Botsingen in de Lucht

Chris87

New member
Ik zag vanmorgen op Discovery een documantaire over de Botsing tussen de 757 en de Toepolev (als ik het goed schrijf) die een paar maanden geleden gebeurde. Het scheen dat beide vliegtuigen een TCAS warning kregen (1 vliegtuig moet 1000 ft stijgen en andere 1000 ft dalen volgens mij). maar de air traffic controller zei tegen de Toepolev (die volgens TCAS moest stijgen) dat deze 1000 ft moest dalen!. De 757 luisterde echter naar de TCAS en daalde ook 1000 ft, vandaar de botsing. Dit scheen al een paar keer eerder gebeurt te zijn wat leidde tot een near-miss.

Nu vroeg ik me gewoon af: wanneer luistert de piloot nou naar de Air traffic controller en wanneer naar de TCAS. Zijn daar regels voor, dat de 1 de ander overruled?
 
Je luisterd ALTIJD naar de TCAS... Dat hebben de DHL jongens ook gedaan. De Russische crew was echter getrained om naar de ATCO te luisteren, met de mid-air als gevolg. Het onderzoek legt de uiteindelijke schuld neer bij Skyguide als ik me niet vergis.
 
TopSwiss 737 said:
Het onderzoek legt de uiteindelijke schuld neer bij Skyguide als ik me niet vergis.

Jazeker, en de desbetreffende SkyGuide-verkeersleider is vorig jaar nog vermoord door familie van een der slachtoffers.

GR

EFISH
 
Ik geloof dat daarom nu ook meer en meer de regel wordt, TCAS opvolgen. De controller kan op zijn kop gaan staan!
 
Klopt, was een Deen. Voor zn huis in Zürich morsdood gestoken door een ouder van één van de omgekomen kinderen...
 
TCAS in sommige gevallen nog belangrijker dan ATC, stel je even voor dat je boven Afrika vliegt, een gebied waar men niet zo luchtvaart minded is als in Europe en V.S. waar men niet altijd contact heeft met ATC, dan is TCAS een perfect hulpmiddel wat eigenlijk onmisbaar is in elk commercieel vliegtuig.
 
Ja, of je vliegt in/over Saudi Arabie, waar er wel ATC is, maar waar ze gewoon geen donder om je geven. Dan TCAS soms toch verdomd handig, zodat je in ieder geval een beetje een idee hebt wat er om je heen gebeurd.
 
Redelijk sick trouwens...Dat die controller vermoord werd...
Heb afgelopen week een tacas bulletin gelezen van eurocontrol, waarin meer dan 4 gevallen beschreven stonden..elke keer met een input van ATC...( waren niet de meeste beste inputs)..alleen in de andere 3 gevallen volgden de vliegers de RA en luisterden niet naar de ATC ..gelukkig maar...
zal eens kijken of dat Bull ook online is, kreeg hem in paper op mn desk...:p:
 
Enige probleem met TCAS boven Afrika is dat niet al die afrikaanse lui het nu ter van in zien en geen transponder hebben of hem uit hebben staan! Lekker handig in dat geval :radar:
 
Het is Tupolev.

En hoe snel vliegt de tijd: Het was niet een paar maanden geleden maar op 2 Juli 2002...
 
TCAS (of een afgeleide daarvan) gaat steeds belangrijker worden. Er zijn al enkele proeven gedaan met freeflight. Daarbij word een stuk airspace gedefinieerd om het vliegtuig heen, waar verder dan geen vliegtuigen meer in mogen komen, wat wordt geregeld door een verbeterde TCAS.
Hierdoor is het mogelijk om zonder airways e.d. te vliegen, is er bijna geen ATC meer nodig enz.
Weet niet precies hoe het allemaal gaat werken, maar de tests zien er best gunstig uit.
 
zandhaas said:
Ja, of je vliegt in/over Saudi Arabie, waar er wel ATC is, maar waar ze gewoon geen donder om je geven. Dan TCAS soms toch verdomd handig, zodat je in ieder geval een beetje een idee hebt wat er om je heen gebeurd.

waar ze niks om je geven????? sorry , maar dat kan ik moeilijk geloven.... dat zouden de maatschappijen die er vliegen toch nooit goed vinden?
 
