Bericht Apeldoornse Courant

clown

New member
Hallo mensen,

Onderstaand bericht staat vandaag in de Apeldoornse Courant (03 oktober 2006).
Reacties?

Clown


Piloten, machinisten en conducteurs schaars
DEN HAAG - Er dreigt een tekort aan piloten, machinisten en conducteurs in Nederland.

De vakbond van rijdend personeel VVMC maakt zich grote zorgen over het tekort aan machinisten en conducteurs bij de NS met de ingang van de nieuwe dienstregeling op 10 december. De NS doen te weinig om het probleem op te lossen, aldus vakbondsbestuurder Wim Eilert. 'Straks verzuipen de mensen in het werk. Dan kun je wachten op het gemor en een ziekteverzuim dat uit de hand loopt. De reiziger wordt daar ook de dupe van.'

In de nieuwe dienstregeling staan per dag 200 extra treinen gepland bovenop de ruim vierduizend van nu. De NS denken die te kunnen rijden met het huidige personeelsbestand. Er worden geen nieuwe machinisten en conducteurs geworven.

Maar vakbondsman Eilert gelooft daar niet in. Hij krijgt ongeruste telefoontjes van zijn leden. 'De roosters zitten nu al behoorlijk vol. In het zuiden en het westen van het land is het lastig om verlof op te nemen. Ik begrijp niet dat de NS afwachten, 10 december komt snel dichterbij. Meer werk betekent toch dat je meer mensen nodig hebt.'

Bij het vaststellen van de nieuwe dienstregeling hadden de NS een gat van 240 conducteurs op een bestand van 2.200. In samenspraak met het rijdend personeel en de ondernemingsraad is dat tekort inmiddels kleiner geworden. Zo hebben de conducteurs ermee ingestemd om op lange treinen niet met zijn tweeen maar alleen te werken.

'We begrijpen de bezorgdheid van de medewerkers, maar de NS zitten echt niet stil in het zoeken naar oplossingen. Onze planners hebben becijferd dat we het met de huidige bezetting redden, dan moet je toch niet hals over kop gaan werven. Die 200 treinen laten we echt niet stilstaan', aldus een NS-woordvoerder.

Piloten

Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en de luchtmacht moeten de komende jaren mogelijk vechten om nieuwe piloten. Nu de economie wereldwijd aantrekt en maatschappijen massaal nieuwe vliegtuigen bestellen stijgt de vraag naar nieuwe vliegers explosief, ook in het buitenland. Vliegscholen bereiden zich voor op meer studenten dan voorheen en aspirant piloten kunnen vrijwel direct na hun vliegopleiding plaatsnemen in de cockpit.

Dat blijkt uit een inventarisatie van luchtvaartnieuws.nl. De afgelopen jaren werden bij KLM slechts vliegers van de eigen Flight Academy op Eelde in dienst genomen. Het aantal afgestudeerden is echter niet toereikend om dit tekort op te vangen. Bij KLM dreigt mede daarom vanaf volgend jaar een pilotentekort. 'Logisch dat we dan ook naar andere opleidingen kijken. Als de vliegers maar voldoende gekwalificeerd zijn', zegt een KLM-woordvoerder. Om de problemen op te vangen denkt KLM aan het verhogen van de pensioenleeftijd, die 56 jaar bedraagt.

Een concurrent in de strijd om de gunsten van toekomstige piloten is de Koninklijke Luchtmacht. De toekomstige uitbreiding van de transportvloot met extra helikopters en vliegtuigen maakt dat er ook van militaire kant flink wordt getrokken aan vliegers.

Vliegopleidingen beleven momenteel gouden tijden. 'De vraag naar piloten groeit inderdaad enorm', zo bevestigt Wim Salemink van de Stella aviation academy. De vliegschool levert vliegers aan Lufthansa, Trans- avia.com en VLM Airlines.

'We zijn in onderhandeling met nog meer maatschappijen. Momenteel hebben we in het eerste en tweede leerjaar 115 toekomstige piloten in opleiding. Die kunnen eigenlijk direct van de vliegschool doorstromen naar hun nieuwe werkgever.'
 
Uit dezelfde bron...

