COCO bij KLM

EIN/EHEH

New member
KLMers,

Ik heb een vraagje over het coco-schap bij KLM.
Hoelang duurt het voordat je naar de rechterstoel verhuist?

Hangt die duur af van het aantal vlieguren of schuif je door als er een plaatsje vrijkomt (wachtlijst) ?

Groet Sander
 
Hangt af van de doorstroming (wachtlijstsysteem inderdaad) en op welke rechterstoel je wacht. Voor de F70/100 is het op dit moment ongeveer een jaar, voor de 737 twee.
 
De huidige selectierondes, zijn die voor de functie van CO F50 of voor COCO??
Verschillende van mijn collega`s zijn naar de Fokker gegaan maar nu doen er de geruchten dat het ook voor COCO`s zou zijn....

Greets,
PD
 
Dat gerucht schijnt te kloppen.
Ik heb zelfs duizelingwekkende aantallen van aan te nemen mensen gehoord...
 
Welke vloot zoeken ze co-co's voor? En nu we het er toch over hebben, welke vloot heeft de beste bestemmingen en het meest gevarieerde route netwerk?

Merci (ben al frans aan het oefenen)!
 
Roadkill said:
Welke vloot zoeken ze co-co's voor? En nu we het er toch over hebben, welke vloot heeft de beste bestemmingen en het meest gevarieerde route netwerk?

Merci (ben al frans aan het oefenen)!

Coco's worden ingezet op de 747, md-11 en 777. Daar worden dus ook mensen voor aangenomen en het wisselt nogal waar ze net aangenomen vliegers inzetten.

De 747 heeft bij mijn weten de meeste bestemmingen, maar welke de leukste zijn kan ik niet zeggen. Meningen verschillen.
 
Is het waar dat er in het verleden mensen langer dan vijf jaar co-co zijn geweest? Of zijn dat urban myths? Lijkt me toch wat minder als het waar is.
 
Ja dat is waar, zelfs 6 jaar is geen uitzondering geweest. Nu duurt dus de overstap naar F/O B737 ongeveer 3 jaar F70 kan binnen twee jaar en Capt F50 inmiddels ook binnen twee jaar....

FFM
 
Waar, maatje van mij. Eerst 5 jaar co bij Trans (732 en 752), toen toch maar de overstap gemaakt, daarna meer dan 5 jaar coco MD11. Nu zit-ie alweer bijna 4 jaar op de 73, waar hij in '92 begon. Was niet gegaan als hij vantevoren had geweten dat het zo lang zou duren, maar heeft toch geen spijt van z'n overstap.
 
Flying Fat Man said:
Ja dat is waar, zelfs 6 jaar is geen uitzondering geweest. Nu duurt dus de overstap naar F/O B737 ongeveer 3 jaar F70 kan binnen twee jaar en Capt F50 inmiddels ook binnen twee jaar....

FFM

Say again? Capt F50...zonder ATPL?
 
Nee, dat kan natuurlijk niet. Maar een ATPL is snel gehaald. Coco uren tellen mee, dus het gaat alleen nog om PIC uren (under supervision). In de praktijk zit men eerst een half jaar rechts, en schuift dan naar links.
 
De tijd dat je in één van beide voorste stoelen vertoeft (dus niet de gehele vluchtduur) mag je schrijven als co-pilot tijd.
 
Ik vroeg mij af hoe dat nu zit wanneer je coco ben geweest en naar een volgende functie doorstroomt. Ik lees hier dat je momenteel +/- een jaar moet wachten op een plek als FO op de F70 of 2 jaar voor de B737. Moet je gewoon wachten op interne vacatures, of schrijf je jezelf in op een nieuw type of iets dergelijks?
 
Back
Top