buitenland werken, belasting nl?

El Capitano

New member
Beste airworkers,

Ik ben aangenomen bij een Ierse club die voor een franse club werkt. Ik moet ook in Frankrijk gaan wonen. Mijn vrouw en kids blijven voorlopig gewoon in ons kikkerlandje wonen. We hebben hier in Nederland een koophuis waar ik de rente dus kan aftrekken van de belasting.
Ik krijg bij die Ierse club mijn salaris, waar zo'n 30 procent wordt ingehouden door de Ierse belasting. Weet iemand of ik in Nederland ook nog belasting moet betalen en of ik nog steeds in aanmerking kom voor renteaftrek voor mijn huis?

Als iemand hier ervaring mee heeft of andere truuks weet, laat het effe weten.

Alvast bedankt! E.C.
 
Helaas heb ik geen direct antwoord op je vraag. Weet wel dat veel afhangt van het belastingverdrag tussen de betreffende landen. Volgens mij kan het in jouw situatie zo zijn dat je helemaal geen belasting hoeft te betalen. Je werkt voor een Iers bedrijf, gaat in Frankrijk wonen en blijft Nederlander. Dit is een goede voor een jurist...
 
Je betaalt op één plaats belasting. Als je veel pendelt, en dus ook regelmatig in Nederland bent, dan mag je kiezen waar. Zo heb ik het tenminste gedaan.

Nederland heeft met de meeste landen een verdrag ter voorkoming van dubbele belasting.

Je zult moeten uitrekenen wat in jouw situatie voordeliger is.

En veel plezier bij CJ!
 
Hoi el capitan,

Ik zit in een soortgelijk schuitje en volgens mijn belastingsmannetje is het als volgt:
Indien je in Nederland blijft ingeschreven, heeft Nederland het recht om inkomstenbelasting te heffen. (De staat waar de persoon woonachtig is heeft het recht om te heffen).
Je kunt dan voorkoming van dubbele belasting bij de Ierse belastingdienst indienen. Ik moet nog uitzoeken of er dan al belasting betaald is en dat je dan achter je geld aan moet, of dat er niets ingehouden wordt door Ierland.
Het mooie is dat elk land weer andere verdragen hebben, dus misschien is het aantrekkelijk om je voorlopig uit te schrijven en in Frankrijk woonachtig te worden.

Veel succes,
 
Voordat ik me zou uitschrijven uit nederland zou ik me heel goed laten informeren door de belastingdienst in nederland. Ik heb namelijk vernomen (van de belastingdienst) dat je bij uitschrijving uit nederland het recht op persoonsgebonden aftrek verliest...dat zou zonde zijn.
 
El Capitano,

ik zou in Nederland ingeschreven blijven. Je werkt in het buitenland, maar wel in de EU. Je kunt maar 1 keer belast worden voor je inkomen binnen de EU. Je kunt zelf kiezen waar je belast wilt worden in dit geval. Vaak is alles beter dan Nederland, dus is in dit geval is het zeker beter om Ierse belasting te betalen, want omdat je in Frankrijk zit kun je non-residentie claimen in Ierland en krijg je belasting terug. Volledig legaal! Het is per definitie ZEKER NIET zo dat je belast moet worden in het land waar je staat in geschreven of woonachtig bent!! Met alle respect, maar weet dus echt niet waar het belastingsmannetje van sayagain het over heeft! Je moet alleen wel belastingaangifte doen in het land waar je bent ingeschreven en woont en dan geef je je zogenaamde wereldinkomen op. Maar dat is heel wat anders. Het is in jouw situatie interessant om je vrouw het voordeel van de renteaftrek van de woning te geven en zelf in het buitenland te verdienen. Je kunt zelfs een E106 formulier aanvragen in Ierland en met behulp hiervan krijg je dan gratis, ja gratis, een basis verzekering ziekenkosten in Nederland!

Succes ermee,

Ch
 
Wanneer je belasting betaald in Nederland heb je recht op aftrek (van bijv. de hyp. rente). Betaal je belasting in het buitenland kan je het vergeten. Kijk gewoon waar je de minste belasting betaald met daarbij berekend de aftrekposten.
 
In zijn meest simpele vorm, kun je hier aangifte doen (je wereldinkomen, zoals eerder aangehaald) en op het formulier (of in het programma) aanvinken dat je vrijstelling vraagt ter voorkoming van dubbele heffing. Daarmee kun je hier echter niets aftrekken.

Zodra er meerdere landen bij komen kijken wordt het een stuk gecompliceerder, zoals al mijn collegae weten. Ik weet toevallig dat Frankrijk geen ongunstig land is voor vliegers, maar dan zou je moeten regelen dat je werkgever in Ierland niets afdraagt. Wederom heb je dan in NL geen aftrekposten.

Kijk verder goed uit voor je een accountanct een vraag stelt. Ik heb ruim een half jaar geleden een paar concrete vragen gesteld, waar ik na 4 maanden nutteloze antwoorden op kreeg met een vette rekening erbij.

Mocht je voor CityJet gaan vliegen, dan zie ik je nog wel in de bar van het Marriott op CDG.

Erik.
 
Er zijn wel degelijk aftrekposten in Nederland mogelijk als je in het buitenland werkt. Alleen werkt dit in eerste instantie niet, omdat je natuurlijk geen belasting betaalt en er dus niks te verekenen valt. Maar dit werkt WEL als je bijvoorbeeld een fiscaal partnerschap met iemand kan aangaan of gehuwd zijn kan geloof ik ook. Dan heb je wel degelijk voordeel, want dan worden jouw aftrekposten bij je partner of vrouw verekend en kan deze aardig wat centjes terug krijgen!

Ch
 
mits je partner wel een inkomen in NL heeft... Mijn vrouw is fulltime moeder en fiscale polygamie is bij mijn weten ook niet geoorloofd. Een parttime baan haalt ook weinig uit, omdat je alleen de door haar betaalde loonheffing kunt terugvorderen. Het enige is, dat voor haar dan bruto=netto zou zijn. Kun je mooi quitte spelen op de kinderopvang.

Erik.
 
Hou er ook rekening mee dat als je je laat uitschrijven in Nederland je elk jaar 2% van je toekomstige AOW kwijt raakt. Je kan je hiervoor wel weer prive (duur) verzekeren.

Of er tegen die tijd nog AOW is doe ik geen uitspraken over :dozey:
 
Crazyhorse said:
Je kunt zelfs een E106 formulier aanvragen in Ierland en met behulp hiervan krijg je dan gratis, ja gratis, een basis verzekering ziekenkosten in Nederland!

Beetje off topic, maar hoe werk dat dan, dat met die basisverzekering?? En geld zoiets ook voor bv de UK? Ben er zelf namelijk ook mee bezig, maar ben er nog niet helemaal achter hoe dat zit. Dus als er iemand is die het weet?
 
hoe is het nou met engeland? als je nog je schuld kunt aftrekken van de belasting, kun je dan het beste in engeland of nederland belasting betalen?
 
Back
Top