Calimero of Aan welke kant van de TMA sta jij?

ergens gehoord dat de General Aviation aan banden wordt gelegd met transponders enzo en dat de TMA naar 1200' naar beneden gaat omdat er een tekort is aan luchtverkeersleiders... ze hebben gewoon niet genoeg mensen om alles in veilige banen te leiden. Maar dan lijkt het mij een betere keus om de TMA omhoog te schoppen, scheelt meteen weer een stukje geluidsoverlast ;)
 
:grijns: Jammer dat het quote van de maand topic er niet meer is, want deze had wat mij betreft ingelijst mogen worden! :grijns: Hoog klok en klepel-gehalte

De reden dat dat stukje verlaagd is naar 1200' is omdat er daar verkeer voor de 18R-baan op Schiphol op 2000ft wordt ingedraaid in bepaalde omstandigheden. Dit gaf dan soms maar 500ft separatie met General Aviation, en daardoor alarmbellen in de cockpit.

De TMA-verhogen is een bijna even mooi plan als een overdekte luchthaven bouwen......je hebt nooit last van de wind, alleen dat wegkomen is een beetje lastig! :haha: (De vliegtuigen moeten toch een keer zakken om te kunnen landen:radar:)

(Er zijn een paar dingen die niet kunnen door gebrek aan Verkeersleiders, maar dit heeft er erg weinig mee te maken!)
 
GA in NL is eigenlijk net als soft drugs: Gedoogbeleid, maar ze pakken het steeds harder aan.
 
een nuances: De Schiphol TMA is niet verboden voor GA, maar voor VFR verkeer. GA ook niet verwarren met Pleziervluchten; Pleziervluchten zijn een (klein) deel van de GA.

Zou het eerder niet eens tijd worden dat er een wat haalbaarder IR opleiding komt in de EU die voor PPL piloten beter haalbaar is? Zou al erg schelen als de grondschool verplichting verviel (die toch niets meer voorsteld dan een veredelde examentraining) en een Registered Facility IR lessen mag geven...
ok: :eek:fftopic:

en ook geen oplossing voor de zweefvliegers :blabla:
 
MG klaagt in een andere thread over het huidige gebrek aan felle discussies op het board. Uit verveling wordt vervolgens het vruchteloze raadspel naar de identiteiten van de colours nieuwe leven ingeblazen :rolleyes::cool:. Dus laat ik maar 's de knuppel in het hoenderhok gooien met een nieuw onderwerp. Met gevaar voor eigen leven, aangezien ik het onderstaande schrijf als zweefvlieger, en dus zwaar in de minderheid ben (zij het wel met hoge AGP ranking).

Twente
Sinds eerder dit jaar is de CTR rond Twente niet meer actief. Héérlijk! Een heel stuk luchtruim erbij zonder dat ik rekening moet houden met de 3000 voet overvlieghoogte; zonder dat ik moet oproepen. Lekker thermieken rond Twente, zo vrij als een vogeltje. Maar in een andere thread lees ik dat ik blij moet zijn dat Twente weer een actieve luchthaven wordt...

Soesterberg
Niet meer actief. Levert dat iets op? Misschien. Maar sinds een tijdje heeft Schiphol z'n TMA al verlaagd boven Soesterberg. Hebben is hebben. Weinig kans dat er luchtruim wordt teruggegeven. Is er nog Mohikaanse luchtvaart ten westen van Barneveld? Hallo? Hallo? Anyone there?

Lelystad
Iemand hier de lange termijnplannen gelezen? Ooit gehoord van MAS?



Het zijn vooralsnog alleen plannen, maar van zo'n plaatje krijg ik spontaan hartritmestoornissen.

Ongetwijfeld komen er argumenten als het "economisch belang" en "werkgelegenheid". Maar ik vraag mij af waar de grenzen nou liggen, of moet heel Nederland met een TMA deken worden toegedekt en krijgt de kleine luchtvaart een reservaat toegewezen tussen Lochem en Diepenheim van 1000 voet hoog?

Goed, laat ik het bij mijn Calimero-positie als sport- en zweefvlieger houden, en niet verder ingaan op de vraag hoe het zit met de balans in Nederland qua uitbreiding van Schiphol en de consequenties voor een groot deel van de bevolking ten oosten van de flevopolder, want dan krijg ik het helemaal voor m'n kiezen.

Fire away!

