Brussels Airlines MPL Cadet Program

Dutch747@

New member
Beste Forum leden,

Onlangs heeft Brussels Airlines in samenwerking met Skywings Flight Training (Luchthaven Antwerpen) een MPL programma gelanceerd. De bedoeling is dat via dit traject ieder jaar 20 personen worden opgeleid tot First officer op de A32F bij Brussels Airlines.
Zie onderstaande link voor meer informatie:
https://brusselsairlines.cvw.io/?q=...&section=56ea4eaf-4cda-abdf-cbc0-57c0b96b2538
https://www.skywings.be/en/news/training-provider-for-brussels-airlines-mpl-program/

De voordelen van de MPL opleiding zijn dat de opleiding €10.000,- goedkoper is dan de ATPL integrated opleiding en dat je "baangarantie" hebt bij Brussels Airlines. Natuurlijk kunnen airlines je nooit echt baangarantie bieden aangezien de luchtvaart onvoorspelbaar is en de industrie er in een paar jaar heel anders kan uitzien. Wanneer er vraag is naar piloten bij Brussels zal je als eerste een baan aangeboden krijgen.
Over een aantal weken heb ik de laatste selectie ronde bij Skywings Flight Training voor de ATPL opleiding. Nu de MPL opleiding is gelanceerd ben ik aan het twijfelen of ik de ATPL of MPL opleiding wil doen.
Ik ben redelijk nieuw in deze wereld en aangezien er op dit forum mensen zitten met veel ervaring in de luchtvaart industrie vroeg ik mij af wat jullie mening hier over is. Zouden jullie de ATPL of MPL opleiding kiezen?

Alvast bedankt!
 
Iedereen moet doen wat voor hun de beste oplossing is.
MPL is van na mijn tijd maar ik heb het nooit zo zien zitten door alle restricties die erbij komen.
Maar goed dat wil natuurlijk niet zeggen dat het geen goede weg is.
Ik moet zeggen dat het weer een tijd geleden is dat ik me in de MPL verdiept heb en het best kan zijn dat het een en andere nu veranderd is.
 
Over het algemeen is een MPL opleiding veel goedkoper dan een ATPL, mede door de restricties waar EA al op duidde.

Nadat je 1500hrs hebt gehad kan je het MPL omzetten in een ATPL, echter mag je nog steeds niet alleen vliegen in een klein vliegtuigje (correct me if I’m wrong).
Als je dus je MPL bij een reputabele maatschappij doet, waarbij de kans op eruitvliegen voor 1500hrs klein is is er niet zo veel aan de hand.

Echter vind ik persoonlijk 100k voor een MPL opleiding wel erg duur.
Persoonlijk zou ik in jouw geval, als je perse daar je vliegopleiding wilt doen, voor die extra 10K toch je ATPL doen.
Mocht je dan om wat voor reden dan ook voor die 1500hrs eruit worden gegooid, kan je nog altijd bij een andere maatschappij vliegen.

Blijft echter een persoonlijke keuze, succes!
 
Ik zou het na kunnen kijken maar volgens mij is het MPL een groot traject terwijl een modulaire of integrated ATPL opleiding de meer klassieke volgorde heeft van PPL, CPL IR-ME enz.
Betekent zoveel dat als je door omstandigheden halverwege af moet haken je tenminste die onderdelen op zak hebt.
Als je halverwege net de MPL moet stoppen omdat bv de opleider of opdrachtgever ( Brussel Airlines) er de brui aan geeft dan heb je niets.
Ik sta bij om gecorrigeerd te worden maar volgens mij werkt het zo.
 
Ik heb zelf een MPL en ben recentelijk begonnen als FO op de A320. Ik snap de kritiek op het MPL heel goed. Maar in de praktijk hangt het heel erg af van met welke airline je in zee gaat.

MPL bij een kleine airline met een onzekere toekomst? Inderdaad geen goed idee.

MPL bij een grotere stabiele airline? Zeker het overwegen waard en (dat is mijn mening) mogelijk beter dan een ATPL programma. Of het beter is, hangt natuurlijk ook af van de kosten. Maar als de kosten ongeveer gelijk zijn, dan zou ik persoonlijk eerder voor het MPL-programma kiezen.

Brussels Airlines is een mooi bedrijf met een short- en long-haul operatie waar je je hele carrière kunt blijven vliegen. Je kunt in NL of België blijven wonen. Heel veel waard.

Het allergrootste voordeel is dat je na je opleiding zonder verdere selectieprocedure meteen kunt doorstromen naar het line training. Je weet vanaf dag 1 van je opleiding wat je te wachten staat en je hebt niet die onzekerheid boven je hoofd hangen (bij welke airline kom ik terecht? naar welk land moet ik verhuizen?).

Daarnaast ben je vanaf het begin van je opleiding al tot op zekere hoogte "intern". Dat geeft weer voordelen zoals het maken van connecties, het meevliegen op de jumpseat, etc. Ik vond dit heel waardevol.

Natuurlijk kan er altijd een crisis komen of kan je airline ten onder gaan. Brussels Airlines is deel van de Lufthansa Group en elke airline binnen de Lufthansa Group neemt MPL'ers aan. Ik weet niet zeker of dit ook voor het MPL van Skywings geldt, maar het MPL van LAT werd en wordt door elke groepsairline geaccepteerd.

