Bouw- en VliegMaat Gezocht

HansLab

New member
Beste vliegvrienden,

Ik zal deze zomer hopelijk mijn RPL behalen, en heb vervolgens behoorlijk vergevorderde plannen voor de bouw in 2009 van een experimental: Jabiru J170 MTOW 600 kg of Jabiru UL450 MTOW 450kg. Het zijn beiden tweezitters. Beiden zijn van origine Australische assemblage kits. Natuurlijk gaat het bouwen niet vanzelf, maar er komt géén lassen/uitvoerig lamineren/bekleden o.i.d. bij te pas. De kit's hebben een bouwtijd van ca. 600 uur (m.i. werkelijke tijd – er vliegen al ruim 1.000 kits van Jabiru wereldwijd en er is vrij veel internet informatie over de bouw beschikbaar).
De kist is getooid met een 2,2ltr. 85HP motor van Jabiru, en zéér behoorlijke spec’s - kijk maar eens op

http://www.jabiru.co.uk/aircraft/aircraft_range.htm

clip_image001.jpg

Zowel kit als motor worden in eigen fabriek gemaakt. Levering van kit en spares geschiedt door een dealer vanuit Frankrijk of UK.
In de UK vliegen er momenteel ruim 100, in Frankrijk ca. 30. In Nederland is er één gebouwd (staat op EHLE), ik heb in de voorbereiding o.a. uitgebreid met de bouwer gesproken.

De kosten liggen zo rond de EUR 40k all-in (kit, VFR basic-avionics, radio, transponder, motor), waardoor de vliegkosten naar verwachting ergens rond de 35,00 verbruik resp. 50,00 afschrijving etc. komen te liggen.

Bouwen in je eentje is niet half zo leuk als samen bouwen, om van het vliegen maar niet te spreken. En dus ben ik op zoek naar (een) bouwmaatje(s) / vliegmaatje(s) (M/V) die met mij dit project wil verder voorbereiden, aanvangen en afmaken.

Gezien mijn eigen woonplaats Leiderdorp lijkt het handig als jij ook in de Randstad woont, zodat we ook daar zullen kunnen bouwen, maar ik sta open voor andere oplossingen – het ding moet per slot ook vliegen, en dat zal vanuit de Randstad ook niet eenvoudig zijn…

Als je interesse hebt wil je me eens mailen of bellen, dan praten we boven een glas eens wat bij over wederzijdse verwachtingen
en -(on)mogelijkheden.

Een eigen vliegtuigje IS haalbaar……

Hans Labruyere
0651544347
hans.labruyere@gmail.com
 
Hi Hans,

Ik heb helaas geen tijd, maar wat een mooi plan! Ik wens je heel veel succes en plezier.
 
Ja, super plan. Ik denk er ook al een tijd over na (bouwen dan, vliegen heb ik al wel eens gedaan...), maar helaas. Berlijn-Randstad wordt ietwat omslachtig...
 
Hans,

Het bouwen van een eigen vliegtuig lijkt mij waanzinnig :D

Ook al vind je geen (bouw)partner, evengoed bouwen zou ik zeggen :)

Er zijn in Nederland (ondertussen) genoeg bouwfreaks te vinden, zoals (bijvoorbeeld) dit koppel

Doen!
 
Ja geweldig he? Alleen is zo'n Europa wel een ander pieve-of-cake: een vliegmaatje van onze klup is al bijna een decennium aan het bouwen, tegen kosten waarvoor ik drie Jabirus kan bouwen - en vliegen.
Net waar je zin in hebt natuurlijk, de één is de ander niet.
Als je dit soorrt dingen leuk vindt kun je eens kijken op www.nvav.nl - leuke site voor een regenachtige middag. Of twee.
HL
 
mag je eigenlijk zomaar zelf vliegtuig bouwen of heb je daar een licentie voor nodig ? ik heb van mijn instructeur altijd gehoord dat ik zelf niet eens een lampje mag vervangen ivm verzekering. dat ging wel over PPL, misschien is dat een verschil ?
 
Je mag alles doen, voor zover ik weet. Alleen de verplichte jaarlijkse keuring moet door een specialist gedaan worden. Structurele veranderingen moeten natuurlijk wel door een ingenieur worden afgetekent, en door de RLD worden goedgekeurd.

Daar komt nog bij: Bij een Cessna mag je bijv. geen instrumenten maar even erbij bouwen (bijv. tennisbal-horizon door een slick electrisch dingetje vervangen) zonder type-approved certificate en bijbehorende monteur te betalen.

In een zelfbouwkist bepaal jij (binnen de grenzen der wet) welke instrumenten je waar inbouwt, welk merk, en wat je er voor betaald. VFR-only, dat dan weer wel.
 
wat mag en niet mag

wat mag en niet mag

Dat is het aardige van experimentals: IVW gaat ervan uit dat je zelf ook weer heel op de grond wilt komen te staan. Je mag dus ' bijna alles': bouwen (nagenoeg zonder toezicht: het dient een gecertificeerde kit te zijn, of je moet het eindproduct laten certificeren), vliegen (met de nodige brevetten, dat wel, en RPL is daarbij voldoende, gezien de beperking van het buitenland), en onderhoud (onbeperkt. Je hebt per slot zelf gebouwd). Alleen BvL' s doe je extern. er kan nog meer niet: naar het buitenland mag niet zomaar. Meer dan 4 personen kan ook niet (maar wie doet dat) betaalde vluchten ook niet, en je moet aan je pasagier(s) aangeven dat het een experimental is, en je dus niet instaat voor de staat van ondehoud en dus hun veiligheid. Dat is een van de redenen waarom bij zelfbouwers dat op de buitenzijde is vermeld. en ook op een plaatje in de cockpit, dus.
 
Back
Top