Command training.....

Weleedel gestrenge heere/vrouwe DODO,

Mijn dank voor uw reactie.
Om op uw PM en bericht in dit forum terug te komen.
Met kritiek heb ik geen problemen, echter zolang dit constructieve kritiek is zou het u wel sieren als u dan op zijn minst met verbeterpunten zou komen, in plaats daarvan zaagt u namelijk alleen maar aan stoelpoten en dat is naar mijn idee te makelijk.

Over mijn CRM skills hoeft u zich geen zorgen te maken, daar word u A niet voor betaald en daar bent u B niet in de positie voor om dat te beoordelen. De enige die dat namenlijk hoeven te doen zijn mijn collega's, instructeurs en mijn directe chef. Mijn collega's hebben op zijn minst het recht als zij iets willen weten betreffende SOP of andere dingen dat ik op zijn minst een duidelijk antwoord heb of de moeite neem om het een en ander na te vragen, net zo goed als ik ook dingen aan mijn collega's kan vragen het werkt tenslotte 2 kanten op. Het spijt mijn dan ook als ik dit voor u niet duidelijk genoeg heb vermeld.

Ter informatie ontvangt u dit bericht ook via PM, vind het namelijk wel zo netjes om dan ook op berichten te reageren.

Indien u nog vragen heeft naar aanleiding van dit bericht verzoek ik u om met mij contact op te nemen.

Hoogachtend,
Speedair
 
@ De Meester
Kan ik ergens uit jou profiel opmaken op welke kist je vliegt?
show it to me please, hieronder je profiel

Profiel van De Meester Zoek naar alle berichten van deze .

Registratiedatum: 02-12-2003
Status: airborne
Totaal aantal berichten: 19 (0.05 posts per day)
Laatste bericht: 09-01-2005 17:24
Command training.....
Contact De Meester: Click here to email De Meester
Homepage: http://hebiknie.nl
MSN: Array
Verjaardag March 2, 1980
Brevet rpl/ppl/cpl/atpl ja
Typeratings ja
Biografie
Locatie Nederland
Interesses
Beroep vlieger

@ Kliko, wil je mijn eerste post even quoten (daar waar ik het over mijn eigen ervaringen heb als het over mijn commander course gaat)
en dan ook het citaat waar ik met mijn leeftijd te koop loop, staat alleen in mijn profiel en mag wat mij betreft iedereen weten, is niet geheim, alleen wel gevaarlijk want men schets hiermee een negatief verband tussen mijn leeftijd en mijn werk.
 
Jeez guys, Bounty zit zich nu af te vragen wat er nou helemaal met z'n thread is gebeurd :)

Speedair, anderen (en ik ook) pikken hier toch een bepaalde vibe op uit hoe jij dingen opschrijft die inderdaad de indruk zouden geven dat je aardig tevreden met jezelf bent.

Waarschijnlijk heb je op de lijn helemaal geen problemen en gaat alles prima, maar wellicht kun je lering trekken uit de reacties.

D'r is niets wat ik (als F/O) meer respecteer dan een gezagvoerder die down to earth is. Een gezagvoerder die zich niet boven de F/O stelt. Heel veel dingen zijn namelijk grijs gebied in de luchtvaart, qua procedures, filosofieën en regelgeving. Iemand die dus beweert "te weten hoe alles zit", vertrouw ik per definitie niet. Ook tijdens een laatste command course hebben we heel aardige discussies gehad met de instructeur, waarbij ook hij weer tot nieuwe inzichten kwam (en daar ook open voor stond).

Eén wijze levensles die niet alleen op SOP's van toepassing kan zijn, maar over alles eigenlijk: "I could be wrong!" Zelfkritiek is één van de pijlers van CRM, zonder zelfkritiek zet je jezelf op voor failure.

Daar in ieder geval alvast weer een tip voor diegenen in de command course! :) Veel succes jongens en geniet ervan.

Speedair, ik vind het desalniettemin een mooie prestatie dat je op je 24e left seat jet bent, er zijn op het board een paar mensen die vinden dat je eigenlijk eerst 10000 uur als testvlieger had moeten vliegen ;)
 
@Speedo
...je baas bent geweest (wat vlieg je nu dan of vlieg je niet?)

"...of vlieg je niet" suggereert dat er enige onduidelijkheid is omtrent mijn status als werknemer bij een luchtvaartmij. Vandaar mijn verwijzing naar 't "profile" button onder elke post.

Deze discussie loopt op niets uit. "Let's agree to disagree" zullen we maar zeggen.

Groenten.
 
speedo,


wil je nog steeds je gelijk halen? ik sluit me aan bij de meester.

ciao

k.
 
