bril

mickey06

New member
Bij mijn medische keuring is vast gesteld dat ik een bril zal moeten gaan aanschaffen. Nu is mijn vraag, mag de 2e (reservebril) een zonnebril zijn??? Kwam ergens anders wat tegenstrijdige berichten tegen, maar vond dit in de JAR
(3) A spare set of similarly correcting
spectacles shall be readily available when
exercising the privileges of the licence.

Iemand verder nog aanbevelingen ten aan zien van de aanschaf van een bril qua spiegeling etc...

alvast bedankt
mickey06
 
Hey, ik heb een gewone bril en een zonnebril op sterkte altijd bij me.
De keuze voor een zonnebril zijn heel erg persoonlijk, maar 1 tip die zal iedere vlieger je kunnen geven:
koop GEEN gepolariseerde zonnebril. Omdat de ruiten van de cockpit ook gepolariseerd zijn krijg je allemaal vage donkere vlekken te zien dan als je door een gepolariseerde bril kijkt.

Cheers
 
Hey! Mij werd bij een Klasse 1 medische keuring door de (oog)arts meegedeeld dat de reservebril geen zonnebril mocht zijn. Omdat ik geen andere reservebril bij mij had, werd dit toen wel 'geaccepteerd', maar ik moest bij de volgende keuring een normale bril bezitten.
 
Je bril en reservebril mogen geen gekleurde glazen hebben volgens de JAR.
Je mag wel een zonnebril op sterkte gebruiken.
 
Waar heb je dat gevonden Okki??? Ik kan het namelijk nergens vinden,kan aan mij liggen....

als die tweede met gewone glazen niet nodig is, dan neem ik namelijk direct een zonnebril op sterkte scheelt weer.

Maar mijn keuringsarts zei juist dat het namelijk wel mocht, van daar dat ik begon te twijvelen.

mickey06
 
Je kunt ook lenzen hebben, en dan heb je of een reserve (normale) bril nodig, of een extra setje lenzen.

Een zonnebril op sterkte kan ik ook aanbevelen, na een lange vlucht waar je de hele tijd tegen de zon in loopt te kijken ben ik blij als m'n lenzen uitkunnen.
 
Ik heb dat ook eens gevraagd en volgens mij staat er nergens dat t geen zonnebril mag zijn, maar als je vervolgens een incident hebt als het donker is kan je je misschien wel aan vragen verwachten.
 
Mij is destijds door de keuringarts verteld dat je reservebril een zonnebril mag zijn. Heb ook alleen een gewone en een zonnebril op sterkte bij me.
 
Als je logisch nadenkt is het mij erg simpel. Lijkt me niet fijn als je 's nachts vliegt en je hebt je reservebril nodig en dat dat dan een zonnebril is ;P
 
Als je tweede bril geen zonnebril mag zijn, dan ben ik al een tijdje in overtreding. Ook mij is verteld dat het wel mag.

Goed, ik zie ook wel het nadeel. Inderdaad, als je bril er 's nachts de brui aan geeft. Daarom heb ik ook een (oude) bril met heldere glazen mee, hoewel die niet meer exact de juiste sterkte heeft.
 
Back
Top