Class I medical: wanneer terug geldig maken.

digits

Active member
Hallo iedereen,

toen ik begon aan distance learning atpl, had ik een class I medical nodig. Deze loopt nu af, maar ik heb nog niet alle theorie-examens afgelegd (de helft nog maar). Hierna ga ik beginnen aan IR praktijk. Kan mij hier iemand zeggen vanaf wanneer mijn class I terug geldig moet zijn ? De informatie die ik krijg van de vliegscholen is nogal tegenstrijdig...

Mijn class II is nog 4 extra jaren geldig, dus dat is geen probleem.

Alvast bedankt,
Digits

ps: het gaat hier over de belgische situatie, maar dat zou in theorie gelijk moeten zijn aan de nederlandse. Leve jar!
 
Klasse II is voor de wet gezien voldoende voor je praktijkopleiding. Wel kan een kredietverstrekker eventueel een geldige klasse I eisen. Je kunt dus (meestal) je klasse I laten verlopen tot aan je brevetaanvraag CPL.
 
Verzekering en kredietverlener is niet van toepassing voorlopig, dus dat is geen probleem.

Bedankt voor de info alvast. Meer bevestiging uiteraard altijd welkom :)
 
Voor zo ver ik het weet vraagt de CAA dat je een class 1 hebt tijdens u atpl theorie. Dit gaat over de Zweedse CAA maar normaal gezien zou dit het zelfde moeten zijn in België.

Wij mochten bv geen lessen volgen wanneer we geen geldige class 1 hadden.

nog veel succes,
 
Ter info: vandaag heeft nog een andere bron mij ook bevestigd dat het rond mijn CPL examen is dat ik terug class I moet hebben.
 
Check hier de JAR-FCL 3.
In Subdeel A, JAR-FCL 3.105 op pagina 1 - A - 16 kan je de aanvullende eisen vinden voor een verlopen klasse 1 medical. Een gewone her-keuring is niet voldoende, afhankelijk van de lengte van de verlopen periode.

Hier vind je de JAR-FCL 1 eisen voor afgifte van een CPL brevet.
In Subdeel D, JAR-FCL 1.145 vind je de medische geschiktheid voor het Bewijs van Bevoegdheid als Beroepsvlieger (vliegtuig) - CPL (A). Pagina 1 - D - 1.
 
Last edited:
Back
Top