Boeken met vliegen als thema (the ultimate list?)

Opmerkelijk dat de naam Antoine de Saint-Exupery hier nog niet voorbij gekomen is.
Een man die kunst machtig was om eeen vliegers bestaan zo te verwoorden dat het gewoon literatuur werd. Soms zelfs met een poetische ondertoon.

Courier Sud, Vol de Nuit, Terres des Hommes, Pilote de Guerre en natuurlijk Le Petit Prince. (van het laatste boek heb ik vroeger op het HBS examen nog een stuk uit moeten vertalen.)

Voor degenen wiens kennis van de Franse taal niet zo denderend is heb ik een oplossing.
Bovenstaande boeken zijn op een geweldige manier vertaald door Adriaan Viruly, op een manier zoals alleen een vlieger een andere vlieger kan vertalen. Werkelijk subliem.

Het boek met de vijf titels is in 1969 uitgebracht. tenminste mijn exemplaar. Heb er verder geen referenties van, numerieke codes bestonden toen nog niet denk Ik.
Als je vliegers literatuur wil lezen dan is bovenstaande een aanrader.

Cheers
Art
 
"Neem het over"
H.J.E. van der Kop.
Nonfictie. Nederlandse luchtmacht in Nederlands indie en europa tijdens WO II.
Auteur was destijds commandeurvlieger.
isbn 90 218 1794 2


"The wild blue"
Walter J.Boyne and Steven L. Thompson.
Verhaal is fictie. Vliegtuigen, techniek, jargon en geschiedenis etc is authentiek.
Het verhaal volgt een aantal amerikaanse airforce vliegers (fighters, bombers en transport) van 1947 tot 1978. Naast authentieke data over vliegtuigen van toen, geeft het verhaal een uitstekend beeld van het leven van een beroeps airforce vlieger. Het is nog spannend ook, gezien de oorlogen (korea en vietnam) die er in voorkomen.

isbn 0-517-56285-5


Al gezegd, maar inderdaad alle boeken van John J Nance.
Zijn fictie is soms een beetje te ver gezocht, maar luchtvaartfeiten kloppen wel.
Zijn nonfictie is erg goed en beschrijft bv de problemen tijdens de deregulatie in de US. Dit aan de hand van ware gebeurtenissen cq accidents.
 
Vulcan 607 - Rowland White (ISBN 978-0-552-15229-7)

Het boek Vulcan 607 gaat over Operation Black Buck, de Britse luchtaanval om Port Stanley Airport onbruikbaar te maken voor de straaljagers van de Argentijnse luchtmacht. Het was daarmee de luchtaanval waarvoor de grootste afstand ooit werd afgelegd.
 
Last edited:
Gordon Kent - Straalstroom (Top Hook)

Het is lente in Newport en Alan Craik en zijn vrouw, Rose Siciliano, zijn letterlijk en figuurlijk in hoger sferen. Rose staat op het punt opgeleid te worden tot astronaut en Alan gaat een spionage-opleiding volgen. MAar als Rose plotseling ten onrechte beschuldigd wordt van spionage, komen ze allebei weer met beide benen op de grond te staan. Iemand in de hoogste regionen van de macht wil haar een hak zetten, en Alan zal alles op het spel moeten zetten om haar van deze blaam te zuiveren...
Wanneer het net van bedrog zich om hen heen sluit, wordt Alan meegesleurd in een draaikolk van spionage en contraspionage. Hij ziet zich gedwongen tot een wanhopige missie op zoek naar 'Top Hook', de spion wiens verradelijke gedrag veel complexer en verbijsterender is dan van wie dan ook...


Spionageverhaal ( ook juridisch) wordt afgewisseld met het leven aan boord van een vliegdekschip bij de Navy. Gaat dus niet alleen over vliegen, maar de stukken waar het wel over vliegen gaat kan je eigenlijk niet meer stoppen met lezen, althans dat vond ik. Mooi boek!

De auteur vloog trouwens zelf vroeger op een S-3 Viking.
 
Flying, The Aviation trilogy van Richard Bach met drie verhalen van hem. Erg mooi en afgelopen week tussen de studie door in een ruk uitgelezen.
 
Full Circle, JE Johnson. 'The story of air fighting'. Aardig, maar briljant is anders. Eerder genoemde Chickenhawk is super. Mn als je van heli's houd.

The Dambuster Raid - John Sweetman. Nog niet gelezen. :(
 
Last edited:
als je iets van de dambusters wil lezen

lees dan Enemy coast ahead van Guy Gibson, dat was de leider tijdens de raid.
sidenote, hij ligt met zn navigator begraven in steenbergen(N-Br), gecrashed in een mosquito, eens in de zoveel tijd komen of the red arrows of de Bbmf over voor een missing man.
 
Tom Crouch - The Bishop´s Boys.

Biografie van de gebroeders Wright. Major dikke pil, maar super interessant hoe de gebroeders de technieken onder de knie hebben gekregen destijds.
 
Opmerkelijk dat de naam Antoine de Saint-Exupery hier nog niet voorbij gekomen is.
Een man die kunst machtig was om eeen vliegers bestaan zo te verwoorden dat het gewoon literatuur werd. Soms zelfs met een poetische ondertoon.

Courier Sud, Vol de Nuit, Terres des Hommes, Pilote de Guerre en natuurlijk Le Petit Prince. (van het laatste boek heb ik vroeger op het HBS examen nog een stuk uit moeten vertalen.)

Voor degenen wiens kennis van de Franse taal niet zo denderend is heb ik een oplossing.
Bovenstaande boeken zijn op een geweldige manier vertaald door Adriaan Viruly, op een manier zoals alleen een vlieger een andere vlieger kan vertalen. Werkelijk subliem.

Het boek met de vijf titels is in 1969 uitgebracht. tenminste mijn exemplaar. Heb er verder geen referenties van, numerieke codes bestonden toen nog niet denk Ik.
Als je vliegers literatuur wil lezen dan is bovenstaande een aanrader.

Cheers
Art

http://www.nrcnext.nl/nieuws/kunst/article976885.ece
 
Back
Top