Cabin Crew, Yellow Door Selectors Automatic

Iz

New member
Excuse me hoor, maar welke procedures heb je op een Cessna, Piper of Beech die je ook op een Boeing 737 hebt?

Roep je dan op een Piper Arrow vlak voordat je de motor start "Cabin Crew, Yellow Door Selectors Automatic"??

Of zouden ze op de B747-400 voor de takeoff voor commonality even een run-up met een magneto-check doen?

Je basistraining is basistraining, hoe een vliegtuig werkt, basics of flight. Procedures die enigszins zouden lijken op airline procedures vind je in een MCC cursus, helemaal aan het einde van de opleiding.
 
Iz said:
Roep je dan op een Piper Arrow vlak voordat je de motor start "Cabin Crew, Yellow Door Selectors Automatic"??

Nee, maar je roept (in de states) wel heel hard "Prop Clear!!!!!" Door het stormwindow!
Lijkt toch wel een heel klein beetje op elkaar ;)
 
Iz said:
Roep je dan op een Piper Arrow vlak voordat je de motor start "Cabin Crew, Yellow Door Selectors Automatic"??

Of zouden ze op de B747-400 voor de takeoff voor commonality even een run-up met een magneto-check doen?

Uhhh JA HOOR JA!
 
Nee, maar je roept (in de states) wel heel hard "Prop Clear!!!!!" Door het stormwindow!

Dat wilde ik ook in de metro doen, alleen kunnen de ramen niet open in dat ding.
Vanuit de DC10 hoort niemand iets als je dat schreeuwt (iedereen loopt met oordoppen rond).

@Iz: "Cabin Crew, Yellow Door Selectors Automatic"?? Dit is een nieuwe voor mij. Ik hoor wel vaak "Cabin crew, cross check". Zal wel te maken hebben aan welke kant van de oceaan je zit
 
Metro, kan er niks aan doen, toch is het zo!

Op alle mainline toestellen behalve de 737 heb je de yellow door selectors en die gaan voor off blocks naar automatic en na on blocks naar manual. Op de 737 is de call "Cabin Crew, Arm (of Disarm) Slidebars" en die hebben we bij HV overgenomen.
 
Dat van die yellow door selectors het ik nog nooit ergens anders dan bij de KleM gehoord. Can you spell "Industry Standard"?

Oh nee wacht, we hebben het natuurlijk wel over DE KLM.
 
Iz said:
Metro, kan er niks aan doen, toch is het zo!

Op alle mainline toestellen behalve de 737 heb je de yellow door selectors en die gaan voor off blocks naar automatic en na on blocks naar manual. Op de 737 is de call "Cabin Crew, Arm (of Disarm) Slidebars" en die hebben we bij HV overgenomen.

Het dwaalt een beetje af van het originele onderwerp maar ik vind het wel interessant. Wanneer komt deze call dan precies en waarom komt hij eigenlijk van de cockpit?
 
Nadat de deuren dicht zijn voor de pushback komt deze call uit de cockpit. De "yellow door selectors" armen dan de slides. Op de 737 moet gewoon de slide-stang in de beugels worden gedaan (de stessen dus even op de knieën om dat ding er fysiek in te proppen) en daarom is de call op de 737 ook "Arm Slidebars". De andere kisten hebben de bijkomstigheid dat als je de deur van buiten open doet de slide er niet uit gaat—op de 737 gebeurt dit wel, daarom hangt er dan als geheugensteuntje heel amateuristisch een oranje bandje achter het raampje.

Als de kist weer aan de gate staat of geparkeerd is, zal de call "Cabin Crew, Yellow Door Selectors Manual" (737: "Cabin Crew, Disarm Slidebars") worden gegeven. Wanneer dit is, bij één motor uit, beide (alle) motoren uit, gate aangesloten wel/niet dat kan nog wel eens wisselen, hangt soms ook van het vliegveld af.

Overigens gebruiken veel maatschappijen andere procedures. Veel maatschappijen laten dergelijke calls over aan de purser of doen het over de interphone in plaats van de PA (public address system).

76-er, ik ben blij dat "we" hiet niet 100% industry standard zijn. Ik begrijp dat het bij MP steeds meer Boeing-standard wordt, wat inhoudt dat de F/O steeds minder mag doen. Er zijn niet veel maatschappijen waar zoals bij KLM en HV de F/O alles mag doen, inclusief de takeoff aborten als hij dat verstandig vindt, zeker niet in de USA en Azië.

Aan de andere kant gaat/ging KLM soms wat tè ver door geheel nieuwe procedures, QRH's en manuals te schrijven voor toestellen, maar daar komen ze nu op terug sinds de 777 en A330.
 
Die yellow door selectors heten inderdaad alleen bij de KLM zo, geen enkele andere maatschappij (behalve HV dan) waar ik het ooit heb gehoord! Bij Lufthansa is op alle vliegtuigtypes (dus ook B737) het commando: ´cabin crew, all doors in flight/park´en wordt trouwens door de purser gezegd, niet door de cockpitcrew! De deuren gaan in flight (slide ge-armed dus) zodra alle deuren gesloten zijn en de trappen/bruggen weg zijn. In park (slide disarmed) gaan ze als de uiteindelijke parkeerplek bereikt is. Daarvoor moet de purser dus wel zelf uit het raampje kijken! Op de MD11F kunnen (alleen) de twee voorste deuren in flight/park. Maar dit moeten we dus wel altijd zelf doen!

In Amerika hoor je inderdaad wel vaak dat ze nog ´and cross check´ erbij zeggen, dit betekend dat de FA ook bij haar eventuele collega aan de tegenoverliggende deur moet controleren of de slide goed ge-armed/disarmed is.
 
Clear Prop!!

Tot nu toe al bij de meest saggerijnige line guy a kleine grijns tevoorschijn kunnen toveren door vlak voor het starten van de Citation "clear prop" te roepen.

Ach ja, het zit 'm in de kleine dingen soms.

Een andere persoonlijke favoriet van mezelf blijft het antwoord op de vraag die me wel eens gevraagd wordt ergens in het absoluut midden van Amerika bij het inchecken in een hotel: "are you guys pilots?"
-"No ma'm, we're submarine Captains"
 
Back
Top