Arjen/ACVZ said:
waar ze niks om je geven????? sorry , maar dat kan ik moeilijk geloven.... dat zouden de maatschappijen die er vliegen toch nooit goed vinden?

Je wilt niet weten hoe het er in sommige landen aan toe gaat, ik heb dit soort verhalen ook van mijn collega's gehoord, sommige landen daar wil je gewoon niet langs/overheen vliegen. Vaak is de radio telefonie in het midden oosten in het arabisch en versta je er geen fluit van.

volgende week heb ik een chartervlucht naar TLV, aangezien het de 1ste keer is dat ik die kant op vlieg ben ik benieuwd naar de veiligheidsmaatregelen daar, die zal wel extreem hoog zijn denk ik. Iemand enig ervaring met het vliegveld Ben Gurion? hoe is de ATC daar?
 
Ben Gurion is een prima veld, verkeersleiding is ok Wel op tijd je entry clearance aanvragen, dacht 10 min prior FIR boundery. Staat op de Jepp low level.

De security is niet extreem, niet veel meer dan op andere grote luchthavens (zo lijkt het, achter de schermen zal het wel anders zijn!)

Succes,
Track
 
waar ze niks om je geven????? sorry , maar dat kan ik moeilijk geloven.... dat zouden de maatschappijen die er vliegen toch nooit goed vinden?

Je moest eens weten...... Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo, er zitten er zeker ook een paar hele goede tussen, die hun werk uitstekend en professioneel uitvoeren.
Maar, enkele voorbeeldjes:
Oost-Indisch doof is volgens mij een term die in Saudi Arabie uitgevonden is. Met name als je om short cuts vraagt, krijg je nooit een reply. Maar ook gewoon met inchecken kan het zijn dat je tig keer moet oproepen voordat hij je antwoordt. Ook al hoor je hem wel met ander verkeer spreken. En nee, dit is niet omdat ik te ver van het station weg ben.
Of van iets serieuzere aard: Take off in Jeddah. (3 parallelle banen) Wij zijn airborne van 34C, de controler klaart ons voor een rechterbocht. Maar terwijl mijn collega uit het raam kijkt ziet hij een md90 die ook net airborne is, maar dan van 34R. D'r kon zelfs geen sorry vanaf bij de controller.

Ach, misschien komt het wel omdat wij 'westerse varkens zijn', de ongelovigen.
 
En in Afrika ben je vooral aangewezen op het 3d plaatje wat je in je hoofd MOET hebben vwb positie van ander verkeer.
In veel Afrikaanse landen is er geen radar en de kwaliteit van de controllers varieert nogal. Op sommige vliegvelden dus goede profesionele controllers maar op andere velden intereseert het ze niet als er mensen de baan oversteken terwijl er een kist op final zit of cleared for t.o. om maar een voorbeeld te noemen.
 
zandhaas said:
Take off in Jeddah. (3 parallelle banen) Wij zijn airborne van 34C, de controler klaart ons voor een rechterbocht. Maar terwijl mijn collega uit het raam kijkt ziet hij een md90 die ook net airborne is, maar dan van 34R. D'r kon zelfs geen sorry vanaf bij de controller.

Op sommige momenten ben je dan toch blij dat je VMC bent!
 
Track said:
Ben Gurion is een prima veld, verkeersleiding is ok Wel op tijd je entry clearance aanvragen, dacht 10 min prior FIR boundery. Staat op de Jepp low level.

De security is niet extreem, niet veel meer dan op andere grote luchthavens (zo lijkt het, achter de schermen zal het wel anders zijn!)

Succes,
Track
Dank je wel voor je reactie, dat van entry clearence heb ik ook gehoord dat je dat optijd moet aanvragen, anders krijg je een f16 naast je.
Zal een leuke vlucht worden, vluchtje over turkije, griekenland, zijn nou niet echt de beste vrienden die je maar kan vinden:grijns: maar ik ben benieuwd.
 
Back
Top