Boeingvraag m.b.t. Terrain vs WX-radar

Boss du Manche

New member
Hallo allen,

ik kan mij vaag iets herinneren van de Boeing, dat de WX-radar te allen tijde aan dient te staan om de terrain pop-up te krijgen.

M.a.w. vlieg je naar een berg toe, maar staat je WX uit (dus niet dim, maar echt uit), dan krijg je geen plaatje van het terrein voor je. Waarschijnlijk krijg je wel de call-out "Terrain etc", omdat die uit de database komt en onafhankelijk werkt van de WX-radar.

Ik heb het proberen op te zoeken, maar ik kan het nergens meer vinden.

Mijn idee is namelijk dat de WX-"swoop" gebruikt wordt om het terreinplaatje te verversen, als je richting hoog terrein vliegt.

Welke crack helpt me?
 
In de 737ng krijg je een automatische pop-up van de 'Terrain mode' op je navigation display wanneer je aan deze voorwaarden voldoet:
1. je krijgt een terrain alert (elke),
2. de 'terrain mode' staat op beide ND's niet geselecteerd (dus of uit, of WX-radar aan)
3. de ND staat in de MAP of in de expanded VOR/APP mode.

Het klopt dat je "WX-swoop" ook wordt gebruikt om het terreinplaatje te vernieuwen. Als je bijv. links de weerradar aan hebt staan en rechts het terreinplaatje, dan zal bij de eerste swoop de radar verversen, en bij de tegenovergestelde richting de terrain display.
De navigation displays kunnen alleen niet gelijktijdig WX en terrein tonen. Dus als je op beide schermen de weerradar aan hebt en je krijgt een terrain alert, dan zal je een popup krijgen van de terrain display en zal de WX radar op dat moment verdwijnen.
 
Last edited:
De switch moet op ON. Maar dat betekent niet direct dat de WX radar aan staat. Pas na het selecten van de WX mode gaat de WX radar aan. Met WX mode OFF heb je een terrain display. Met WX mode ON heb je WX display. Dit beeld wordt onderdrukt op het moment dat je een terrain warning krijgt.

So far my knowledge uit den blote kop.
 
Back
Top