British Airways open voor non-rated Direct Entry

Ha allen,

My 2cents about BA.
Ik ben zelf nu ongeveer 2.5 jaar in dienst bij BA en hoewel ik niet kan voorspellen wat er kwa BREXIT allemaal gaat gebeuren denk ik dat BA nog steeds een super werkgever is.

Er zijn natuurlijk altijd dingen die verbeterd kunnen worden en ik zou zelf graag zien dat BALPA wat ballen groeit. Dat gezegd te hebben.

Plus punten aan BA

1, Het respect dat je krijgt als co-piloot (deze staat niet voor niets op plek 1). Als het jouw sector is dan ben je ook echt de PICUS. Uiteraard blijft de Captain de eindverantwoordelijke maar de meeste beslissingen zullen van jou komen. Met de time to command die vrij lang is (zeker als je LOCO gewend bent) is dit belangrijk.

2, Rooster invloed. Zelfs aan de onderkant van de senioriteitslijst op de 787 heb ik meer invloed op mijn rooster dan dat ik ooit bij Ryanair of Norwegian heb gehad. Daarnaast is het vrij gemakkelijk om te swappen.

3, Voor ieder wat wils. Elke 5 jaar kun je van vloot veranderen (je type rating wordt betaald door BA). Als je interesse hebt in trainen kan dat als co-piloot (niet op senioriteit maar op hoe goed je het doet tijdens je interview).

4, het geld is ook niet verkeerd, pensioen is prima voor new joiners. Medical is betaald etc.

Nadelen

1, Het is hard werken (zeker op LHR SH)

2, Als junior piloot zul je veel weekenden werken (maar je hoeft in theorie maar 1x junior te zijn).
 
Goed idee hier wat vragen te beantwoorden mjs, ik doe bij deze ook even hetzelfde als reactie op de PM's ipv persoonlijk terug te schrijven.

1) Kan ik met een CPL solliciteren?
Ja, zolang je een frozen ATPL hebt en minimaal 500hrs op kisten van 10T of meer. Je moet verder al eens een rating op je licentie hebben gehad zodat je ZFT qualified bent en geen base training nodig hebt.

2) Kun je commuten naar NL, ook op SH?
Ja en ja. Ik heb meer dan 10 jaar gecommute op LH en sinds paar jaar op SH, zoals mjs hierboven zegt kun je, ook als je relatief junior bent, redelijk roosters bieden zodat je iig al je werk zoveel mogelijk bij elkaar propt en dan weer wat vrij bent. Ikzelf prefereer een lange periode in de maand vrij en doe vaak 5 op 2/3 af, 6 op 3 af en dan 10-12 dagen vrij. Dat is full time. Verder is je rooster heel stabiel, wijzigingen bestaan voor 99% niet.

3) Hoe ben je verzekerd in NL?
In de UK betaald je automatisch NI elke maand uit je salaris. CZ in Nederland is de enige verzekeraar die middels een verdragspolis een ziektekosten verzekering voor jou en je gezin verzorgd en de kosten claimt in de UK.

4) Zijn er naast het salaris nog extra's?
Ja, er is een jaarlijkse all-employee bonus en daarnaast zijn er Pilot Only Share/Bonus scheme. Verder heb je staff travel met de meeste grote carriers, o.a. ook KLM. Ook krijg je afhankelijk van je dienstjaren elk jaar een Business Class of First class boeking waarvoor je enkel de tax betaald.

5) Van welke maatschappij(en) komen de meeste DEP's bij BA?
Dat verschilt maar veruit de meesten van easyJet, Ryanair, Norwegian, Emirates, Etihad, GermanWings en Wizzair. We hebben ook een aantal ex Martinair vliegers en zojuist is er een aangenomen op de 747 van Lufthansa.

6) Wat zou jij zeggen is de beste reden om bij BA te solliciteren?
Lastige vraag en is uiteraard persoonlijk. Feit is dat we financieel heel erg gezond zijn en we de meest gevarieerde vloot in Europa hebben. 787, 747, 350, 777, A380, 767, 320...je kunt er allemaal op vliegen en/of voor bieden. Elke 5 jaar mag je wisselen met behoud van senioriteit. Verder zijn de meeste grote bezuinigingen achter de rug al zullen er heus wel weer verdere bezuinigingen aankomen maar volgens de board is en blijft BA zelf de premium carrier binnen de IAG groep.

7) Hoelang duurt het om Captain te worden?
Dit is ook koffiedik kijken...historisch gezien was het normaal dat Captain Shorthaul 10-12 jaar duurde en Captain Long Haul 18-20 jaar. Echter na de overname van BMI en de aankoop van de Monarch slots zit er sinds 3 jaar veel schot in de zaak. Short Haul commands zijn momenteel slechts 3 jaar (!!) Sterker nog, de eerste BA cadet (FPP) van 21 jaar die op 1 February 2015 in dienst is gekomen is momenteel bezig met zijn command upgrade voor de 320! Dit zijn echter tijdelijke effecten en afhankelijk van hoop factoren maar dit is momenteel de trend sinds 2-3 jaar.

Dit was het wel even. Hopelijk geeft het degene die mij PM's hebben gestuurd met vragen een beter inzicht.

Groet
 
Back
Top