Block Time verkeerd geregistreerd?

Tampie

New member
Hoi allemaal, eerst even een verwijzing naar officiële regelgeving:

(EU-OPS 1.1095)

1.2. Block Time:
The time between an aeroplane first moving from its parking place for the purpose of taking off until it comes to rest on the designated parking position and all engines or propellers are stopped.

Blijkbaar eindigt je blocktijd niet alleen nadat je je parkpositie hebt bereikt, maar ook pas nadat je je motoren hebt uitgezet.

Nu blijkt onze Airbus A319 de tijd op de slaan dat het vliegtuig tot stilstand is gekomen, en NIET de tijd die de motoren daarna nog draaien. Na de landing laten we namelijk de motoren 3 minuten in idle draaien om de levensduur te verlengen, en bij korte taxi-tijden kan het dus voorkomen dat we op de parkpositie nog 1 a 2 minuten wachten voordat we de motoren uitschakelen. Bij ons wordt deze tijd dus niet als blocktijd geregistreerd door de Airbus.


- Hoe wordt de blocktijd bij jullie firma geregistreerd?
- Airbus operator?

Gaarne feedback, want ik kan me bijna niet indenken dat elke Airbus ter wereld verkeerde bocktijd registreerd......
 
ACARS Event time Send time
Off Blocks





All except MD11 :
Parking_Brake_Released AND Last_Door_Closed

MD11 only :
Last_Time_Parking_Brake_release

Parking_Brake_Released AND Last_Door_Closed





Off Aircraft Takes-Off (strut switch) Aircraft takes-off (strut switch)
On Aircraft Lands (strut switch) Aircraft lands (strut switch)
In



Last_Time _Parking_Brake is set before Any_Door_Opens
OR

First_Time_Any _Door_Opens (whatever comes first) Any_Door_Opens





Return to In
Time Parking_Brake is set
After Pushback event, Any Door Opens

Zit dus ook Airbus A330 bij.
 
Mocht je je zorgen maken over een paar tellen: truukje op de airbus-> parkbrake release and back on, just before door opening. Krijg je nieuwe tijden!
 
Ook interessant; je staat in China, je wordt geklaard voor pushback maar niet de engine start. Wanneer je start met de pushback beweegt het vliegtuig feitelijk gezien voor "the purpose of taking off". Vervolgens bereik je je pushback positie maar duurt het nog een uur (dit komt regelmatig voor) voordat je de klaring krijgt voor engine start. Welke tijd moet er nu genoteerd worden? Vanaf parking brake release of vanaf engine start?

Daarbij moet vermeld worden dat China ATC geen estimates geeft voor de "engine start" approval..
 
En als de ILT me niet geloofd dan vragen ze naar de gegevens van de airline. En wat staat daar op? Juist, de ACARS blocktijden.
 
Ook interessant; je staat in China, je wordt geklaard voor pushback maar niet de engine start. Wanneer je start met de pushback beweegt het vliegtuig feitelijk gezien voor "the purpose of taking off". Vervolgens bereik je je pushback positie maar duurt het nog een uur (dit komt regelmatig voor) voordat je de klaring krijgt voor engine start. Welke tijd moet er nu genoteerd worden? Vanaf parking brake release of vanaf engine start?

Daarbij moet vermeld worden dat China ATC geen estimates geeft voor de "engine start" approval..

Block time begint bij the first time the aircraft moves under its own power. In bovenstaand voorbeeld dus na de push, na het wachten op engine start en begin taxi.

Of je acars dit ook zo doet is maar de vraag, maar deze tijd zou dus officieel genoteerd moeten worden als off blocks.
 
Last edited:
Ik zal nog maar eens de quote van Tampie quoten..

(EU-OPS 1.1095)

1.2. Block Time:
The time between an aeroplane first moving from its parking place for the purpose of taking off until it comes to rest on the designated parking position and all engines or propellers are stopped.

Staat niks over "own power"..
 
@ Pitchdisconnect.

Grappig, bij ons is die definitie anders uitgelegd en is het, zoals hierboven ook al een keer is genoemd, "first moving from its parking place for the purpose of taking off" - moment dat de MEL niet meer doorslaggevend is, wordt aangeraden toch de MEL te raadplegen tijdens het taxien, maar dit geen vereiste is.
 
Zo staat het bij ons ook, tijdens taxi geldt in principe de QRH, en het is aan de captain om te bepalen of gaan vliegen een acceptabele optie is.
 
Back
Top