Boete Qatar airways

Qatar Airways heeft een boete van de FAA gekregen in verband met "vliegen over verboden gebied".

Uit het artiekel blijkt dat de FAA de boete oplegt in verband met het vliegen door luchtruim dat door de FAA tot verboden gebied voor maatschappijen uit de USA was verklaard.

Door de codeshare met American Airlines wordt de vlucht als een vlucht uitgevoerd door een Amerikaanse airline gezien.

Weet iemand of dat in Europa ook zo is?
Vliegt KLM, in geval vluchten in codeshare met DL, om gebieden heen die door de Amerikanen als "verboden gebied" zijn verklaard? En zo ja, geldt dat dan ook andersom? Stel een vlietuig van Delta (met KLM codeshare) vliegt over een gebied dat door ILT/Nederland/EU is verboden voor Nederlandse /Europese airlines en krijgt een boete vanuit Europa in verband met vliegen boven verboden gebied vanwege de codeshare?

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/qatar-airways-beboet-wegens-vliegen-door-verboden-luchtruim
 
That's ridiculous!

The flight only has one flight number for ATC.

In addition foreign registered aircraft do not fall under FAA Regulations.
 
Er gold een verplichting om zich aan de FAA restricties te houden:

The Department approved a blanket statement of authorization permitting Qatar Airways to carry the American Airlines’ designator code (AA) in conjunction with Qatar Airways’ foreign air transportation. A condition of the statement of authorization is that Qatar Airways comply with all FAA flight prohibitions. It is a violation of the statement of authorization for a foreign carrier carrying a U.S. carrier code to operate any flight that enters, departs, or transits the airspace of an area for which the FAA has issued a flight prohibition.

Zie:

https://www.transportation.gov/briefing-room/dot13816
 
Dank je wel Dogleg. Ik las dat bericht vlak nadat ik deze topic publiceerde maar kon vervolgens een tijd niet inloggen.

Ik niet aan de juridische kant van de zaak maar het was nieuw voor mij dat een codeshare zulke verregaande gevolgen kon hebben.
 
Back
Top