Bijna failliet?

Beste Airworkers,

Ik hoor de laatste dagen veel geruchten over dat de KLS failliet dreigt te gaan. Dit komt echter niet van officiële bronnen en ik ben dus benieuwd wat hier van waar is. Zoals we weten gaat een gerucht in luchtvaartland erg snel de ronde en klopt er vaak vrij weinig van.

Het verhaal wat ik gehoord heb (nogmaals, geen idee of het waar is) is dat de KLS sinds 2011 nog maar 60 studenten opleid in plaats van de oude 180. Dit waren orders van KLM. De KLS ging natuurlijk verlies draaien maar KLM zou er wel geld in steken. Nu wordt er beweerd dat Air France de stekker uit de KLS wilt trekken door er geen geld meer heen te sturen.

Heeft iemand enig idee of dit klopt (of dat het verhaal anders is)?

Danku!
Cumulonimfiets
 
Voor alle betrokken partijen natuurlijk niet te hopen, maar wat ik mij afvroeg was in hoeverre een garantie fonds gevrijwaard blijft van een eventueel faillisement van een vliegschool. Of staat dit geheel los van de school zelf en is dit een fonds op zich?
 
Ja.
Garantiefonds
Naast het verzorgen van de borgstelling voor jouw studielening treedt het Garantiefonds ook nog in een aantal andere omstandigheden in werking:

Wanneer je de opleiding aan de KLM Flight Academy buiten je eigen schuld voortijdig moet beëindigen rekent het Garantiefonds de tot op dat moment opgebouwde studieschuld met de bank af.
Bij wachttijden langer dan een jaar tussen het moment van afstuderen en je eerste baan als verkeersvlieger neemt het Garantiefonds de maandelijkse rentebetalingen over je studieschuld voor haar rekening indien je zelf onvoldoende inkomsten hebt. Op deze manier loopt je schuld dus niet verder op. De maximum periode van deze rentevergoeding is 4 jaar.
Wanneer je onverhoopt permanent medisch ongeschikt wordt voor het beroep van verkeersvlieger in de periode vanaf de aanvang van je studie aan de KLM Flight Academy tot aan het moment dat je in dienst treedt als verkeersvlieger bij een luchtvaartmaatschappij neemt het Garantiefonds jouw verplichtingen naar de bank v.w.b. je studieschuld over.
 
Dit is toch waar de meesten pro's hier op zitten te wachten ?

Ontslagen instructeurs en leerlingen met een niet afgeronde opleiding.
 
Inmiddels een heel aantal privéberichten ontvangen van mensen die graag 'anoniem' wensen te blijven. Zo kwamen er 'theorieën' voorbij dat de KLS zelfs al ver onder de 60 studenten per jaar zit en zelfs dat ze zouden samen gaan met de Martinair flight Academy. Helaas nog steeds niemand hier gereageerd die kan bevestigen wat er gaande is.
 
Zou jammer zijn als het daadwerkelijk gaat gebeuren, het is juist een school die behouden zou moeten worden :)
 
Dit is toch waar de meesten pro's hier op zitten te wachten ?

Ontslagen instructeurs en leerlingen met een niet afgeronde opleiding.

Er zijn hier op Airwork inderdaad nogal wat beroepsvliegers die al tijden bij vrijwel iedere gelegenheid tegen "de vliegscholen" aan hebben lopen trappen.
Bewoordingen als nachtmerriefabrieken, liegscholen, hersenspoelen, boeven, oplichters etc. zijn daarbij veelvuldig gebruikt.
Alleen al in het gedeelte "Aspiranten" staan vele tientallen voorbeelden.

Als er nu daadwerkelijk scholen over de kop gaan dan zal dat in veel gevallen leiden tot hetgeen Jafar aangeeft, in dat opzicht heeft hij dus gewoon gelijk. :biertje:
 
Dit is toch waar de meesten pro's hier op zitten te wachten ?

Ontslagen instructeurs en leerlingen met een niet afgeronde opleiding.
Nee, de meeste "pro's" zitten te wachten op mensen die slim genoeg zijn om überhaupt niet aan een opleiding te beginnen, tenzij er een echte baan aan verbonden zit!

Voorkomen is voor bijna iedereen beter dan genezen. Ik zeg "bijna" want de grote uitzonderingen zijn waarschijnlijk de vliegscholen en de banken.

Voor het grootste gedeelte eigenwijze sukkels zitten thuis zonder baan maar met met een hoop schulden, en dat wenst geen enkele beroepspiloot een collega toe.
Er zijn hier op Airwork inderdaad nogal wat beroepsvliegers die al tijden bij vrijwel iedere gelegenheid tegen "de vliegscholen" aan hebben lopen trappen...
Tja, en blijkbaar hebben al die 'zeurende' beroepspiloten dus toch gelijk gehad! :biertje:

Helaas zie je dan weer zo'n typische Nederlandse reactie, waarin zieligheid en domheid gesubsidieerd en onder de Mantel der Liefde bedekt moet worden, en waar er zo'n PvdAfgunst sfeertje gecreëerd wordt t.o.v. de "pro's" en "beroepspiloten."
 
Helaas zie je dan weer zo'n typische Nederlandse reactie, waarin zieligheid en domheid gesubsidieerd en onder de Mantel der Liefde bedekt moet worden, en waar er zo'n PvdAfgunst sfeertje gecreëerd wordt t.o.v. de "pro's" en "beroepspiloten."
Je weet toch wel dat in dit winderige land iedere hoge boom wordt omgezaagd? Succes, ik hoop dat je tegen de massa's kettingzagen bestand bent :D
 
Tja, en blijkbaar hebben al die 'zeurende' beroepspiloten dus toch gelijk gehad! :biertje:

Hmm is dat zo? Dus volgens jou is de KLS failliet, staan alle instructeurs en (vooral) studenten op straat met een dikke schuld?

Dan is Nederland bij deze ook al wereldkampioen in 2014 :biertje:
 
Je weet toch wel dat in dit winderige land iedere hoge boom wordt omgezaagd? Succes, ik hoop dat je tegen de massa's kettingzagen bestand bent :D

Nederland is ook het land van de onzinnige te populaire clubjes voortgekomen uit zielige reclamespotjes op RTL4 he! Dus Greenpeace redt hem wel... :kerst:
 
Hmm is dat zo? Dus volgens jou is de KLS failliet, staan alle instructeurs en (vooral) studenten op straat met een dikke schuld?

Dan is Nederland bij deze ook al wereldkampioen in 2014 :biertje:


Hallo, de KLS is al failliet. Enige reden dat de onderneming nog "draait" is funding van KLM. AF-KLM moet zwaar bezuinigen en dan kunnen ze hier geen geld in blijven pompen terwijl de opleiding zelf verlies draait.

OF stoppen ermee, of meer mensen toelaten. Ik zeg stoppen.
 
Hmm is dat zo? Dus volgens jou is de KLS failliet, staan alle instructeurs en (vooral) studenten op straat met een dikke schuld?

Dan is Nederland bij deze ook al wereldkampioen in 2014 :biertje:
Ik heb het nooit over specifieke vliegscholen, dus hoe kom je bij deze onzin?! Het enige wat ik en vele andere beroepspiloten posten is dat wij mensen afraden om een vliegopleiding te volgen vanwege de zeer beperkte kansen op de arbeidsmarkt. Daarin hebben we dus gelijk.

Dat uiteindelijk de uiterst belabberde banenmarkt er voor zorgt dat er een vliegschool omvalt is natuurlijk een logische consequentie, maar daarover ga ik niet speculeren.
 
Back
Top