@Europe-American - Er zijn inderdaad geen tussenstappen meer zoals PPL, CPL, etc. Maar de credits voor de theorie-examens en de vlieguren zijn uiteraard niet weg als de opleiding wordt stopgezet. Je zou dan een andere MPL-opleider moeten zoeken (moeilijk) of de klassieke weg moeten volgen (eventueel modulair). Maar hoe dit precies in zijn werk gaat, weet ik niet.
 
Ik heb zelf een MPL en ben recentelijk begonnen als FO op de A320. Ik snap de kritiek op het MPL heel goed. Maar in de praktijk hangt het heel erg af van met welke airline je in zee gaat.

MPL bij een kleine airline met een onzekere toekomst? Inderdaad geen goed idee.

MPL bij een grotere stabiele airline? Zeker het overwegen waard en (dat is mijn mening) mogelijk beter dan een ATPL programma. Of het beter is, hangt natuurlijk ook af van de kosten. Maar als de kosten ongeveer gelijk zijn, dan zou ik persoonlijk eerder voor het MPL-programma kiezen.

Brussels Airlines is een mooi bedrijf met een short- en long-haul operatie waar je je hele carrière kunt blijven vliegen. Je kunt in NL of België blijven wonen. Heel veel waard.

Het allergrootste voordeel is dat je na je opleiding zonder verdere selectieprocedure meteen kunt doorstromen naar het line training. Je weet vanaf dag 1 van je opleiding wat je te wachten staat en je hebt niet die onzekerheid boven je hoofd hangen (bij welke airline kom ik terecht? naar welk land moet ik verhuizen?).

Daarnaast ben je vanaf het begin van je opleiding al tot op zekere hoogte "intern". Dat geeft weer voordelen zoals het maken van connecties, het meevliegen op de jumpseat, etc. Ik vond dit heel waardevol.

Natuurlijk kan er altijd een crisis komen of kan je airline ten onder gaan. Brussels Airlines is deel van de Lufthansa Group en elke airline binnen de Lufthansa Group neemt MPL'ers aan. Ik weet niet zeker of dit ook voor het MPL van Skywings geldt, maar het MPL van LAT werd en wordt door elke groepsairline geaccepteerd.

@Europe-American - Er zijn inderdaad geen tussenstappen meer zoals PPL, CPL, etc. Maar de credits voor de theorie-examens en de vlieguren zijn uiteraard niet weg als de opleiding wordt stopgezet. Je zou dan een andere MPL-opleider moeten zoeken (moeilijk) of de klassieke weg moeten volgen (eventueel modulair). Maar hoe dit precies in zijn werk gaat, weet ik niet.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan als FO!
MPL heeft zo zeker z'n voordelen...
Skywings beweert nu ook "preferred supplier" van Brussels Airlines te zijn. Brussels Airlines zegt ieder jaar 50 nieuwe piloten nodig te hebben, 20 piloten worden opgeleid door de MPL opleiding. De overige 30 plekken worden gevuld door studenten van Skywings of andere scholen. Hierbij hebben Skywings studenten voorrang om een interview bij Brussels te doen (Wanneer opleidingsresultaten voldoen aan de eisen).
In principe is de kans redelijk groot dat je na de ATPL opleiding ook bij Brussels terecht komt, maar dat is nooit zeker natuurlijk.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe baan als FO!

Thanks! 🥳

Wat je ook nog in je beslissing kunt meenemen, zijn de kosten voor het type rating. Bij het MPL zou het type rating deel moeten uitmaken van de opleidingskosten. Je krijgt je MPL immers pas na het behalen van je type rating.

Hoe zit het als je als non-type rated ATPL'er instapt bij Brussels? Neemt Brussels de kosten voor je type rating over? Betaal je (een deel) terug via je salaris? Stap je misschien op een lagere schaal in als je zonder type rating komt?

Ik raad aan om dat ook nog even uit te zoeken.
 
Thanks! 🥳

Wat je ook nog in je beslissing kunt meenemen, zijn de kosten voor het type rating. Bij het MPL zou het type rating deel moeten uitmaken van de opleidingskosten. Je krijgt je MPL immers pas na het behalen van je type rating.

Hoe zit het als je als non-type rated ATPL'er instapt bij Brussels? Neemt Brussels de kosten voor je type rating over? Betaal je (een deel) terug via je salaris? Stap je misschien op een lagere schaal in als je zonder type rating komt?

Ik raad aan om dat ook nog even uit te zoeken.
Dat is zeker een goeie om mee te nemen in mijn beslissing.
Ik ben eens gaan rondneuzen en ik lees dat de type rating volledig word betaald door de airline. De voorwaarden zijn wel dat je 2 jaar gebonden bent aan Brussels Airlines.
Bron:
https://www.pprune.org/terms-endearment/600292-brussels-airlines-t-c.html
De informatie komt uit 2017 en ik ben niet bekend met deze website, dus of dit klopt weet ik niet zeker.
Dit is alle informatie wat ik op dit moment kan vinden maar ik ga nog eens dieper graven.
 
Back
Top