Boeing Dreamliner B-787 ready for flight

Lijkt me dat die ramen als de LCD-schermen op een zakjapanner werken. Deze kun je ook uit elkaar halen, waarna ze doorzichtig zijn. Door ze onder spanning te zetten gaan de kristallen zo staan dat het glas niet meer doorzichtig is. Enige verschil is dat zo'n scherm een witte achtergrond heeft, terwijl de ramen dit niet hebben.
 
Het is andersom: Spanning erop worden de ramen doorzichtig...beetje bagger als je een total electrical hebt en de battery is ook leeg...oops
 
747-8_K63636-01_lg.jpg



Bigger is best ;-)
 
Het is andersom: Spanning erop worden de ramen doorzichtig...beetje bagger als je een total electrical hebt en de battery is ook leeg...oops

Ben je er zeker van? Als ik het batterijtje uit mijn rekenmachine haal wordt hij niet opeens zwart.

Wikipedia: (http://en.wikipedia.org/wiki/LCD)
The optical effect of a twisted nematic device in the voltage-on state is far less dependent on variations in the device thickness than that in the voltage-off state. Because of this, these devices are usually operated between crossed polarizers such that they appear bright with no voltage (the eye is much more sensitive to variations in the dark state than the bright state). These devices can also be operated between parallel polarizers, in which case the bright and dark states are reversed. The voltage-off dark state in this configuration appears blotchy, however, because of small variations of thickness across the device.
 
Is al een langgebruikte techniek bij normale glasplaten..Chriet Tiet had t al in het huis van de toekomst begin jaren '90..overigens willen ze nu de techniek verfijnen door tv beelden te integreren in een glaswand..
 
Wel mooi om nu te horen dat ook KA een bestelling van 747-8I's heeft doorgezet.

Misschien is de passagier versie toch nog een langer leven beschoren.

Maar toch, alleen LH en KA is wel erg weinig natuurlijk.
 
In de newsflash van Aviation International News (AIN), werd tussen neus en lippen door genoemd dat de kist onder een 2500ft overcast vertrok en binnen een kwartier 'low ceilings and rain' binnen rolden. Was het weer in de rest van de Seattle area beter, of is dit een gevalletje commerciele druk? Ik vind het anders nogal lef hebben om in zulk matig weer een eerste vlucht te doen.; niet echt veel mogelijkheden voor een emergency return...

Erik
 
flyboy: het was inderdaad behoorlijk rot weer hier in SEA, en vanwege lager gaande bewolking en slechter wordend zicht hebben ze de eerste vlucht ook met een aantal uur verkort.
Het weer hier kan zeer veranderlijk zijn. De Olympic mountains ten westen van Seattle verstoren het weerpatroon nogal. Een sterke bovenwind op een mooie dag kan een convergence zone creeren. De wind moet om en over de berg heen en komt zo'n 60 mijl verder weer bijelkaar, wat een buienlijn vormt van zo'n 10 mijl wijd en tot 50 mijl lang met zeer zware neerslag. Beneden deze lijn is er geen wind, kom je echter aan de rand net buiten de neerslag dan kan het behoorlijk hard waaien (eerst gaat de auto alle kanten op vanwege het water, daarna vanwege de wind). Deze lijn komt het meest voor van Everett tot een 20 mijl ten zuiden ervan.

Het omgekeerde komt ook voor: een regenschaduw. Als er een groot gebied met regen deze kant uit komt dan valt de regen op de olympics omdat de lucht omhoog moet. Het resultaat is dat er een gebied aan de achterkant van de berg is waar er geen regen is, waar soms de zon zelfs schijnt.

Voor een meteoroloog is dit een zeer interessant gebied. De bergen in het westen, de bergen in het oosten, nauwe passages (Strait of Juan de Fuca), valeien in het noorden die koude wind vanuit Canada kunnen aanvoeren, gote wateroppervlaktes. Zeer moeilijk om een precieze voorspelling te maken. Stralende zonneschijn bij blauwe lucht en een paar km verderop gietende regen die urenlang aanhoudt. Heel normaal.

76-er: met de 757 was het in iedergeval ruim VMC. Met de 787 was het bijna IMC. Als de condities ietsjes slechter waren geweest dan was de take-off ook niet doorgegaan.
 
Back
Top