Bezuinigingen defensie

Viper2

New member
Schiet mij maar lek .... :1855:

Ik weet dat ik een beetje achter loop met de info omdat ik aan de andere kant van de wereld zit. Het raakt mij niet meer direct, maar als ex militair wordt ik hier toch niet echt vrolijk van:

Enkele kansrijke ingrepen die op tafel liggen: het afschaffen van alle tanks bij de landmacht en dus ook het opheffen van de laatste twee tankbataljons; plus mogelijk nog een luchtmobiel infanteriebataljon; het schrappen van F-16-squadrons - wat gevolgen zal hebben voor het aantal aan te schaffen JSF-toestellen; en het afstoten van de Cougar-helikopters, een deel van de mijnenjagers en twee hypermoderne korvetten die nog niet zijn gebouwd.

Ben erg benieuwd hoe het mogelijk is om nog meer op defensie te bezuinigen met de huidige aspiraties ... in Libië staan we geloof ik ook weer vooraan toch?

Wellicht een reden om jezelf een keer achter de oren te krabben voordat je het bonnetje invult?
 
Vrees dat zelfs de bonnetjes worden wegbezuinigd. Leopard 2's zien we binnenkort wel op Marktplaats.nl. Tsja, die JSF moet en zal er komen, dus het komt uit de lengte of uit de breedte. Bittere pil voor de mensen waarvan de baan op de tocht staat. Heel veel sterkte.....
 
Vrees dat zelfs de bonnetjes worden wegbezuinigd. Leopard 2's zien we binnenkort wel op Marktplaats.nl. Tsja, die JSF moet en zal er komen, dus het komt uit de lengte of uit de breedte. Bittere pil voor de mensen waarvan de baan op de tocht staat. Heel veel sterkte.....

Het leger van het gebroken geweertje. Zelfde effect als vlak voor WWII.

Heel dom om zoveel te bezuinigen. Ik ben absoluut geen voorstander van stoer mee doen met Obama, maar om zo te snijden lijkt mijns inziens niet handig.
Daarnaast moeten we wel die JSF kopen aan gezien we al zoveel geld in dat project hebben gepompt.

Jammer dit alles.
 
Daarnaast moeten we wel die JSF kopen aan gezien we al zoveel geld in dat project hebben gepompt.

Dat dachten ze bij de Noord-zuidlijn en Betuwelijn ook; we hebben er al zoveel geld inzitten dus tegen beter weten in toch maar doorzetten dat project.
Later is gebleken dat stoppen een verstandiger besluit was geweest..

Sterkte voor de jongens en meiden die hun baan verliezen!
 
Ben het niet eens met het gebroken geweertje, dit heeft niks te maken met pacifisme. Den Haag heeft flink Sinterklaas gespeeld en nu wordt de rekening gepresenteert. De ABN, ING, Icesave, Ierland, Griekenland, Portugal en Afganistan zijn Nederland (hoop ik) dankbaar.

19 F-16's, 17 Cougars en 1 DC10. Flinke aderlating.
 
Last edited:
Het leger van het gebroken geweertje. Zelfde effect als vlak voor WWII.

Heel dom om zoveel te bezuinigen. Ik ben absoluut geen voorstander van stoer mee doen met Obama, maar om zo te snijden lijkt mijns inziens niet handig.
Daarnaast moeten we wel die JSF kopen aan gezien we al zoveel geld in dat project hebben gepompt.

Jammer dit alles.



Hoezo moet je doorgaan met de JSF? NL wilde graag meedoen omdat ze wat zagen in het project. Mwa kan ik me wel wat bij voorstellen als je de plannen toendertijd zag. Goed initiatief getoond om in het project te stappen. Maar dat zegt niet dat je nu je de ontwikkelingen ziet dat je hem ook daadwerkelijk moet kopen.
Beetje kortzichtig in mijn optiek. Het is misschien geen eurofighter in de kosten (die inmiddels duurder is dan een freaking raptor), maar het project heeft grote mankementen.
Nieuwe F-16's met nieuwe avionics is voordeliger en je kan weer 20 jaar voort voor een fractie van de prijs. Gripen is ook leuk uiteraard. Maar je hebt ook met een infrastructuur te maken rond het vliegtuig wat het misschien niet even aantrekkelijk maakt.

Maarja dat is mijn mening...

De bezuinigingen zijn schandalig en de politiek (en dus NL) laat weer eens zien hoe dom we zijn. Gz boys and girls, we screwed the pooch once more.
 
