Bloeddruk

RIVM document

Aardig artikeltje wat ingaat op de oorzaken van verhoogde bloeddruk en de mate waarin dat bewezen is.

Ik hoop voor je dat de 24 uurs meting in een keer goed is. Is het witte jassen effect ook weer bewezen :) Verder hoef je dan ook niet bang te zijn voor de vervolgkeuring, want je weet inmiddels dat je bloeddruk prima is, wat de witte jassen ook zeggen ;)

Laat het ons weten!
 
Ik zou je absoluut aanraden om GEEN kalmerend middel in te nemen. Dit is terug te vinden in bloed en urine.

Ohja, niet bij stilgestaan, dom. Nouja, dan maar hopen dat het goed gaat :) Uiteraard kun je in de cockpit geen kalmerend middel nemen, ik bedoelde het slechts om een goede waarde te halen op de keuring, maar alleen als je thuis ook een goede waarde meet. Maar dat kan natuurlijk niet, zat met mijn hersens ergens anders :p
 
3 gedroogde abrikozen in het water leggen ('s-avonds) en 's-mogens opeten en sap opdrinken. Is een tip die ik kreeg en of het nu hier door komt (???) iniedergeval was m'n bloeddruk weer ok.
Ook 24-uurs-meting gedaan en was gelukkig ok.
Trouwens als je mag liggen bij de keuring tijdens de bloeddrukmeting scheelt dat ook weer.
Valt me wel op dat veel vliegers hier last van hebben (??!!)

Sterkte en niet teveel over in zitten, want dat komt druk ook niet ten goede !

:biertje:
 
Ik heb zojuist de uitslag gehad van mijn 24 uurs meting. Het kwam uit op een gemiddelde van 149/88 met als piek 2 metingen van 210. De doktor heeft mij nu zogenaamde betablokkers gegeven. Weet iemand of ik nu nog kans maak om de de klasse1 te komen?
 
Dit is wat ik kon vinden:

hartziekten; medicijngebruik syntrom: afkeuring beta-blokkers: gebruik hiervan is gevaarlijk bij zware belasting (veel G trekken), er is dan een gevaar op een blackout. Iemand mag wel vliegen, maar met een maximale dosiring. Wat deze maximale dosiring is, weet niemand.

bron:http://www.ai.rug.nl/~libbe/TCW/KA/6.html

Dit is weliswaar voor zweefvliegen, maar een klasse 1 is nog strenger.
Het beste antwoord op je vraag kan je denk ik krijgen door even naat je keuringsinstituut te bellen.

De longterm oplossing is toch om af te vallen en te gaan sporten. Probeer onder je onderhoudsniveau te gaan eten. Dat wil zeggen, hou een paar dagen bij hoeveel je eet en haal daar 250 tot 500 Kcal vanaf. Probeer de overige calorieen binnen te krijgen door gezond voedsel: vis, fruit, groente, mager vlees. Probeer daarnaast een uur aan cardio per dag te doen. Denk aan hardlopen, roeien, zwemmen, touwtjespringen enzovoorts.
 
Aangezien mijn ouders het ook allebij hebben ben ik daar echt al heel lang mee bezig. Ik probeer alleen sinds ongeveer een maand mijn 5 kilo overgewicht kwijt te raken. Maar volgens de doktor heeft 5 kilo niet zo`n heel groot effect op de bloeddruk.
 
Als het echt niet minder wordt en het zit in de familie dan kun je je bloeddruk misschien niet lager krijgen dan een bepaald niveau, als dat hoger is dan de eisen van een Klasse 1 medical zou je je er misschien bij neer moeten leggen dat je het medical nooit gaat krijgen, hoe vervelend dat ook is natuurlijk.

Misschien kun je dan beter een andere studie eerst doen en het dan zeker nog een keer proberen. Het zou mij niks verbazen dat je dat apparaat 24 uur om hebt, en dat je je dan zorgen loopt te maken over de uitslag en je dus weer een hogere bloeddruk hebt. Als je het een paar jaar naast je neer legt en daarna een plotselinge meting doet is het misschien wel goed genoeg.

