Class 1 afgekeurd door kleurenblind

Pilot17

New member
Hi allemaal,

ik heb onlangs mijn medical 1 gedaan en daar is geconstateerd dat ik een vorm van kleurenblindheid had en heb dus niet mijn class 1 mogen ontvangen. Ik heb in Brussel verder onderzoek gedaan naar mijn kleurenblindheid en alhoewel ik de Ishihara test daar wel helemaal goed had ben ik alsnog onveilig verklaard om te vliegen.

Na wat onderzoek gedaan te hebben ben ik er achter gekomen dat tijdens mijn initiële keuring de Ishihara test niet goed is afgelegd volgens de regeles. Daarnaast waren de testen in Brussel erg chaotisch en onprofessioneel.

Weten jullie of het mogelijk is om jezelf helemaal opnieuw te laten keuren bij een andere AMC? En wat heeft mijn eerste initiële medische keuring voor invloed op de volgende?
 
Je moet in ieder geval bij iedere volgende keuring melden dat je een keer afgekeurd bent geweest. Daar wordt naar gevraagd. Verder kun je natuurlijk goedgekeurd worden als de test goed wordt uitgevoerd. Isihara was die vlekkentest geloof ik, klopt dat? Als je die niet haalt is er reden voor extra onderzoek, niet direct reden voor afkeuring. Ik zou een andere keuringsarts uitzoeken en het daar opnieuw proberen.
 
Hi PPP,
Ja het klopt dat het de ishihara test is.
Stel dat ik de volgende keuring wel haal, dan liggen er 2 keuringen bij het ILenT. 1 is afgekeurd en de andere goed gekeurd. Hoe gaat dit process dan verder?
 
Naast de Ishihara zijn nog een of twee andere testen in gebruik.
Kan zijn dat je die ook moet doen om uitsluitsel te geven.
 
Hi PPP,
Ja het klopt dat het de ishihara test is.
Stel dat ik de volgende keuring wel haal, dan liggen er 2 keuringen bij het ILenT. 1 is afgekeurd en de andere goed gekeurd. Hoe gaat dit process dan verder?
De laatste telt, maar de keuringsarts van de laatste zal wel extra aandacht besteden aan het item waar je de vorige keer op afgekeurd bent. Vandaar dat daar ook naar gevraagd wordt.

In de luchtvaart is het vooral van belang dat je rood, groen en wit licht van elkaar kunt onderscheiden. Als je daar geen probleem mee hebt denk ik dat je uiteindelijk wel goedgekeurd zou moeten worden.
 
De laatste telt, maar de keuringsarts van de laatste zal wel extra aandacht besteden aan het item waar je de vorige keer op afgekeurd bent. Vandaar dat daar ook naar gevraagd wordt.

In de luchtvaart is het vooral van belang dat je rood, groen en wit licht van elkaar kunt onderscheiden. Als je daar geen probleem mee hebt denk ik dat je uiteindelijk wel goedgekeurd zou moeten worden.
Dus als ik het goed begrijp krijg ik bij goedkeuring van de 2de medische keuring een medical 1, ook al ligt er al een afgekeurde medische keuring bij het ILenT?

En, stel dat ik niet aangeef dat ik al eerder een medische keuring heb gehad, wat dan?
 
De keuringsarts ziet de gegevens van je vorige keuring op het scherm staan, dus de vraag of je al eens afgekeurd bent is volgens mij meer voor de vorm.

Ik kan het mis hebben, maar liegen bij een keuring zou wel eens een misdrijf kunnen zijn en dat kan dan consequenties hebben voor de VOG die je nodig hebt om bij een vliegmaatschappij te mogen starten. Geef maar gewoon toe dat er eerder een probleem is geweest en dat dat in jouw ogen (pun intended) onterecht was. Dan wordt er gewoon opnieuw gekeken en heb je zonder de wet te overtreden een geldige medical class 1.
 
Kijk verder dan je neus lang is.
De gegevens staan in een database, liegen op een aanvraag gaat rode vlaggen geven.
 
Last edited:
Als op je initial de procedures niet goed zijn gevolgd moet je bezwaar maken tegen je eerste onderzoek, de arts is als ambtenaar bezig dus dat lijkt me de meest logische weg. Even uit mijn hoofd moet dat binnen 6 weken.
Mocht je bezwaar ongegrond zijn kan je in beroep, maar dat zou ik nooit zonder advocaat doen.

Ik moet toch even advocaat van de duivel spelen: als de tweede keuring in Brussel je ook niet verder hielp, wat is het dan wat je nu precies zoekt?
Stel dat je eerste keuring van tafel gaat doordat bezwaar/beroep succesvol is; hoe realistisch is het om te denken dat een nieuwe keuring een ander resultaat brengt?