De bezuinigingen zijn schandalig en de politiek (en dus NL) laat weer eens zien hoe dom we zijn. Gz boys and girls, we screwed the pooch once more.

Nee, de overheidsuitgaven nog verder compleet uit de hand laten lopen, zoals in Griekenland, is een goed idee. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel erg rot voor de soldaten die hun baan op de tocht zien staan ! Niet bezuinigen zou in mijn ogen pas écht schandalig en dom zijn.
 
Ben het niet eens met het gebroken geweertje, dit heeft niks te maken met pacifisme. Den Haag heeft flink Sinterklaas gespeeld en nu wordt de rekening gepresenteert. De ABN, ING, Ierland, Griekenland, Portugal en Afganistan zijn Nederland (hoop ik) dankbaar.

19 F-16's, 17 Cougars en 1 DC10. Flinke aderlating.

Ik hoop niet dat we naar een defensie gaan met materiaal van 50 jaar oud ofzo.
Hier in Oostenrijk vliegen ze namelijk nog met 50 jaar oude Saabs. Echt treurig om te zien.
Je kunt er niets mee.

Ik weet een paar hele andere plannen waarop zwaar bezuinigd kan gaan worden.
Defensie dien je niet aan te klooien. Plus het is een hoop werkgelegenheid.

Dat wil niet zeggen dat ze perse altijd mee hoeven te doen in alle oorlogjes, maar je moet wel parraat staan met goed materiaal.

Bepaalde zaken in NL kosten alleen maar geld en leveren niets op.

Wat betreft de JSF, ben ik het wel eens met het feit dat deze echt veel te veel geld kost, maar inderdaad investeren in een Saab Grippen is ook absoluut geen optie. Die worden aan alle kanten eruit gevlogen door de Migs van die oliepikkies.

Mn Nederlandse belasting centen zie ik dus et liefst naar een goede verdediging gaan. Liever dan naar uitkeringen van losers die kunnen werken, maar veel te lui zijn om te werken en alleen maar op straat hangen en de boel lopen te terroriseren.
Daarnaast geld naar de politie om goed opgeleid te worden als soort van Guardiacivil.
Niet luisteren is knuppel in de Nek.
Maja das off topic, maar wel mijn frustratie over de verkeerde bezuinigingen die aan het komen gaan.
 
V1Rotate said:
... maar inderdaad investeren in een Saab Grippen is ook absoluut geen optie. Die worden aan alle kanten eruit gevlogen door de Migs van die oliepikkies.

Ik vraag me af of dat zo is. MiG (vroeger: Mikoyan (en) Gurevich) bouwt zeer zeker goede vliegtuigen, maar die Arabische dictators hebben meestal (gelukkig maar!) oude exemplaren.

Als Saab JAS 39 Gripen - fan herinner ik je graag nog even aan het feit dat de Tsjechische Gripens dit jaar bij de Frisian Flag er met de hoofdprijs vandoor gingen. Weliswaar deed de F-35 daar niet aan mee, maar wel F16's en F/A-18's.
Naar mijn mening is al dat 'stealth gedoe' niet nodig, moderne radars kunnen met infrarood sowieso alles localizeren en de 'stealth coating' kost alleen maar handen met geld. Hoeveel F35's kan Nederland dan überhaupt luchtwaardig houden?
 
Last edited:
Denk dat je niet helemaal goed geinformeerd bent V1R. De Oostenrijkse Saab Drakens zijn al sinds Dec 2005 met pensioen en vervangen door Eurofighter Typhoons. 15 Stuks maar, maar toch... Daarbij, wat is leeftijd tegenwoordig, de USAF tuttert nog lekker door met de B52 en de KC135.

Hoezo is de Gripen geen optie? De JSF wordt maar een 7g machine, dus als je je zorgen maakt om Flankers dan is de JSF het slechtse paard om op te wedden. Met de JSF gaat de KLu weer terug naar het Starfighter tijdperk. Hard in een rechte lijn en maar hopen maar dat niemand je ziet. De VS ontwikkeld de JSF in combinatie met de F22. Aerodynamisch is de JSF al vergeleken met de F-105 Thunderchief, en de overlevingskansen in dat ding boven Vietnam waren niet best.

MiG's van de Oliepikkies? Welke dan? In het Midden Oosten vliegen geen Mig's, afezien van een paar in Iran. Over het algemeen hebben de Golfstaten moderner materieel dan ons. En nu weer on-topic.
 
