Captain & first officer ''dutten'' tijdens vluht

Jongens jongens, niet tegelijk! (Tenzij je het stuur met 2 touwtjes aan iemand in de cabine doorgeeft)
 
Yep, het kan erger. Het komt bij ons regelmatig voor dat 2 van de 3 man in de cockpit voor pampus liggen. Hoe komt het?
Wij werken 17 dagen aan een stuk en hebben er dan 13 vrij. Als je pech hebt kun je 34 dagen aan een stuk moeten werken (back-to-back schema's).
Als je twee vliegers en een 'additional crewmember' hebt (onze flight engineer= boordwerktuigkundige) dan bestaat er geen duty time limiet voor internationale operaties, wel een 12 uur vliegtijd limiet in 24 uur /20 in 48 / 24 in 72. Perioden van dienst moeten worden afgewisseld door 12 uur rust (block-to-block), waar dus de anderhalve uur show time, half uurtje na de vlucht, rit naar het hotel enz bij inzit. Per cao kunnen wij een 16 uur dienstdag draaien die tot 18 uur kan worden verlengd door weer of andere vertragingen.
Voor je het weet ben je 30-35 uur wakker.
Voorbeeld dat ik eerder deze week had: ik word om 9 uur wakker (om 10 uur is ontbijt over) en heb een vluchtje naar Lagos op het schema staan vanuit Oostende met een vertrek van 1900. 6.5 uur vliegtijd en zo rond 0200 dus in het hotel voor 12 uur rust en weer terug naar Brussel. Als dit goed gaat dan hebben we 2 uur over voordat de curfew in BRU begint. Dus niet. We vertrekken OST met anderhalve uur vertraging en zodra we in LOS aankomen komt het slechte nieuws: leeg terug naar Leipzig. Afladen gaat redelijk snel, maar de tankwagen kan niet gevonden worden. Vent lag te slapen. Uiteindelijk de tanks weer gevuld , klaar voor push back en we kunnen de toren niet te pakken krijgen, even bij approach control moeten vragen om hun collega van tower wakker te maken. Dit is Nigeria. Alles kan. 3.5 uur op de grond. nu even snel naar Leipzig (ook 6 uur, gepland voor 5.5 om de vliegtijd legaal te houden). We landen om 12.30 uur in Leipzig. Half uurtje op de crew bus wachten die het halve vliegveld moet om rijden, even (!) uit moeten leggen aan de vent van de douane (zit nog in de DDR tijd vast met zijn regeltjes, en spreekt alleen maar Duits, en daar kan ik ook aardig mee uit de voeten) dat wij niets van een crewmembercertificate weten, en dat we met een i.d., paspoort en gen/dec als crew geen visa nodig hebben behalve voor inwoners van een zeer klein lijstje landen.
Om 15.00 valt mijn hoofd eindelijk op een kussen. 12.5 uur vliegen, 19 uur dienst, 30 uur wakker geweest. Tussen 16 october en 1 november heb ik 82 uur gevlogen.

Vind je het dan vreemd dat de ogen zo af en toe dichtvallen?
 
Metrodriver, ik voel jouw pijn!!

Ik heb het regelmatig dat ik om 07.00u wakker moet worden en pas de andere dag rond een uur of 2 's middags "the ramp" op homebase op kom (knikke-)bollen.
Dagen van 24-30 uur wakker zijn geen uitzondering; ook al heb ik dan "ergens" wel 8 uur in een hotel gehad, maar ik kan niet om 07.00u wakker worden om dan om 12.00u weer in een bed te kruipen en goed te slapen voor een paar uur.
Ziet er leuk uit op papier "crewrest" van 8-9 uur, maar in werkelijkheid werkt het niet!
Want dan heb je ook nog de hindernissen in een hotel met een "dayroom": brandalarm test, huishoudelijke hulp die geen Engels begrijpt dus ook niet het bordje "DO NOT DISTURB", construction, telefoon, niet engels sprekende onderhoudsmonteurs, die bijna doofe (hoe spel je dat eigenlijk?) eikel in de kamer naast je met de TV op 10, het telefoontje van de receptie of je kamer wel naar je zin is en ga zo maar door!!!
Heb pas geleden in de UK met grote letters op mijn check-in formulier geschreven: "do not disturb ever!" en jawel, ...............30 minuten later belt die tandeloze dame (die nog wel kon lachen om mijn opmerking) van de frontdesk om te vragen of mijn kamer naar mijn zin was!@##$%^
Mijn reactie: What part of "do not disturb ever" don't you understand?
I'm sorry Sir, but it's hotel policy to follow up on new arrivals!

Heb gelijk in mijn pyama 2 telefoons naar de frontdesk gebracht!!
 
Touch and go: jouw ervaringen met hotels komt mij ook zeer bekend voor. Pas nog in Brugge een gratis drankje gehad omdat de maid de kamer binnenkwam terwijl er een groot DO NOT DISTURB bordje aan de deurknop hing. Zelfde bij de (vrouwelijke) f/e, en die had een ding aan de deur met dezelfde tekst in 10 talen!

