Bonden willen onderzoek naar 'broom' in vliegtuigen

MHA

New member
Bonden willen onderzoek naar broom in vliegtuigen

(Novum) - FNV Bondgenoten en de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) willen een onderzoek naar de concentraties broom in het bloed van vliegtuigpersoneel. Dat werd zaterdag duidelijk in het VPRO-radioprogramma Argos. Nederlandse wetenschappers onderschreven daarin de resultaten van Zweeds onderzoek, waaruit bleek dat het gebruik van broom in vlamvertragers een risico kan opleveren voor de gezondheid van vliegtuigpersoneel en reizigers die vaak vliegen.

Broom is een giftige stof die lang in het lichaam wordt opgeslagen en onder meer invloed heeft op het zenuwstelsel en de hormoonhuishouding. Daarnaast lopen stewardessen met een kinderwens bij hoge concentraties risico's op problemen met hun vruchtbaarheid en een effect op ongeboren kinderen, zeiden toxicologen in het programma.

Wetenschappers van drie verschillende universiteiten gingen in op onderzoek van de Zweedse hoogleraar Ake Bergman, die verrast was door de hoge concentraties broom in vliegtuigen. Zij vinden dat er nader onderzoek moet plaatsvinden, omdat onduidelijk is welke concentraties broom vliegtuigpersoneel in het bloed heeft. "De gehaltes zullen in hun bloed veel hoger zijn, maar we weten het niet", zei hoogleraar milieutoxicologie Tinka Murk van de Wageningen Universiteit. Ze zei 'alle reden' te zien om hier snel naar te kijken.

Vliegtuigmaatschappijen reageerden volgens Argos defensief en zouden hebben gezegd al genoeg maatregelen te hebben genomen. Extra onderzoek zou niet nodig zijn.

Voorzitter Ton Scherrenberg van de VNC zei 'enigszins' te zijn geschrokken van de Zweedse bevindingen en vindt het 'de hoogste tijd voor onderzoek'. Bestuurder Leen van der List van FNV Bondgenoten zei eerder vooral kritisch naar het gebruik van broom te hebben gekeken vanuit milieu-oogpunt, maar nog niet zozeer vanuit gezondheidsperspectief. Hij kondigde aan KLM uit te nodigen om nader onderzoek te doen.

Argos legde het onderzoek van Bergman ook voor aan de Arbeidsinspectie, die volgens het programma liet weten het eerst grondig te willen lezen. Afhankelijk van de conclusies die dan worden getrokken, worden eventueel vervolgstappen genomen.
 
das idd teringzooi.........heb dat goedje een tijd lang rondgereden door europa ben blij dat ik dat nu niet meer hoef te doen
 
Laatst in Engeland, ook weer "broom on board the plane".
152-Sim001-Bezem.jpg
 
Partytrucker geeft al aan dat het "serieuze shit" is. Maar als ik het verhaaltje hierboven lees hecht ik er weinig waarde aan.
Zoals ik het artikel lees verwacht men een probleem, maar heeft men geen onderzoek gedaan naar de daadwerkelijke feiten. (of er daadwerkelijk broom opgenomen wordt in het bloed van het personeel en reizigers)
Eerst de boel op stelten zetten en praten over mogelijke risicos's om zo geld te vergaren voor verder onderzoek?
 
Back
Top