Jammer dat er geen hoogtes in het kaartje staan. Op veel grote luchthavens bestaat er een systeem van gecontroleerd luchtruim, vaak in een omgekeerde huwelijkstaartvorm. Op grotere afstand van de gecontroleerde luchthaven wordt de ondergrens van het gecontroleerde luchtruim steeds hoger. Als de uitbreiding van de TMA een ondergrens krijgt van FL65 of FL75 dan is er niets aan de hand. VFR verkeer kan dan onder dat stuk luchtruim vrij vliegen. Kortom, het hangt allemaal van de indeling af….

Verder stel ik voor, net als verschillende andere “melders” om vooral in Duitsland, België en Frankrijk te vliegen. Je voelt je daar als GA-piloot nog welkom, het is te betalen en vaak erg gezellig.

FR
 
Mijn voorstel: Transponder verplichting voor alle vliegtuigen. RT onderdeel maken van het PPL praktijkexamen bijvoorbeeld d.m.v. een gecontroleerd veld aan doen tijdens het examen. Dan kan alle GA dus gewoon gecontroleerd luchtruim crossen en is makkelijk te separeren van IFR traffic.
De mededeling van ATC: uncontrolled traffic at twelve o'clock, altitude unknown is dan gelukkig verleden tijd.
 
Dan zou je ook voor iedereen een IR moeten verplichten...aangezien de SPL-TMA klasse A is.

Vind het persoonlijk allemaal een beetje gezeur, ik zeur toch ook niet omdat de Utrechtse Heuvelrug geen 3 km hoog is, en ik dus niet zo lekker kan snowboarden als in Oostenrijk?

Nederland is gewoon klein, deal with it! Als je ruimte zoekt zit je in no-time in het buitenland waar wel ruimte is!

Surferboy out!:naund: Zo MG, met een beetje geluk wordt dit echt een interessante thread!:grijns:

-EDIT-
Als je echt to the root of the problem wil komen dan moet je bij de klagers rond Schiphol zijn, zouden die niet zo'n grote vinger in de pap hebben dan zou het compleet niet nodig zijn om EHLE controlled te maken, of om meer vluchten naar EHEH te laten gaan.
 
Last edited:
Vind het persoonlijk allemaal een beetje gezeur, ik zeur toch ook niet omdat de Utrechtse Heuvelrug geen 3 km hoog is, en ik dus niet zo lekker kan snowboarden als in Oostenrijk?

Sommige vergelijkingen gaan mank, maar die van jouw hinkelt wel heel erg! De Utrechtse Heuvelrug is überhaupt nooit 3 km hoog geweest. Er is dus niets veranderd aan jouw snowboardgelegenheid in Nederland, noch gaat er iets veranderen.

En over sneeuw heb je ook al niets te klagen.
 
Nee correct, en Nederland is nooit groot geweest..dus om nou te roepen dat er weinig ruimte is..... :dozey:

Ja er gaan dingen veranderen, maar wie dwingt jou om richting het westen te vliegen? Zodra je naar het Noorden stuurt kom je amper wat tegen! (Hoogstens de Eelde-Tma (Echo-airspace, dus geen oproepplicht) en een paar EHD's en EHR's zodra je boven de Waddenzee komt.)

Verder houdt niemand jou of een andere zwever tegen om een R/T-license te halen en daarmee een CTR-crossing voor Twente aan te vragen, op Beek vliegen er ook zwevers vanaf Schinveld! Maar waar jou betoog in mijn ogen op lijkt is met het hoofd in het zand roepen dat het vroeger beter was......misschien een keertje babbelen met GBOF!:grijns:

Edit:

@Flushrivet: D'r staan idd geen hoogtes bij, maar ik denk niet dat ze de ILS (lijkt me toch dat die er wel gaat komen) deels door Golf-airspace gaan laten lopen.
 
Verder houdt niemand jou of een andere zwever tegen om een R/T-license te halen en daarmee een CTR-crossing voor Twente aan te vragen, op Beek vliegen er ook zwevers vanaf Schinveld!

Toch is dit wat kort door de bocht, want met een TMA op 1500' boven EHHV en EHSB overschat je het glijvermogen van een zwever toch enigszins.
Er is nu al een flinke lobby bezig vanuit de zweefvliegclubs op deze velden om het een en ander tegen te houden. (dit is eerder al redelijk gelukt met de TMA wijziging rond Utrecht, waarbij er in het weekend gebeld kon worden voor een hogere TMA, die dan bijna altijd toegewezen werd.)
Echter het was al wel 1 van de eerste beperkingen in de vrijheid van vliegen. Zeker voor EHHV.

