Cat II RVR minima

digits

Active member
Hallo iedereen,

tijdens mijn ATPL theorie (oxford boeken) heb ik geleerd dat de RVR grenswaarde voor een CAT II approach >= 350 m moet bedragen. Dit wordt ook herhaald in de jeppesen samenvatting/inleiding voor IFR opleiding.

Nu zie ik op een recent kaartje van EBBR een vereiste RVR van 300m staan voor een CAT II ILS approach.

Hoeveel bedraagt de grenswaarde nu, 300 of 350m ?

Alvast bedankt,
Digits
 
In de good ol' JAP-OPS 1 (http://www.jaa.nl/publications/jars/jar-ops-1.pdf) staat nl. voor CATII een RVR van 300m (zie pagina 117).

Echter, vraagje van mijn kant; bij deze waarden, staat dan ook aangegeven welke klasse van baanverlichting van toepassing is? In het geval dat er geen c/l en touchdown zone lights aanwezig zijn dan is de min. RVR voor een CATII 350m (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/Luftfart/Jeppesen_New_approach_charts.pdf?epslanguage=sv) (kan even niet zo snel de EU-OPS referentie vinden).

Bedenk me ook net dat die 350m best die voor CAT D vliegtuigen kan zijn.
 
Last edited:
ICAO vs JAA

ICAO vs JAA

My Airlines is not JAA - we are a mixture of ICAO/FAA/JAA/UK CAA

We have 350m as minimum RVR for a Cat II approach.
 
De Dash heeft geen eens een autoland laat staan een auto-rollout, maar de minimum RVR bij een standaard CAT II is 300 meter.
 
De Dash heeft geen eens een autoland laat staan een auto-rollout, maar de minimum RVR bij een standaard CAT II is 300 meter.

Hehe, bij ons wel hoor op die goeie ouwe dash.... noemen wij de captain met HUD ;)

Maar ff zonder grappen, RVR is bij ons 300, maar nou zat ik dus eens te kijken in de nieuwe EU-OPS en daar hebben ze weer wat moois in gestopt: Landen CAT 1 zonder CAT 1 minima :confused: Iets over een minimum RVR van 400 m, maar je company moet hier wel toestemming voor krijgen.
 
Gebruiken jullie het hgs dan ook voor cat II? Bij ons is cat II met a/p on tot minimums, right pilot vliegt, left pilot landt. Het hgs is voor cat III en low vis t/o
 
Onze kisten zijn niet Autoland gecertificeerd en moeten dus met behulp van de HGS vanaf 800' met de hand gevlogen worden. HGS valt weg, vingertje op de TO/GA en weg met die banaan...
HGS is een geweldig hulpmiddel maar sommige focussen te veel op de guidance en kijken niet naar wat achter de guidance staat.
 
Gebruiken jullie het hgs dan ook voor cat II? Bij ons is cat II met a/p on tot minimums, right pilot vliegt, left pilot landt. Het hgs is voor cat III en low vis t/o

HGS kan gebruikt worden voor CAT II/III. We hebben ook de coupled CAT II met a/p tot de minimums.

@Brasileiro: Checked! No comments ;)
 
Als je EU-ops googlet dan kun je een mooi officieel EU document downloaden waarin je kunt lezen dat de minimale visibility voor een CatII approach inderdaad 300m RVR is voor een cat C vliegtuig. De 767 is cat D en hun RVR bedraagt minimaal 350m.
 
In EU-ops kan ik allen zien dat die 350 geldt voor Cat D (Vapp meer dan 141) met de notitie dat dit verlaagd mag worden tot 300m in geval van autoland. En verder nog iets over special Cat II ops, geen idee wat dat inhoudt.


Is de 76 Cat C? Weer wat geleerd!
 
ATPL theorie boeken verwijzen vaak naar ICAO dacht ik (DOC 8168 ed)

ICAO rules: 350m min
JAR(EU)-OPS: 300m min

Maar ff zonder grappen, RVR is bij ons 300, maar nou zat ik dus eens te kijken in de nieuwe EU-OPS en daar hebben ze weer wat moois in gestopt: Landen CAT 1 zonder CAT 1 minima :confused: Iets over een minimum RVR van 400 m, maar je company moet hier wel toestemming voor krijgen.

LTS standards (Lower Than Standard) minimums? Ook nieuw zijn die OTS minimums (Other Than Standards) voor een CAT II. Als iemand de bestaansredenen kan uitleggen, welkom :).
 
Back
Top