Initiele regels niet gevolgd, herkeuring onprofessioneel en chaotisch, ik klink nu als een d*ck, maar het komt over alsof 2 partijen je unfit hebben getest en dat het aan iedereen behalve jezelf ligt. Als ik het verkeerd begrijp mijn excuses en zoek een advocaat. Er zit/zat hier een advocaat op het forum, mr Olbers geloof ik??, geen idee of dit zijn rechtsgebied is.
 
Last edited:
Hi allen,
een tijdje verder nu. Ik heb dus opnieuw een medische keuring gedaan bij een ander medisch centrum en daar ben ik geslaagd voor de Ishihara test en de anomaloscoop die ik moest doen van het medisch centrum vanwege mijn eerste afgekeurde keuring, en dus ben ik fit.
Echter wil de keuringsarts mij niet als fit in het systeem zetten omdat ik mijn eerst medische keuring niet heb gehaald op het gebied van kleuren zien. De arts beweert dat het ILnT de keuring in Brussel, van mijn eerste keuring, genoeg bewijs vindt dat ik kleurenblind ben.

Hoe verder? Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
 
Wat is je doel eigenlijk? Heb je al een brevet of wil je nog beginnen aan een opleiding?

Mocht het je nu lukken om met veel hangen en wurgen toch nog een Class 1 te krijgen, wat kun je er dan eigenlijk mee, als je niet zeker weet of je de volgende wel haalt?

Tot dusver heb je maar één van de drie keer min of meer een voldoende gehaald. Dat gaat niet per se beter worden naarmate je ouder wordt. Kun je daar een carrière op bouwen?
 
Volgens mij moet een initiële keuring altijd door de autoriteiten afgegeven worden, terwijl een verlenging direct door de keurende arts kan worden afgegeven (tenzij er complicaties zijn). De keuringsarts heeft ook regels waar hij zich aan heeft te houden. Waarom denk JIJ dat de arts "je niet als fit in het systeem (wil) zetten"? Ik kan me voorstellen dat de autoriteiten mogelijk extra eisen stellen aan het afgeven van een Medische classe 1 verklaring, nadat je de eerste niet gehaald hebt (terecht of onterecht). Ik HOOP dat je bij de tweede poging wel hebt aangegeven dat je de eerste niet gehaald hebt.

Waarom heb je de kleurenblind testen bij een instituut buiten Nederland laten doen? Het is me niet duidelijk of je je eerste keuring in Nederland hebt laten doen, of niet. Ik kan me voorstellen dat het voor de Nederlandse autoriteiten moeilijker is om gegevens van een buitenlands medisch centrum op te vragen en op waarde te beoordelen. Heb je contact gehad met IlenT voordat je je voor de tweede keer hebt laten keuren? Soms stellen de autoriteiten eisen aan tests die gedaan moeten worden, om goedkeuring te ontvangen. Verder ben ik het met berggeit eens dat het verstandig is erg goed na te denken of je een carrière wilt opbouwen terwijl je in de toekomst misschien (snel) afgekeurd kunt worden bij een vervolg-keuring. Denk er hierbij ook aan dat je mogelijk te maken krijgt met autoriteiten van andere landen, die mogelijk strengere eisen hebben, mocht je voor je werk langere tijd in het buitenland moeten werken.
 
Je zou verwachten dat een lichte vorm van kleurenblindheid een stabiele “afwijking” is.
Als ik het goed begrijp heb sta je nu 1-1.
Ik denk inderdaad dat het tijd is voor wat hulp. Weet je of het precies dezelfde test was of een variatie?
Ik neem aan dat een test een registratie nummer heeft. Ishihara 1.7 of een Ishihara 2.0
Voor de volledigheid, ik heb genoeg Europese leerlingen gehad die een Amerikaans CPL kwamen halen vanwege lossere medische keuring eisen.
Moet ik er wel bij vertellen dat het een hele onzekere route is omdat je geen werkvergunning voor de VS zal krijgen en buitenlandse werkgevers zo hun eigen eisen hebben wat bv een lokaal uitgegeven Medical kan betekenen.
Ik kan je nu al vertellen dat bv een Chinees Medical niet zal lukken, dat zijn draconische astronaut medicals.
 
Hi,

In Duitsland krijg je elk jaar Ishihara op je schoot geworpen bij je jaarlijkse keuring.

Hou daar dus rekening samen met dat wat de bovengenoemde aangegeven hebben.

Goed nadenken is een must, want elk jaar in de stress, haal je het wel, haal je het niet?
 
Back
Top