Bird hit

Goed gedaan, maar om nou meteen een Mayday-call eruit te gooien bij een Engine Failure... Is dat standaard bij jullie Koning Lucht?
 
Jo Q..

je vliegt zeker alleen maar in europa. Niet negatief bedoeld, maar in sommige delen van de wereld wordt een PAN call totaal niet begrepen.
MAYDAY bergijpen ze hopelijk overal.

bij ons hadden we de PAN, maar dat is verandert naar een MAYDAY bij een N-1, omdat tijdens een N-1 in Azie de controller er nix van begreep.

mooi afgehandeld van iedereen, text boek:yeehaa:

k.
 
Last edited:
is dat niet JAA of was het een advisory van de CAA, na een frq change
check je zo in blijft iedereen gelijk stil
ook bij ons als je eenmaal een mayday hebt gedaan blijft het maydaycallsign etc
 
Maydaycallsign, nog nooit van gehoord. Zo leer je nog 's wat haha.

Mooi filmpje, en fijn dat het gemaakt is door een spotter (denk ik) en niet 'bewerkt' is door een of andere blabla-onzinerbijSBS6voice-over.
 
Volgens mij mag een Air Traffic Controller naar eigen inzicht je callsign in 'Mayday xxx" veranderen, net zoals ze dat ook bij een normale callsign mogen doen. Het is naar mijn weten niet verplicht, slechts een optie.

Is er een Air Traffic Controller of iemand die geilt op Airlaw die dat precies weet?

@Kliko: ok, duidelijk! Wel raar eigenlijk dat dit per maatschappij verschilt, want de definitie van 'Mayday' en 'Pan-Pan' zijn duidelijk vastgelegd.
 
ik denk dat maatschappijen door schade en schande wijs zijn geworden, het laatst wat je wil als je een serieus probleem hebt is een "discussie" met ATC omdat je niet begrepen wordt er zijn dringender zaken op dat moment.

btw, ik zou willen dat mn vrouw standaard phrasiologie zou gebruiken, begreep ik er misschien wat van!!!

k.
 
Last edited:
Maydaycallsign, nog nooit van gehoord. Zo leer je nog 's wat haha.

Mooi filmpje, en fijn dat het gemaakt is door een spotter (denk ik) en niet 'bewerkt' is door een of andere blabla-onzinerbijSBS6voice-over.

Ik vlieg dan ook in oost europa... dan krijg je dat.

"ven I vas in Aeroflot ve did not declare emrdjensie!"

Kliko: HELD!
 
Ik denk dat de VS ook een gebied is waar pan-pan en zelfs mayday niet geheel begrepen zullen worden behalve op velden waar veel internationaal verkeer komt.
XXXXX declaring an emergency. Dat begrijpen ze hier heel goed.
Als de VS ooit lid worden van de ICAO dan moet er behoorlijk wat veranderd worden wat phrasiologie betreft.
Ik wist ook niet van het mayday-callsign gebeuren.
 
Denk toch dat het mayday callsign....(In feite zelfs Mayday 263H, het hele company callsign wordt weggelaten) toch iets engels is. Kwam het pas tegen bij mijn eerste simsessies in de UK.

En het wordt toch wel verwacht dat je het zo doet.
 
Jo,

dat wist ik dan weer niet dat het callsign weggelaten wordt
bij ons is in het in de sim mayday-callsign-nummer, je breekt er bijnaje tong over

interesante vraag waar het daadwerkelijk vandaan komt!

k.
 
btw, ik zou willen dat mn vrouw standaard phrasiologie zou gebruiken, begreep ik er misschien wat van!!!

k.

Mot je vaker thuis komen!

PS Van dat hele MAYDAY gebeuren heb ik ook nog nooit gehoord. Staat ook niet in de PANS RAC(?) DOC(?) documenten. Is single engine eigenlijk PANPAN? Toch niet in TO hoop ik? Daar kun je alle airspace gebruiken die tot je beschikking behoort te moeten staan. Behalve die Thomson lui, want die gaan als een streep rechtdoor. Raar verhaal weer.
 
Mot je vaker thuis komen!

PS Van dat hele MAYDAY gebeuren heb ik ook nog nooit gehoord. Staat ook niet in de PANS RAC(?) DOC(?) documenten. Is single engine eigenlijk PANPAN? Toch niet in TO hoop ik? Daar kun je alle airspace gebruiken die tot je beschikking behoort te moeten staan. Behalve die Thomson lui, want die gaan als een streep rechtdoor. Raar verhaal weer.

Voor zover ik weet is N-1 een PAN PAN. Boeing omschrijft het ook als een non-event.

Als een streep rechtdoor? Je vliegt toch gewoon de extended centreline van de runway? +/- 2.5 graden links/rechts vanaf het einde van de baan als ik het me goed herinner.

Zo knap was het nou trouwens ook weer niet van die Thomson dudes om als een streep rechtdoor te gaan; als je goed naar het filmpje kijkt zie dat er nauwelijks rudder gegeven wordt; pas als ze 'm uitzetten zie je pas enige rudderuitslag van betekenis. Blijkbaar leverde de motor nog wel vermogen. Hoe dan ook mooi opgelost.

Wel cool om te zien hoe hard ie trapt tijdens de landing.
 
Staat ergens geschreven: Forced landing imminent, May-Day, de rest Pan-Pan.
Als niemand die Pan begrijpt, gebruik je natuurlijk die May-Day.
 
capt doet ATC en FO vliegt, staat ergens op pprune
tijdens de landing worden de rollen omgedraait

FWIW: ze doen wel een Engine Out sid en gaan wel degelijk niet rechtdoor,
ga je rechtdoor op de 06 in MAN loop je zo tegen de Penine Hills aan.
MSA man die sector is zo uit mn hoofd 3500ft

je hoort m ook de Engine out sid melden, zus en zo radiaal Wallesy inbound dat is van het hoge terrein weg,positioneert je ook goed voor de return naar MAN.

edit: heb nog effe gekeken en geluisterd.
over de engine out sid, hij zegt turning north westerly inbound Wallasy in zn 1e call gevolgd door 084 radial Wallasy climbing 3500ft wat later
hij kwam van de 06 dus dat is een EO sid en niet rechtdoor

k.
 
Last edited:
Back
Top