Overigens zijn er veel zweefvliegers met R/T license, zeker diegenen die veel x-country vliegen. En er wordt bij ons(op EHSB) bijna elk jaar wel deelgenomen aan een R/T cursus door een aantal leden. Ook heeft onze gehele vloot inmiddels Mode-S xpdrs.
Maar daar heb je in een A-airspace nog steeds niets aan :)
 
Daarom had ik het ook specifiek over Twente, ik snap persoonlijk de lol er niet van om zo dicht tegen A-airspace aan te gaan lopen kl*ten. (Komt weer een mooie vergelijking:grijns: ): Ik ga toch ook niet met mijn relatief oncontroleerbare bodyboard tussen Olietankers door peddelen...
 
Maar je hoeft de olietankers ook niet perse in de branding te laten varen :)

Er zijn een hoop maatregelen op hande die de verkeersstroom op andere manieren kunnen reguleren. bijv. Cont. Decent Approaches en verkorte separatie met crosswind
 
Ze zullen toch een keer de haven in moeten :radar:



Mijn idee zou zijn om al het GA-verkeer naar Teuge te verplaatsen en desnoods de CTA-east ophogen tot leveltje 85 ofzo. Heb je ruimte zat naar het Oosten/Zuiden/Noorden!
 
Maar je hoeft de olietankers ook niet perse in de branding te laten varen :)

Er zijn een hoop maatregelen op hande die de verkeersstroom op andere manieren kunnen reguleren. bijv. Cont. Decent Approaches en verkorte separatie met crosswind

Verkorte separatie met crosswind....die moet je me toch even uitleggen.....CDA's gaan nog heeeeeeel erg lang duren.
 
CDA worden al toegepast in de nachturen. Maar het is nog geen standaard praktijk.
Er loopt nu een project via o.a. het NLR waarbij getest wordt of er bij bepaalde crosswind condities met verkorte seperatie gestart kan worden(bij 1 min ipv 2 min dat een medium na een heavy weg kan) (wake-vortexes verplaatsen zich met ongv. 5 kts zijwaards remember).
 
Hahahaha, de nachttransities....tja, die zijn er inderdaad. Maar hoeveel procent van het verkeer denk je dat er 's nachts vliegt? :haha: Al had de River3B via EEL gelopen was je nog niemand tegen gekomen. Daarnaast, als er outbounds zijn dan staat de 100- bij River/Artip/Sugol nog steeds, dus das niet echt optimaal profiel en verandert dus ook weinig aan de TMA-layout of verkeersstromen.

En wat denk je dat dat qua conflict-situaties oplevert als het verkeer nog sneller achter elkaar start? Hoe meer conflicten des te meer ruimte er nodig is om ze op te lossen, verticaal of horizontaal.
 
Een belangrijk argument om de TMA te vergroten is een grotere capaciteit. beide maatregelen zouden dit ondervangen, en inderdaad het is nog maar mondjesmaat toegepast, maar dat betekend niet dat het daarom nooit iets kan worden. Die 100 restrictie is ook maar een regel, alles is aan verandering onderhevig, dus waarom zoiets niet?(idem de bijv. de spd restrictie op 15spl)

Natuurlijk loop je nu tegen allerlei 'problemen' aan, maar zoals ik het zie zijn er in de directe toekomst binnen de verkeersvliegerij oplossing en op dit moment zijn er vanuit de GA allerlei tegemoetkomingen(mode-s xpdrs, R/T e.d.).
En het enige wat LVNL wil is een grotere TMA(en daarmee voor een flink GA deel de nek omdraaien). Om op korte termijn hun eigen problemen op te lossen, en dat vind ik erg eenzijdig.
 
Goede Middag.

Als ik de intentie van de topic starter goed begrepen heb, Calimero, (dat had mevrouw overigens best wel eens kunnen toelichten voor de jongere lezertjes), en een referentie aan onrustzoeker MG, dan gaan we een discussie hebben over wie in welk luchtruim mag opereren en met welk recht en, nog belangrijker daarbij, in the best Dutch tradition, tegen beter weten in, lekker in de ik ben klein en jij bent groot vermomming kruipen.

