Budel - Venetië

AirVan

Member
Als de weergoden het toestaan vlieg ik de komende week VFR van Budel naar Venetië. Ik heb al eerder een Alpenvlucht gemaakt, dus ben daar niet helemaal onbekend. Ik heb bijvoorbeeld aan den lijve ondervonden dat de Italiaanse verkeersleiders zo slecht te verstaan zijn met hun gebroken Engels. Dat was tijdens een vlucht van Cannes via Genua langs Milaan naar Locarno. Dat stuk langs Milaan was lastig. Je mocht daar VFR niet hoger dan 1000' AGL en daardoor kon de Italiaanse verkeersleider je het grootste deel van de tijd niet meer ontvangen. Erg lastig.

Heeft er iemand ervaring met het VFR veldje bij Venetië (LIPV San Nicolo) en/of de directe omgeving?

Ik doe de trip met een Cessna Turbo Skylane wat een uitstekend toestel is voor zoiets. Ik heb echter ervaring genoeg om te weten niet over de Alpen te gaan als het weer niet CAVOK is.

Hans
 
Hoi Hans,

Wat een toeval. Ook wij gaan aankomend weekend naar Italie en o.a. Venetie(met een arrow turbo). Voor zover ik gezien heb is LIPV een grasbaan van 1000m. Wij vliegen met vier man en bagage en gaan daarom waarschijnlijk voor het grote veld van Venetie, Tessera (www.veniceairport.ti) . Landingsgelden schat ik voor daar in rond de 50 euri's. Je moet overigens vooraf aanmelden als je komt per mail of fax. Info via de bovenstaande link. De bedoeling is daarna verder italie in te gaan richting Napels. Heb jij nog leuke velden in gedachten die de moeite waard zijn?

Wellicht zien we elkaar onderweg. Wij vertrekken a.s. woensdag middag en zijn bij goed weer donderdag avond in venetie.

Groeten,

T
 
Da's inderdaad toevallig. Ik wil woensdag in de ochtend vertrekken en rechtstreeks gaan. Ten minste als het weer boven de Alpen dat toelaat. Ik heb helaas geen IR.
Maar het is een vakantietripje met vrouw en kinderen en we hoeven niet per sé naar Venetië. Wellicht komen we ergens anders uit (last minute planningsbesluit).

Ik heb overigens gekozen voor het kleine vliegveldje omdat dat dichter bij mijn uiteindelijke bestemming ligt: het strand van Venetië. Ik hoorde overigens gisteren op Budel dat LIPZ (het grote veld) geen VFR-vluchten toestaat? In de Bottlang zie ik daar overigens niets over. Wel 2 uur PPR inderdaad. Daar staat overigens niet bij dat ze op LIPZ AvGas hebben! Er staat alleen Jet-A1. Op LIPV hebben ze juist weer wel AvGas alleen accepteren ze alleen cash.

Ik heb eigenlijk nog geen ervaring met velden in Italië. Een aantal jaar geleden ben ik op Locarno geland (Zwitserland) en dat is een heel leuk veldje. Met een havenmeester die een Nederlandse moeder heeft (maar spreekt geen Nederlands). Leuke vent trouwens.

Ik was in april op het veldje Hohenems (LIOH) in Oostenrijk en daar heb ik gevraagd naar mooie bestemmingen. De havenmeester daar vond Italië maar niks. Veel te duur en onvriendelijk was zijn conclusie. Hij gaf me advies om de Adriatische zee vanuit de andere kust te bezoeken. Slovenië en Croatië dus. Dat moet een andere wereld lijken (volgens hem). Prachtige natuur, vriendelijke mensen en zeer betaalbaar allemaal.
Dus via Trieste de kust volgen naar het zuiden. Van Pula tot aan Dubrovnik moet het fantastisch zijn. Dat ga ik zeker nog een keer doen, maar dan met wat vliegmaten. Deze keer is het een familietripje.