Hier een e-mail die ik gisteren nog naar de baas gestuurd heb:

Today was the third time that I have gotten sick in Lagos after eating at the House J restaurant. This besides being poisoned. More on that later.
After the first time in January I thought it was from breakfast, then in July I skipped the the parts I suspected from breakfast, still got sick and last night I ate dinner but no breakfast and got very sick.
The Captain also got sick but earlier in the morning, so after getting rid of his stomach content he was feeling fine when we went out to the plane. That was the time I started feeling weird. When we were in cruise flight I got very miserable, went to the lav and threw up. During the next few hours my situation improved and the last two hours or so I felt normal again.
I'm pretty sure it was the meat that we had for dinner was spoiled. I believe I had the same dish once before in July and I got sick after eating that (but thought breakfast caused it).
I have heard from several crew members who got sick at this hotel, we are not the only ones.

Now the poisoning: One day in July we come walking into our rooms and I find a note on the dresser: "Very deer esteemed guest, we are very sorry to inform that the fumigation exercise planned for today did not happen and will be rescheduled for tomorrow". I go to the front desk and ask what a "fumigation exercise" is. "Spraying for mosquitoes". Mhhhm! "Do I need to leave my room?" "No!". So next morning when I go for breakfast an employee tells me he needs to be in my room to polish the floor. When I come back it smells horribly because he waxed or varnished the floor. Open windows and an airconditioning at full blast take care of it in a relatively short time. (The smell of this stuff is ever present in this hotel though). About one-and-half hour before show time I hear this lawnmower sound on the hall way. I look through the peephole and see this guy with a leaf blower look-a-like machine blowing big clouds of stuff around, I mean, making it low IFR in there. He's wearing a gas mask and a chemical suit. Same time the front desk calls to tell me they are very sorry for the noise and inconvenience. "Do I need to leave my room?". "No, you can stay ". I start smelling the chemical coming under the door and decide it is time to leave. I take one very deep breath, open the door and find a thick fog and soaking wet floors. At the bottom of the stairs I need to take another breath and by the time I come rolling out of the front door I'm coughing bad. Now the woman who seems to be the second in command there comes around the corner and goes: "where do you come from?" "My room". "But you were not supposed to be there!" Sjeez, isn't that what I asked the previous night and when they called my room? "I'm so sorry, I'm so sorry". Yeah right. "So where are my other crew members?". Turned out one of them had been sent across the road to the other hotel J for breakfast. And the other one? "How do you mean, is there a third person?" Duh, how long have we been coming there, with three people??? Turned out the captain was also still in his room, luckily on the ground floor so one deep breath was enough for him to make it to he door.
In the mean time I'm still coughing like there is no tomorrow and getting a good sized headache. After arriving at the aircraft I somehow manage to do my duties, and after take-off I can only do one thing: put the seat back and look at the overhead. Halfway during the flight my stomach has got enough of me and I need to make a lavatory run and throw up. Things improve slightly from there, but not much. After arrival into the Brussel hotel I immediately went to bed with the intentions of going to the ER for detoxification if things didn't improve overnight. Next morning I felt a lot better and the day after that I was back to normal. The chemical they used might have been DDT for all I know.
Why not stay in Lagos? I just have no confidence in the Nigerian medical system or the treatment of poisoning cases, let alone the possibility of picking up AIDS. Brussel is a lot safer and better.
But, I probably should have stayed in LOS today, and next time I definitely will. I'm sick and tired of getting sick at he House J.
 
Last edited:
gesoes, da's allemaal niks:

wanneer ik uitgeslapen ben ga ik rustig ontbijten, wanneer om een uur of elf na mijn 3-e bakje koffie moeder de vrouw thuis komt van het boodschappen doen is er gelukkig nog wat tijd over voor quality-time met mijn gezinnetje( uurtje of 8)
Na wat gezinsactiviteiten en het avondeten trek ik mijn uniform aan en begeef mij naar schiphol voor mijn dienst. Snel na de vlucht (25 minuten bestemming is groningen)) naar het hotel want "ya gotta respect your resttime" en gauw naar de bar voor een drankje. Gaap welterusten. De volgende dag vroeg op en om 6:45 hangen terug naar amsterdam door naar londen en weer terug naar amsterdam. Als ik pech heb ben ik pas om 1 uur s'middags thuis om snel een tukje te doen. om 3 uur moet ik de kids van school halen. Man wat wou ik graag longhaul vliegen en een grote zak met geld verdienen maar mijn gezin bijna nooit zien. Ik ben blij met mijn islandhopjob weinig uren veel landingen fatsoenlijk salaris en vaker thuis dan mijn pa die overigens met de vut is.

garoeten
 
sleep.gif
 
Daarom zoek ik een nieuwe baan. Net terug van 3 weken weggeweest. Het worden steeds langere trips. Dan lekker om 9 uur landen, van Wilmington, NC naar Raleigh, NC rijden om een nieuwe koffer in te pakker en weer terug rijden naar Wilmington. Om 00:45 het hotelbed in om vervolgens om 03:30 weer op te staan voor de volgende 12 daagse trip.

Dan maar een enorme paycut en naar de Regionals (unless you are hiring :) ) maar iig een schema en een vrouw.
 
Jaaaaa welkom to the darkside !!!

Man, als (insert my old charter gig) nog in business was, was ik daar nooit weg gegaan !!! Dichtbij huis. Leuk geld als je 20 dagen werkt.. QOL.. Maargoed, op een gegeven moment moet je keuzes maken...

Tot over paar maanden ergens in smalltown, illinois ! :grijns:
 
Back
Top