Volgens mij mag je met beta blokkers niet vliegen, maar dat weet ik niet zeker.
 
Goed topic;

Heb er weinig aan toe te voegen maar wil nog wel de volgende tips geven:
-Er is de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar de werking van Omega 3. Een van de effecten daarvan is een gunstige werking op de bloeddruk (en daarnaast nog meer voordelen). Er zijn meerdere wetenschappelijk verantwoorde stukjes over geschreven (ff googlen). Als je niet van vis houdt (zoals ik) kun je ook Omega 3 in de vorm van een (event. smaakloos) voedings suplement nemen (visolie gel capsules bij kruidvat bijvoorbeeld).
-Daarnaast een glaasje wijn elke dag, baat het niet dan schaadt het niet :) (Franse paradox...)
-Sporten

In het algemeen wordt een goede gezondheid mischien als vanzelfsprekend beschouwd maar ik werd er eerder dit jaar op een harde manier mee geconfronteerd toen er trombose werd geconstanteerd en ik medicijnen moest innemen (accenocoumarol/sintrom) waardoor ik maanden niet kon vliegen. Voor onze beroepsuitoefening en daarmee ook je prive leven kan het dus onverwacht grote gevolgen hebben.
 
Als het echt niet minder wordt en het zit in de familie dan kun je je bloeddruk misschien niet lager krijgen dan een bepaald niveau, als dat hoger is dan de eisen van een Klasse 1 medical zou je je er misschien bij neer moeten leggen dat je het medical nooit gaat krijgen, hoe vervelend dat ook is natuurlijk.

Misschien kun je dan beter een andere studie eerst doen en het dan zeker nog een keer proberen. Het zou mij niks verbazen dat je dat apparaat 24 uur om hebt, en dat je je dan zorgen loopt te maken over de uitslag en je dus weer een hogere bloeddruk hebt. Als je het een paar jaar naast je neer legt en daarna een plotselinge meting doet is het misschien wel goed genoeg.

Volgens mij mag je met beta blokkers niet vliegen, maar dat weet ik niet zeker.

Ik heb mij zekker niet 24 uur druk gemaakt over de uitslag was zelfs redelijk kalm. Het gemiddelde licht nog onder de grens van 160/95 maar mijn huisarts vond het alsnog te hoog en heeft medicijnen voor geschreven. Dus nou wil ik eigenlijk weten met welke medicijnen je wel mag vliegen, want ik heb gehoord dat bepaalde medicijnen wel mogen.
 
Goed topic;

Heb er weinig aan toe te voegen maar wil nog wel de volgende tips geven:
-Er is de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar de werking van Omega 3. Een van de effecten daarvan is een gunstige werking op de bloeddruk (en daarnaast nog meer voordelen). Er zijn meerdere wetenschappelijk verantwoorde stukjes over geschreven (ff googlen). Als je niet van vis houdt (zoals ik) kun je ook Omega 3 in de vorm van een (event. smaakloos) voedings suplement nemen (visolie gel capsules bij kruidvat bijvoorbeeld).
-Daarnaast een glaasje wijn elke dag, baat het niet dan schaadt het niet :) (Franse paradox...)
-Sporten

In het algemeen wordt een goede gezondheid mischien als vanzelfsprekend beschouwd maar ik werd er eerder dit jaar op een harde manier mee geconfronteerd toen er trombose werd geconstanteerd en ik medicijnen moest innemen (accenocoumarol/sintrom) waardoor ik maanden niet kon vliegen. Voor onze beroepsuitoefening en daarmee ook je prive leven kan het dus onverwacht grote gevolgen hebben.

Ik gebruik al omega 3 tableten. En sporten doe ik ook daarom is het ook zo vreemd dat ik hoge bloeddruk heb. De doktor wil wel verder uitzoeken waar het vandaan komt.
 
Back
Top