Bose QC25 + Uflymike Harmony

MiddleMarker

New member
De nieuwe UflyMike Harmony headset is alweer een tijdje uit. Heb inmiddels een setje van een collega geprobeerd en het is best een goede verbetering t.o.v. de vorige versie met QC15. Vooral het feit dat de headset gewoon nog werkt wanneer de batterij op is (behalve ANR dan) is een grote verbetering.

Ik vroeg mij alleen af, kan deze headset legaal gebruikt worden binnen EASA gebied? TSO certificering is nog niet rond, maar dat is dan ook alleen van toepassing in FAA gebied. Kan deze headset gebruikt worden mits er een certified alternatief aan boord is? Bijvoorbeeld de default Telex meuk?

MEL/DDG voor mijn operator stelt dat er 0 headphones installed zijn, maar 2 required. Oftewel, als ze maar aan boord zijn?

https://uflymike.com/collections/harmony-headset/products/harmony-basic-aviation-package
 
Klinkt aantrekkelijk, ik vlieg nogsteeds dagelijks met de QC15 en een normale headset bij de hand "in case of" maar idd MEL zegt dat er headsets aan boord moeten zijn maar 0 installed. Ben net bezig mn MIC boom te vervangen van de oude uflymike.

Qua regelgeving is het een grijs gebied begreep ik, gezien op de speakers en handheld vliegen ook niet verboden is. Inspecteur kon me laatst geen antwoord geven in BRU...
 
Bij ons is dat een company-rule: je mag je eigen headset gebruiken, mits TSO. Het feit dat de MEL zegt dat er geen headset required is wil natuurlijk niet zeggen dat je een headset mag gebruiken die niet TSO approved is, is niet hetzelfde, mijns inziens. (Koffie machines zijn ook niet required, maar indien niet aanwezig wil dat niet zeggen dat je je eigen Krups/Nespresso in mag pluggen en gebruiken).

Verder heb ik met regelmaat gevlogen met iemand die een eigen non-TSO headset gebruikte die constant kraakte op de radio, of bijna onverstaanbaar was. Erg hinderlijk. Kan me goed herinneren dat ik nog als Co, met een Cpt vloog met een DIY headset, en ik kon hem amper verstaan (f*ckn elke keer dat ik met m vloog). Elke keer als ik dat hem vermelde zei hij dat het aan moj lag. Dus hup, volume voluit en de hele dag ergeren aan die snor....

Gelukkig dat er bij ons inmiddels duidelijkheid is. Zolang het goed werkt, boeit het me niet of het TSO of niet is.
 
Kan je eerlijk zeggen dat dit gelukkig niet het geval met de bose + uflymike is. Dingen werken uitstekend. Zelfs mic volume is aan te passen ( zodat je niet iemand naast je hebt die non-stop zit te schreeuwen of onverstaanbaar is)
 
Back
Top