Beschikbaarheid MOGAS in Frankrijk/Italie/Spanje

CFIT

New member
Beste Airworkers,

Graag zou ik eind september/ oktober naar het zuiden afzakken richting Marseilles of Spanje/ Noord-Italie. Dit omdat ik graag wat uren wil opbouwen en altijd al het zuiden van Europa heb willen zien. Tevens hoop ik dat het eind september/begin oktober beter vertoeven is aldaar. Nu heb ik de mogelijkheid om dit met een Aquila te doen, welke op zowel Avgas als Euro 95 kan vliegen. Echter heb ik moeite met het vinden van velden die Mogas aanbieden. Hollander als ik ben vind ik het wel fijn om de prijs een beetje te kunnen drukken. Weten jullie ergens een andere site/tool waar ik de availability van Mogas kan vinden?

Overigens zijn alle tips over het vliegen in Frankrijk/Italie?spanje natuurlijk welkom :biertje:
 
Voor Frankrijk kun je rondkijken op http://basulm.ffplum.info/
al staat het daar allemaal een beetje overhoop na een recente cyberaanval.

(Ja, het is enkel in de taal van Molière maar daar kun je maar beter aan wennen, op de radio is het nl. niet anders.)

Je kunt daar een heel ruime lijst van FR-velden downloaden, ook als csv of iets van dien aard zodat je er zelf kan in selecteren.
 
en voor Italië kun je kijken op campidivolo.it maar die is niet echt 100% betrouwbaar, dus zeker bevestiging vragen om zeker te zijn. Ook in Italië is enige kennis van de landstaal, hoe bescheiden dan ook, eigenlijk een noodzaak, overigens. Op de radio zou het nog kunnen meevallen in het Engels, als je geluk hebt, maar op e-mail in een andere taal dan het Italiaans krijg je normaliter geen antwoord.

Voor wat het waard is, zonder enige eigen ervaring, slechts gelezen op een ander forum:

Comina
Kleiner Grasplatz bei Aviano in der Nähe von Al Casale. Ganz nette Leute. Hangarplätze verfügbar (kostet nix!) und Mogas für 1,70Eur/L! Landegebühr ebenfalls nix! Sehr hilfsbereiter Aeroclub. Süßes Städtchen! Die Pioneer 300/Alpi Werke sind direkt am Platz. Die zwei nebeneinanderliegenden Grasbahnen sind in wirklich gutem Zustand.
 
Italie is een verhaal apart. Houd er rekening mee dat UL velden in veel gevallen GEEN GA kisten mogen ontvangen. Met een Aquila mag je daar dus (meestal) niet landen. UL velden horen in Italie ook geen radioverkeer toe te staan.
Overigens kan je met een buitenlandse UL (met radio aan boord) ook gewoon doen of je GA kist bent. Die keuze moet je maken op het moment dat (net voordat) je de grens over tuft.

Frankrijk is ook een beetje vreemd. Tenminste ik ben in Frankrijk geen GA velden tegen gekomen waar je Mogas kan tanken. Echter op UL velden kan je vaak gewoon even een lift naar het dichtsbijzijnde tankstation krijgen om een paar jerrycan's vol te gooien. Toen ik overwoog om met een UL naar Frankrijk te vliegen was de eerste vraag van de verhuurder (die zelf zo nu en dan naar Frankrijk vliegt) of ik ook Frans sprak. Hij gaf ook gelijk aan dat hij in Frankrijk gewoon AVgas tankte, omdat Mogas eigenlijk nooit direct op het veld te krijgen is.

Het kan zijn dat ik met betrekking tot Frankrijk verkeerd geinformeerd ben, maar wat ik begreep is dat de velden die aangeven dat er Mogas is, meestal in de praktijk geen Mogas op voorraad hebben.
 
MOGAS is inderdaad vrij lastig te vinden op de "gemiddelde" velden in Italie en Frankrijk. Ik gebruik regelmatig https://www.you-fly.com/airport/, echter is die informatie niet altijd recent.

AVgas in Frankrijk gemiddeld een euro of 2,10. Dus als het enkel kostenbesparend is.... In Italie is dit wel vrij duur!

En oja; zelfs op internationale velden spreekt de handling niet of nauwelijks engels. Iets om rekening mee te houden!
 
En oppassen als je incidenteel AVGAS tankt in je/de Aquila.
Het onderhoudsschema is vaak gebaseerd op Mogas, en met Avgas zit je sneller aan het maximaal aantal uren door vervuiling van de olie, bougies en weet ik nog meer wat door het lood in de Avgas.
 
Back
Top