Bevoegdheid RNAV approach

Tomahawk

Member
Beste medevliegers, weet iemand van jullie of je voor het vliegen van een RNAV approach tot en met het LPV segment een aparte bevoegdheid nodig hebt naast een IR rating?
 
Volgens mij is easa druk bezig om die bevoegdheid inderdaad te implementeren. Hoe dat op je brevet komt te staan is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik geloof dat als je een nieuwe instrument ratings wilt halen straks standaard een onderdeel rnav moet doen op je examen dus dan zijn die vanaf een bepaalde datum gecovered. Voor de oude garde ligt het er maar aan of je getraint bent in rnav en of je dat op een profcheck hebt laten zien, zo ja dan krijg je die aantekening en anders niet.
 
Komende woensdag doe ik mijn IF profcheck. Deze vraag stond al op mijn lijstje voor de examinator :)

Dit CAA-document heeft het alleen over training:

'Private operators are strongly advised to follow suit and engage in a structured training programme before attempting to fly any RNAV approach procedure, including GNSS approaches, and when operating any RNAV system. '

Edit: nog meer leesvoer -

'To fly an RNAV approach you must be trained. This means different things in different states. But in all states, from August 2018 RNAV approaches become mandatory on all IR initials and renewals.

Also, all IFR pilots, current and new, will need to pass a PBN theoretical knowledge exam by August 2018. We do not yet know what format this will take, and it will probably vary from state to state; some states may take the view that an oral examination by the IRE is sufficient. But anyway, the examiner may ask theoretical, procedural and practical questions at initial test or revalidation as he sees fit.'
 
Last edited:
Roger Wilco, wil je laten weten wat het antwoord is. Zelf gisteren een prof-check gedaan in België. Daar werd wel gesproken over het moeten volgen van een theoretische cursus maar er was niet bekend waar je die kon volgen. Voor de zekerheid heeft mijn examinator twee RNAV approaches afgetekend in mijn logboek. Misschien heb ik er wat aan...
 
Jep PBN is/word een aparte persoonlijke bevoegdheid, voorheen had de operator de bevoegdheid echter is dit vervallen en een persoonlijke bevoegdheid geworden net als Low Vis. Dus naast je type krijg je LV (voor Low Vis), IR (voor Instruments) en PBN (voor Performance Based Navigation) in je brevet.

RNAV en GNSS bestaan niet meer en zijn vervangen door PBN
 
Jep PBN is/word een aparte persoonlijke bevoegdheid, voorheen had de operator de bevoegdheid echter is dit vervallen en een persoonlijke bevoegdheid geworden net als Low Vis. Dus naast je type krijg je LV (voor Low Vis), IR (voor Instruments) en PBN (voor Performance Based Navigation) in je brevet.

RNAV en GNSS bestaan niet meer en zijn vervangen door PBN



LV is in EASA geen aantekening. Alleen de UK doet dat. Ik ben low vis zonder deze aantekening ( Company document).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dus naast je type krijg je LV (voor Low Vis), IR (voor Instruments) en PBN (voor Performance Based Navigation) in je brevet.
Zo te zien wordt PBN een standaardonderdeel van IR.

When does my instrument rating have to include PBN privileges to be allowed to fly in IFR conditions ?

IR holders who want to fly PBN procedures have to hold PBN privileges from 25 August 2018.

Pilots who fly on routes and approaches that do not require PBN privileges may continue to fly on an IR without PBN privileges until 25 August 2020.

All IRs shall contain PBN privileges from 25 August 2020.

[Bron]
 
LV is in EASA geen aantekening. Alleen de UK doet dat. Ik ben low vis zonder deze aantekening

EASA-standaard is "CAT II/III" achter je typerating, iets wat KIWA weigert op ons brevet te zetten. Bij twee verschillende inspecties (België en Frankrijk) nu al vragen over gehad waarom dat ontbrak. De overige Nederlanders en ik vliegen bij mijn club dus allemaal met het examen-formulier waar op staat dat de CATIIIB-training voltooid is, dit accepteert men doorgaans wel.
 
Back
Top