Calimero voelt zich verongelijkt, dat is wel te bergrijpen, maar aan begrip hebben we hier niets. Het is meer zo iets als aan iedereen mede te delen dat je een taart hebt, maar dat je die ook zelf op wil eten.
Dus, in de geest van, geanimeerde discussie, het volgende.

Het Nederlandse luchtruim is ongeveer zo groot als wat bijvoorbeeld ATL Center bestrijkt. Het verschil in operationele gezelligheid is dat in Nederland Calimero's gedoogd worden en ze in ATL als medegebruikers welkom zijn. (atl usa)

De Nederlandse regering, en volksvertegenwoordiging, (ja, U hebt de regering gekozen), heeft lak aan pretentieuze Calimero's met hun vliegmachientjes die slechts een hobby achtig gedragspatroon manifesteren zonder enige bijdrage aan het Nationaal Bruto Produkt te leveren. Dit in tegenstelling tot de gebruikers van het AMS luchtruim die een directe relatie hebben met het beoogde ekonomies profiel.

Dus, Calimero's. Uw tijd is gekomen. Het heeft eigenlijk nog langer geduurd dan ooit gedacht maar, het is nu toch eindelijk zover om met alle gelijkgezinden het Nederlandse luchtruim te verlaten zodat de "echte" luchtvaart eindelijk eens kan uitgroeien naar een op zijn minst kosten opbrengend business model.

Een vrijwillg opkrassen helpt wellicht enige sympathie te verwerven bij de beleidsbepalers om elders een enclave te creeren, Windhoek of Alice Springs, om Uw niets ter zake doende en elitair tijdverdrijf uit te oefenen.
Laten we elkaar goed begrijpen, er is alle begrip betreffende Uw uit de hand gelopen hobby maar wat realiteitszin zou toch ook best op zijn plaats zijn hier.

En om eerlijk te zijn, niemand zit hier in Nederland op de recreatieve luchtvaart te wachten. Ga toch golfen of tenissen, dan ben je niemand tot last en kunnen een aantal overbodige vliegvelden aan de natuur teruggegeven worden.
En weet U wat? De effectiviteit van de verkeersluchtvaart gaat met sprongen vooruit, daar bent u toch ook zelf flink mee gebaat als U op vakantie naar Alicante gaat? Nou? Toch?

Niet boos op mij worden Calimero's, ik ben slechts de boodschapper,:D

Zijn er nog andere meningen? Saai heb ik de discussie toch niet gemaakt mag ik hopen? Knuppel en hoenderhok was toch de bedoeling?

Cheers
Art
 
Een belangrijk argument om de TMA te vergroten is een grotere capaciteit. beide maatregelen zouden dit ondervangen, en inderdaad het is nog maar mondjesmaat toegepast, maar dat betekend niet dat het daarom nooit iets kan worden.

Dat zie je m.i. compleet verkeerd, beide maatregelen hebben juist als noodzaak dat de TMA wordt vergroot omdat ze veel meer ruimte kosten (Ja, ga dat maar eens uitvogelen), en slechts ten dele de capaciteit zouden vergroten. (Inbound-capaciteit is aantal banen x LIV en dat heeft niet heel veel met de grootte van de Tma te maken, laat staan met CDA's)

De eerstkomende 15 jaar gaan er iig geen CDA's komen overdag, dat kan ik je in het huidige financiële klimaat garanderen.

En het enige wat LVNL wil is een grotere TMA(en daarmee voor een flink GA deel de nek omdraaien). Om op korte termijn hun eigen problemen op te lossen, en dat vind ik erg eenzijdig.

Nou enlighten us please....hoe zou jij gecontroleerd verkeer van EHLE willen laten landen zonder daar een TMA omheen te leggen? Een mooie CDA dwars door de Artip-stack heen?
 
Last edited:
Ik denk dat het tijd is dat sommige mensen zich moeten gaan realiseren dat er veranderingen moeten plaatsvinden om e.e.a. te bewerkstelligen, dit heet namelijk vooruitgang en daar plukken we allemaal de vruchten van.

En als ik in mijn vrije tijd voor de lol in mijn gehuurde kist in de rondte wil vliegen dan wil ik al helemaal geen stress hebben van het in de buurt zijn van groot en snel verkeer in gecontroleerde gebieden. Het is namelijk een hobby en dat doe je voor de lol (ontstressen).

Zo niet, dan stel ik voor dat het recht van de grootste/snelste/zwaarste kist gaat gelden. :radar:

GF.
 
Back
Top