Hans
 
Last edited:
Dit herinnerde me eraan dat er nog enkele vluchtverslagen rondzwierven die met de vernieuwing van Airwork zijn blijven liggen. Ik heb ze nu toegevoegd aan de pagina Cockpit bij Vluchtverslagen. Zie het vluchtverslag Corsica-Venetië. Misschien hebben jullie er wat aan, of kun je contact opnemen met de auteur voor last minute tips.

Goede vlucht!
 
Weer terug

Weer terug

Ik ben weer terug van mijn trip naar Venetië San Nicole.
Heel leuke bestemming. Kan ik aanraden. Je bent overal heel dicht bij: dagje aan het strand en een dagje door Venetië zelf en als je een paar Touch&Go's maakt heb je een fraai overzicht over Venetië.
De trip heb ik bijna als een rechte lijn uitgevoerd. Zoals altijd een perfecte dienstverlening van de FIS in Duitsland. Bijvoorbeeld CVFR door de Stuttgart TMA op FL100. De Oostenrijkse en Italiaanse FIS ook prima. Dit keer had ik geen enkel probleem met het verstaan van de Italiaanse verkeersleiders.
Het veldje EDNL (Leutkirch) kan ik ook aanbevelen als aanleghaven vlak voordat je de Alpen over gaat. AvGas prijzen zijn overigens weer overal gestegen :huilt:
In Duitsland (EDLN) 2,12 in Oostenrijk 1,86 en in Italië (LIPV) 2,30.
De totale kosten voor landing en verblijf (incl.pasagiers tax) op Venetië (San Nicole) waren 53 euro (op EHEH betaal je al 75,00 voor een enkele landing!).
 
Hallo,

Pula en Dubrovnik zijn hele mooie velden. Ben op beide geweest, maar dan met een 757. De kroatische kust is erg mooi om rond te fladderen.


Persoonlijk vind ik het geen goed idee om met een single engine over de alpen te vliegen met MFA's van Fl153 en hoger, maar dat is weer een andere discussie.
 
Jeppesen said:
Venice (San Nicolo)
13′ LIPV +01:00* N45 25.7 E012 23.3
ARO (041) 2207716; Fax (041) 2207718. Aeroclub (041) 5260808.
06/24 3478′ GRASS. SIWL 15. Rwy 06 Right-Hand Circuit.
Mon closed, except Hol. 1 APR - 15 OCT 0900-1900LT, 16 OCT - 31 MAR 0900-1700LT. Customs: 15 APR-15 OCT.
No credit cards for ldg fees & fuel.
F-3. Fire 1

Venice (Tessera) Apt of Entry
7′ LIPZ VCE +01:00* N45 30.3 E012 21.1
Apt Administration (041) 5415160. ARO (041) 2612022; Fax (041) 5416257. Apt Operator Operator (041) 2606111, Traffic Office (041) 5415149; dgenerale@veniceairport.it. Gen Aviation (041) 2606906; Fax (041) 2606909; vaviation@veniceairport.it.
04L/22R 9121′ BITU/CONC. LCN 100. LDA 04L 8813′. TODA 04L 10302′. TODA 22R 9777′. HIALS 04L. ALS 22R.
04R/22L 10827′ ASPH/CONC. LCN 120. TODA 04R 11549′. TODA 22L 11549′. HIALS 04R. ALS 22L.
H24, Gen aviation flights 0500-2300LT PPR 2hr. Customs. Jet A-1, JP-5. ABN. IBN. Fire 8.

Deze info heb ik uit de Jeppesen geplukt.
 
Hey mannen -

Wat een fantastisch avontuur!

We zien graag jullie foto's en verhalen tegemoed!

FD
 
Hoi Hans,

Ook wij zijn weer terug. Met welke kist was jij want wij zijn uiteindelijk ook op San Nicolo geland (we waren er van donderdag op vrijdag) maar ik kan mij geen Nederlandse kist herinneren daar. Na Venetië zijn we nog dieper Italië ingegaan. Via Lucca, Elba, Rome naar Napels en terug via Pisa, Cannes en Lyon. Ik moet zeggen overal perfect begeleid maar wel duur. Ze lijken in Italië op elke veld het zelfde tarief te hanteren. Groot of klein veld, het is rond de 50 euri’s. Als je Frankrijk, zoals wij, gewend bent dan valt dat wel even tegen. Maar buiten dat, een geweldige ervaring, prachtige landschappen en het rondje Vesuvius helemaal top!