VNV: geen wereldwijd tekort
Volgens René de Groot, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), is het een misverstand te stellen dat er nu al sprake is van een wereldwijd pilotentekort. “Het is per regio verschillend. IFALPA, de internationale pilotenorganisatie waarbij ook wij zijn aangesloten, signaleert een wereldwijd toenemende vraag en een mogelijk tekort door de groei van luchtvaartmaatschappijen in het Midden- en Verre Oosten. Maar tegelijkertijd zitten in de Verenigde Staten duizenden piloten werkloos thuis door de reorganisatie van een aantal grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen in de afgelopen jaren.”

De Groot erkent dat als de huidige groeicijfers zich doorzetten, er een wereldwijd pilotentekort kan ontstaan. “Er zijn prognoses die stellen dan er over acht tot tien jaar sprake is van een wereldwijd tekort. De komende jaren zien er voor de luchtvaartsector gunstig uit, met een opgaande trend. Als er geen rare dingen gebeuren, dan kan er een tekort ontstaan. Maar er kan intussen van alles gebeuren. Als gelukt was wat vorige maand in Londen werd verijdeld, had dit gesprek niet eens plaatsgevonden”, relativeert de VNV-voorzitter.

Als er inderdaad sprake is van een nijpend tekort aan opgeleide piloten zullen er maatregelen moeten worden genomen om zoveel vliegers op te leiden. “In dat geval moeten niet alleen opleidingen hun capaciteit vergroten, maar ook de opleidingskosten verlaagd worden. Een vliegersopleiding kost toch al snel zo’n 120.000 tot 125.000 euro. Ook zou de overheid studiefinanciering moeten verlenen voor studenten die een vliegersopleiding willen volgen. In Nederland moet de leerling de opleiding nog altijd zelf betalen. In bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk is dat niet het geval. Als je daar niet in mee gaat ontstaat scheefgroei.”

Strenge eisen
De Groot signaleert ook dat vliegers thuis zitten, terwijl ze hun opleiding hebben afgerond en hun brevet hebben gehaald. Of ze door het dreigende pilotentekort snel aan het werk kunnen is niet waarschijnlijk. “Ze blijken ondanks hun brevet niet aan de strenge eisen van de luchtvaartmaatschappijen te voldoen. Ze hebben bijvoorbeeld niet voldoende vlieguren gemaakt om bij een maatschappij te worden aangenomen. Of ze hebben op het verkeerde type vliegtuig gevlogen.” Zo stelde KLM eerder dit jaar een minimumeis van driehonderd uur vliegervaring op een ‘heavy twin’ met een maximum startgewicht van 5700 kilo.

De VNV-president waarschuwt beginnend vliegers voor een wildgroei van vliegopleidingen. “Ik adviseer aspirant-vliegers goed te kijken welke mogelijkheden een opleiding biedt en wat de maatschappijen als eis stellen. De opleiders hebben een commercieel belang en willen een mooi toekomstbeeld scheppen. Ik ben daar sceptisch over. Met een grote studieschuld zitten en geen baan hebben is erg vervelend.”

Afgestudeerde vliegers die wel aan alle normen voldoen hebben het momenteel goed, met dank aan de onstuimige groei van de luchtvaartsector: “Iedereen die klaar is kan aan het werk. Er zijn geen wachtlijsten.”

Tja Clown...tis maar wat je WILT lezen..

Cheers!
 
Viper, heb je ff een mail teruggestuurd over dat gedoe met die licentie omzetting
 
Hoi Slambam,

Ik beweer niet dat de toon/inhoud/suggestie van het door mij geposte artikel juist is! Wilde het alleen delen met de lezers. Doe er mee wat je wilt.

Dus je hebt gelijk, en het is prima dat je een artikel post met een tegengestelde toon!

Clown
 
I see...ik dacht..zet het er effe bij. `t Gehele artikel staat namelijk op luchtvaartnieuws.nl en ik vind het echt vreemd dat de Apeldoorse Courant enkel het positieve gedeelte eruit gevist heeft...de tijden van objectieviteit zijn al eeuwen voorbij volgens mij. Misschien weer de connecties van een vliegschool in de buurt?

Cheers!
 
Back
Top