Class I/II medical

Gromit

New member
Voor een (JAR-FCL) CPL heb je een class I medical nodig om de privileges van het CPL te mogen uitoefenen.

Als je class I medical verloopt, mag je dan nog wel privé vluchtjes maken zolang je class II nog geldig is? Met andere woorden kun je je CPL dan 'downgraden' naar een PPL? Voor een PPL heb je immers class I of II nodig.

En hoe zit het eigenlijk met les-vluchtjes? Als er een instructeur naast zit, heb je dan een geldig medical nodig (class I of II)?
 
Je hebt geen Medical (I of II) nodig tijdens je lesvluchten PPL.
Alleen als je solo wilt (mag) zul je op tenminste een Medical II moeten hebben.

Ik heb geen flauw idee of je je CPL kunt downgraden naar een PPL. Lijkt me van wel, maar dat kan ik nergens op baseren. Dat wordt dus een telefoontje IVW :p:

Granitus
 
Als je class I nietig wordt verklaard door o.a. gebleken epileptie vervalt ook automatische je Class II.

Voor de rest heb ik hier geen info over.

Groeten,

Jeroen
 
Gromit,

Ik weet niet zeker of het ergens letterlijk staat en heb dus geen verwijzing voor je. Wat ik wel weet, is dat in mijn medical certificate zowel een verloopdatum voor Class I, als een verloopdatum voor Class II staan. Dat betekent, dat het certificaat na de eerste datum nog de waarde van een Class II medical behoudt. Op grond daarvan lijkt me dat je veilig kan aannemen, dat je dan nog de bevoegheden van een PPL mag uitoefenen.

Erik.
 
Dat klopt. Ik heb zelf ook een klasse I medical (vraag niet waarom) die ik steeds een jaar laat verlopen omdat mijn klasse II dan nog een jaar geldig is en ik toch alleen een PPL heb. De verlenging doe ik dan weer klasse I.
 
Goeie tip Diana,

Heb zelf ook een verlopen Klasse1 en een bijna verlopen Klasse2. Is een Klasse1 herkeuring net zo duur als een Klasse2 herkeuring?
 
Scheelt 11 of 15 euro, afhankelijk van waar je de keuring doet. Als je de links hier volgt zie je dat de meeste sites wel een prijslijst online hebben staan. De herkeuring noemen ze geen herkeuring - zoals een simpele ziel als ik zou denken - maar "basiskeuring" (waarom zou je het makkelijk maken als het ook ingewikkeld kan :rolleyes: ). Maar goed, naast die "basis" moet je af en toe ook extra dingen laten keuren, maar dat is volgens mij hetzelfde bij beide klassen. Alleen de marges zijn anders.
 
flyboy.nl said:
Op grond daarvan lijkt me dat je veilig kan aannemen, dat je dan nog de bevoegheden van een PPL mag uitoefenen.
Ook als je alleen een CPL hebt? Ik denk dat het zonder meer veilig is, maar zit een beetje met die juridische taal in de JAR-FCL.

De bevoegdheden van een CPL zijn o.a. alle bevoegdheden uit te oefenen van een houder van een PPL (JAR-FCL 1.150). En om de bevoegdheden van een CPL uit te mogen oefenen heb je een geldige medische verklaring van klasse 1 nodig (JAR-FCL 1.145).

Om de bevoegdheden van een PPL uit te mogen oefenen is echter ook een medische verklaring van klasse 2 voldoende (JAR-FCL 1.105).

Geldt dit laatste nu alleen als je echt een PPL hebt (het papiertje), of ook als je met je CPL de bevoegdheden van een PPL uitoefent... :confused:

Helaas waren ze bij het IVW/DL al naar huis, dus morgen ochtend toch maar even bellen.
 
Let wel even op dat je Loss of license dekkend blijft als je je class 1 laat verlopen.

Heb zelf mijn class 1 moeten bijhouden omdat ik anders in de problemen kom met mijn loss of license.
dit is overigens iets wat veel mensen niet weten. omdat er vaak door de FTO wordt gezegt dat je mag doorvliegen met een classII (zolang je niet met je CPL bezig bent). en dit is natuurlijk ook zo. alleen ze houden geen rekening met de verzekeringen.

Heb zelf toen gebeld met de LuchtvaartPool. en die zeiden dat ik het wel degelijk moest bijhouden..

Cheers
Gerbert.
 
Loss of lisence blijft als het goed is geldig als Class 1 verloopt en verder gaat als Class 2. Verzekering vraagt slechts een geldig medical, niet gespecificeerd welke klasse nodig is. (dacht ik tenminste).
Verder is verschil tussen keuring voor klasse 1 & 2 nihil wat betreft de controles. Denk dat er nog wel bverschil zit tussen de Initial keuringen. Laatste keer dat ik bij KLM arbo om 2e klas vroeg werd ik geinformeerd dat 1e klas dezelfde prijs was, ergo ben ik voor de 1e klas keuring gegaan. Waarom ook niet?
 
Back
Top