Als ik meer tijd heb zal ik eens een verslagje schrijven.

Groeten,

T
 
Met welke kist was jij want wij zijn uiteindelijk ook op San Nicolo geland (we waren er van donderdag op vrijdag) maar ik kan mij geen Nederlandse kist herinneren daar.

Dat kan kloppen. Mijn kist heeft een Franse registratie: F-HAPB
Die moet je gezien hebben.

Hadden jullie nog problemen met het vinden van een kamer?

Gr.
Hans
 
Wordt lid van de vliegclub op Eindhoven, dan ben je voor 10 euro klaar.

Ben ik lid van geweest. Maar ik vind dat pasjes gedoe veel te lastig. En nu ik (samen met twee andere vliegers) een eigen kist heb, is het helemaal niet meer interessant.
Wij stonden voor korte tijd bij Rainbow maar sinds Okt 2006 op Budel.
We zijn nog op zoek naar een vierde deeleigenaar voor ons toestel. Interesse?
Zie ook: http://www.airvan.nl/fhapb_du.html

Groet,
Hans
 
@ Hans:

Nee helemaal niet. Ik had al iets vlak van te voren geregeld. Ik gebruik daar overigens www.booking.com voor. Die hebben prima last minute tarieven. Overzichtelijk en snel.

Trouwens ik heb even je site bekeken en wat een mooie kist is dat! Wat is de performance? Ik kan de kist niet herinneren van San Nicolo maar het grappige is dat ik wel een foto gemaakt heb waar hij toevallig op staat. Wat vond je trouwens van het stationsgebouw? Werkelijk eerste klasse. De manager daar vertelde dat het veld binnenkort 2 maanden gesloten wordt voor de aanleg van een verharde baan. Ik denk dat dat ik daar nog eens naar toe terug ga...

T
 
Trouwens ik heb even je site bekeken en wat een mooie kist is dat! Wat is de performance? Ik kan de kist niet herinneren van San Nicolo maar het grappige is dat ik wel een foto gemaakt heb waar hij toevallig op staat.

Dat had ik eerder moeten weten van die bookings website. Ik heb een jaar of tien geleden een nare ervaring gehad met vooruit boeken. Dat was in Biaritz en om te reserveren moest ik al een creditcard nummer doorgeven. Het weer sloeg echter om en ik ben toen niet in Biaritz geweest, maar ze hadden wel mijn credit card gebruikt om de overnachting te betalen. Sinds dat moment boek ik niets meer vooraf.

Onze kist is een jonge Turbo Skylane. Echt een fantastisch toestel. De performance staat op de site. Ze heeft ook een perfecte endurance omdat de standaard tanks 350 liter AvGas herbergen en ze verbruikt gemiddeld 50 liter/uur. Je kunt dus ruim 6 uur hangen. Ik heb nu een jaar gevlogen met dit toestel en ben inmiddels wel een beetje verslaafd aan de Turbo. Geweldig dat je sea-level performance houdt op elke hoogte. Vooral ook heel prettig bij hoger gelegen velden.

Er is echter ook een nadeel. De huidige drie eigenaren vliegen wat te weinig waardoor de kosten per vlieguur hoger dan verwacht worden. Hij staat daarom te koop of er is ruimte voor een vierde shareholder. Whatever comes first (ik hoop het laatste).

Groet,
Hans
 
De manager daar vertelde dat het veld binnenkort 2 maanden gesloten wordt voor de aanleg van een verharde baan. Ik denk dat dat ik daar nog eens naar toe terug ga...

Had ik niet gehoord van hem. Ik vond hem een beetje stug. Jammer van die verharde baan. Zo'n (verbrande) grasstrip heeft ook wel wat. Zie foto hieronder:
foto0561.jpg


Hieronder nog een leuk plaatje van de Alpen (heenweg):
foto0540.jpg


Groet,
Hans
 
Back
Top