Denk dat je niet helemaal goed geinformeerd bent V1R. De Oostenrijkse Saab Drakens zijn al sinds Dec 2005 met pensioen en vervangen door Eurofighter Typhoons. 15 Stuks maar, maar toch... Daarbij, wat is leeftijd tegenwoordig, de USAF tuttert nog lekker door met de B52 en de KC135.

Hoezo is de Gripen geen optie? De JSF wordt maar een 7g machine, dus als je je zorgen maakt om Flankers dan is de JSF het slechtse paard om op te wedden. Met de JSF gaat de KLu weer terug naar het Starfighter tijdperk. Hard in een rechte lijn en maar hopen maar dat niemand je ziet. De VS ontwikkeld de JSF in combinatie met de F22. Aerodynamisch is de JSF al vergeleken met de F-105 Thunderchief, en de overlevingskansen in dat ding boven Vietnam waren niet best.

MiG's van de Oliepikkies? Welke dan? In het Midden Oosten vliegen geen Mig's, afezien van een paar in Iran. Over het algemeen hebben de Golfstaten moderner materieel dan ons. En nu weer on-topic.

Ik heb regelmatig op panoramadak gestaan van LOWL > Flughafen Linz > deels militair vliegveld. Daar vliegen ze gewoon nog rond met Saab 105. Met mn eigen ogen gezien.

Maar we zullen zien.
Alsnog blijf ik bij mn standpunt. Bezuinigen op Defensie lijkt mij niet handig.
 
iemand enig idee of dit consequenties heeft voo aanstaande vliegersklassen? (zoals bv aug?)
 
MiG's van de Oliepikkies? Welke dan? In het Midden Oosten vliegen geen Mig's, afezien van een paar in Iran. Over het algemeen hebben de Golfstaten moderner materieel dan ons. En nu weer on-topic.

Iran vliegt en kannibaliseert zijn eigen F-14 Tomcats. Raar maar waar.

De JSF komt, geen twijfel over mogelijk. Je denkt toch niet dat de Amerikanen het toelaten dat ze de 'vermeende' kernwapens op EHVK onder een jager uit een ander land hangen?

Er is nooit een competitie geweest, de JSF wordt het gewoon.
 
Oh man wat vind ik dit jammer..
Ik snap dat het noodzakelijk is, en dat het in vredestijd erg moeilijk is om een defensie in stand te houden. Maar ik vind het zo jammer dat ze alle cougar heli's (AS-532) afschaffen, ik leef erg mee met degenen die de defensie hiervoor moeten verlaten.
Ik denk ook dat dit mijn kansen als vlieger bij de defensie zeer verlaagt.
Ik moet nog een jaar wachten op de keuringen maargoed.

Veel sterkte iedereen!!
groeten Harmen
 
Tijdens de GVSS zei een testleider tegen me dat hij zelf ook vreesde voor zn baan.
Hij zal helaas niet de enige zijn met die gedachte..
 
En trouwens, ik heb genoeg vrienden bij bijvoorbeeld de Marine zitten.
Stuk voor stuk vervelen ze zich helemaal kapot als ze 5 maanden lang moeten varen en zitten elke dag op msn. Ze lopen of "de wacht", doen wat brandoefeningen of vieren feest als ze de evenaar oversteken.

Echter, bij thuiskomst kunnen ze allemaal weer minimaal 12.500 euro op hun bankrekening bijtellen. ( Dit is het salaris van een matroos notabene. Laat staan wat officieren binnen halen)

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat door dit soort acties het dus helemaal mis loopt met Defensie en heb daarom niet zo heel veel medelijden met veel mensen daar.
Dit ligt nogal :eek:fftopic: maar uiteindelijk vind ik het wel enorm vervelend voor bijvoorbeeld De Kooy die waarschijnlijk dr spullen kan pakken.

Maar zoals je net al kon lezen, Defensie gaf godvermogens uit aan knaapjes die net op zo'n boot zitten. Wat dat betreft is het goed dat er een bezem door Defensie gaat.
 
12.500 in 5 maanden is 2.500 per maand. Daarvoor ben je dan wel 5 maanden weg van huis, geen acht tot vijf baan of het weekend vrij.

Ik vind dit salaris vrij normaal onder die omstandigheden. Dat je je verveelt komt overal voor.
 
Back
Top