Kliko, je bent er zelf over begonnen.
Wat mij betreft is de discussie hierover gesloten en kunnen we weer on topic.
 
Meester,

Je leeftijd (geb. datum) stond in je profiel vandaar.. Maar deze was dus blijkbaar gelogen.. Rest ook van je posts (inhoudelijk) gelogen?

Ik snap ook die hele opwinidng niet over leeftijd.. Er zijn piloten van 20 met minder als 1000 uur TT die ik al slapende vertrouw, en er zijn high time 20.000 hour piloten waarvan m'n levensverzekering liever heeft dat ik niet met ze vlieg... Big deal, heb ook nog nooit een collega beoredeeld op z'n leeftijd, oordeel 'm wel op z'n werk..

Het enige wat ik zeker weet als (erg)jonge co is dat ik nog een sh*t load te leren heb. En met die instelling ga ik ook elke vlucht in. En als een co, captain of chefvlieger denkt dat ie alles al gezien heeft en weet >> please kap ermee dan! (en laat mij upgraden :grijns: )

Groeten,

een 39-jarige co:grijns: ;)

ps: die van IZ "ik zou het fout kunnen hebben" is inderdaad een goeie. Zodra een baas denkt dat ie alles weet begin ik ook peentjes te zweten. Of als ze zeggen: "bij XXX deden we het zo, dus we doen het vandaag ook gewoon zo.." (die laatste is overigens niet bij ons voorgekomen hoor, just a voorbeeld)
 
Last edited:
En nog iets. Tuurlijk ben je allemaal (bij een mij met sen. lijst dan) vroeg of laat aan de beurt.. Het is echter aan jezelf om te bepalen of je zelf ook vind of je de stap moet zetten.. Indien je dit vind, en je collega's en baas er ook zo over denken, en je komt door je command course heen, zie ik geen probleeem. Of je nou 24 of 58 bent.

FD
 
Speedair,

Uw kennelijke behoefte aan adviezen, zo moge blijken uit uw reply op mijn eerdere schrijven, richt zich met name op het gevoel dat zich bij u manifesteert aangaande zagen aan stoelpoten. Ik kan u berichten dat het zeker niet de bedoeling is stoelpoten weg te zagen. Daarintegen als u de inhoudelijkheid van mijn schrijven eens goed tot u neemt zult u, naar ik mag hopen, inzien dat het advies dat ik u probeer te geven op de volgende kernpunten gericht is:

Lul niet zo dom man, een captain hoeft gelukkig echt niet een wandelende luchtvaarencyclopedie te zijn. Als je weet waar je het vinden ken weet je al meer als de meesten.

Dientengevolge, refererende aan uw tweede alinia, mag u maar blij zijn dat ik inderdaad niet diegene ben die zich hoeft te buigen over uw invulling aan de functie van gezagvoerder.

Het doet mij deugd dat u zich openstelt tot een directe dialoog teneinde ons gedachtengoed verder uit te diepen en aan elkaar over te dragen. Zo blijkt dan toch een basis aanwezig te zijn voor goede CRM :)

Relax man.

Knuffeltje van Dodo
 
Last edited:
Je leeftijd (geb. datum) stond in je profiel vandaar.. Maar deze was dus blijkbaar gelogen.. Rest ook van je posts (inhoudelijk) gelogen?

Mijn verjaardag vier ik op 2 Feb 1970. Geen idee waarom er 2 Mrt 1980 in mijn profiel staat maar ik heb 't inmiddels aangepast. Of je me nu geloofd of niet, 't zal me een worst wezen...

Groenten.
 
Waar ik het gehoord heb, weet ik niet maar ik vond hem wel leuk:

'When I was a First officer, whenever there was a problem, I looked to the left for answers.
When I became a Captain, I would still look to the left for answers, but all I saw was the reflection in the window of.....me!'
 
Ja zeker mooi.. Nog een paar die me zijn bijgebleven uit Fate is the hunter..

(1e dag van groundschool bij z'n airline. chef vlieger tegen de groep newhires..)

“You are supposed to know how to fly or you would not be here. You will now learn to fly all over again. OUR WAY. I have examined you logbooks. They contain some interesting and clever lies. If you are lucky and work a good solid eighteen hours a day in this school, it is barely possible that a few of you may succeed in actually going out on the line—that is, if the company is still in such desperate need of pilots that it will hire anybody who wears wings in his lapel and walks slowly past the front door. “however—“ he sighs—“mine is not the reason why. Just remember, you where hired on a 90-day probation clause. To begin with, you are going to know every damn….”

(na het slagen van de groep, chefvlieger tegen de piloten..)

“just do what your captains say in the air and stay out of trouble on the ground. This combination will keep you alive and also eating. “

--

Geweldig.
 
Back
Top