zoeken het op in het boek.

En houd nu eens op met dat ge-eikel over je leeftijd. je bent nog al vol van jezelf. het is mooi wat je hebt bereikt maar ik wordt er nu echt moe van.een echte wijsneus waar iedere collega over praat in de crewroom." oohh nee ik moet weer met die wijsneus op stap 6 sectoren".

en voor jou info, er zijn vliegers die jonger zijn dan jij en ook links zitten op iets groter dan dat brommertje van jou.
waar ik helemaal om moest lachen, MIJN ervaring. loop toch niet te koop met jezelf. en waarommoet je weten waar de meester vliegt, hij slaat de spijker op zn kop.

en nu terug naar de discussie
k.
 
Ik moet mijn co kunnen vertellen dat dit zus of zo moet, hoe het volgens het boekje zou moeten!!! Neem toch niet alles zo letterlijk man!
Om het over de rest van je post te hebben, ik denk dat wat ik er neerpen wel redelijk duidelijk is, er word gevraagd naar de manier waarop ik het ERVAAR C.Q. BELEEF
en niet meer, houd je daarom ook gewoon bij het topic en houd de rest van je commentaar gewoon voor je en als je het dan zo graag kwijt wilt kan je mij pm'en.
 
jo speedo

ik moet mn commentaar voor me houden. en jij kan gewoon door blijven bazelen. messed with the wrong marine, pall!!!(john wayne in Midway)
eens kom je erachter dat captain zijn gewoon een baan is en niet meer dan dat.

begrijp ik uit je opmerking om bij de discussie te blijven, ik niet meer in elke thread jou ge-eikel over je leeftijd te lezen.
mooi, is dat weer geregeld.
en PM dat zou je weer een ego boost geven. dus ik doe het liever op het pbb.

k.
 
Weledele heer speedair,

Uit uw reactie op de mijne moge wij opmaken dat kritiek aan uw gedachtengoed gericht ervaren wordt als een aanval op uw zonder twijfel enorme interessante staat van dienst. Helaas echter geeft dit wederom twijfel aan uw CRM skills. Een goede vlieger is ongeacht zijn positie in staat zijn/haar collega vliegers te helpen hun werk zo goed mogelijk te doen. Helaas echter bent u kennelijk van de mening dat u alles dient te weten en uw bemanning moet wijzen op waar wat in de boeken te vinden is. Uit deze stellingname van U kan ik dus slechts concluderen dat uw kennis gebaseerd is op richtlijnen uit de boeken, en helaas niet op inzichten. Jammer, want uit deverse onderzoeken is gebleken dat juist dit inzicht een van de belangrijkste kwaliteiten is die een vlieger nodig heeft, boekenwormen vinden in de regel eem proma baan in de ambtenarij,

PS. deze heb ik ook als PM verstuurd, want ik wil niet het risico lopen dat je mij verzoekt alleen via PM te reageren.

Hoogachtend,

Dodo
 
shit dodo,

met dit taalgebruik kan je zo beginnen in de ambtenarij!!!

k.
 
@ KLIKO & Dodo; bedankt, ik had 't niet beter kunnen verwoorden.

@Speedair,
Ik vraag me uit interesse af op welke type je baas bent geweest (wat vlieg je nu dan of vlieg je niet?)
Als Captain had je moeten weten dat ik vlieg...
Misschien had je je co-piloot kunnen vragen waar deze informatie te vinden was (profile button) maar ja dat is niet je "style". Ok, ok... cheap-shot... sorry maar ik hou m'n hart vast als ik een 'baasje' zoals jij naast me had zitten.

Oh, voor alle volledigheid; ik ben 'baas' geweest op een FK50. vlieg nu al weer geruime tijd B737.

En nee, 't maakt me niet uit hoe oud mijn collega is. Ja, in principe hebben ze allemaal de training doorstaan dus ze voldoen aan de minimale eisen om op de linkerstoel te zitten. Maar we weten ook allemaal dat de een wat makkelijker in die stoel zit dan een ander...

@Bounty53,
Ik had helemaal geen kritiek op jou en begrijp daarom ook niet waarom ik een veeg uit de pan krijg. Maar goed, weer wat geleerd, zie je?
 
Last edited:
Back
Top