clown
New member
Hallo mensen,
Onderstaand bericht staat vandaag in de Apeldoornse Courant (03 oktober 2006).
Reacties?
Clown
Piloten, machinisten en conducteurs schaars
DEN HAAG - Er dreigt een tekort aan piloten, machinisten en conducteurs in Nederland.
De vakbond van rijdend personeel VVMC maakt zich grote zorgen over het tekort aan machinisten en conducteurs bij de NS met de ingang van de nieuwe dienstregeling op 10 december. De NS doen te weinig om het probleem op te lossen, aldus vakbondsbestuurder Wim Eilert. 'Straks verzuipen de mensen in het werk. Dan kun je wachten op het gemor en een ziekteverzuim dat uit de hand loopt. De reiziger wordt daar ook de dupe van.'
In de nieuwe dienstregeling staan per dag 200 extra treinen gepland bovenop de ruim vierduizend van nu. De NS denken die te kunnen rijden met het huidige personeelsbestand. Er worden geen nieuwe machinisten en conducteurs geworven.
Maar vakbondsman Eilert gelooft daar niet in. Hij krijgt ongeruste telefoontjes van zijn leden. 'De roosters zitten nu al behoorlijk vol. In het zuiden en het westen van het land is het lastig om verlof op te nemen. Ik begrijp niet dat de NS afwachten, 10 december komt snel dichterbij. Meer werk betekent toch dat je meer mensen nodig hebt.'
Bij het vaststellen van de nieuwe dienstregeling hadden de NS een gat van 240 conducteurs op een bestand van 2.200. In samenspraak met het rijdend personeel en de ondernemingsraad is dat tekort inmiddels kleiner geworden. Zo hebben de conducteurs ermee ingestemd om op lange treinen niet met zijn tweeen maar alleen te werken.
'We begrijpen de bezorgdheid van de medewerkers, maar de NS zitten echt niet stil in het zoeken naar oplossingen. Onze planners hebben becijferd dat we het met de huidige bezetting redden, dan moet je toch niet hals over kop gaan werven. Die 200 treinen laten we echt niet stilstaan', aldus een NS-woordvoerder.
Piloten
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en de luchtmacht moeten de komende jaren mogelijk vechten om nieuwe piloten. Nu de economie wereldwijd aantrekt en maatschappijen massaal nieuwe vliegtuigen bestellen stijgt de vraag naar nieuwe vliegers explosief, ook in het buitenland. Vliegscholen bereiden zich voor op meer studenten dan voorheen en aspirant piloten kunnen vrijwel direct na hun vliegopleiding plaatsnemen in de cockpit.
Dat blijkt uit een inventarisatie van luchtvaartnieuws.nl. De afgelopen jaren werden bij KLM slechts vliegers van de eigen Flight Academy op Eelde in dienst genomen. Het aantal afgestudeerden is echter niet toereikend om dit tekort op te vangen. Bij KLM dreigt mede daarom vanaf volgend jaar een pilotentekort. 'Logisch dat we dan ook naar andere opleidingen kijken. Als de vliegers maar voldoende gekwalificeerd zijn', zegt een KLM-woordvoerder. Om de problemen op te vangen denkt KLM aan het verhogen van de pensioenleeftijd, die 56 jaar bedraagt.
Een concurrent in de strijd om de gunsten van toekomstige piloten is de Koninklijke Luchtmacht. De toekomstige uitbreiding van de transportvloot met extra helikopters en vliegtuigen maakt dat er ook van militaire kant flink wordt getrokken aan vliegers.
Vliegopleidingen beleven momenteel gouden tijden. 'De vraag naar piloten groeit inderdaad enorm', zo bevestigt Wim Salemink van de Stella aviation academy. De vliegschool levert vliegers aan Lufthansa, Trans- avia.com en VLM Airlines.
'We zijn in onderhandeling met nog meer maatschappijen. Momenteel hebben we in het eerste en tweede leerjaar 115 toekomstige piloten in opleiding. Die kunnen eigenlijk direct van de vliegschool doorstromen naar hun nieuwe werkgever.'
Onderstaand bericht staat vandaag in de Apeldoornse Courant (03 oktober 2006).
Reacties?
Clown
Piloten, machinisten en conducteurs schaars
DEN HAAG - Er dreigt een tekort aan piloten, machinisten en conducteurs in Nederland.
De vakbond van rijdend personeel VVMC maakt zich grote zorgen over het tekort aan machinisten en conducteurs bij de NS met de ingang van de nieuwe dienstregeling op 10 december. De NS doen te weinig om het probleem op te lossen, aldus vakbondsbestuurder Wim Eilert. 'Straks verzuipen de mensen in het werk. Dan kun je wachten op het gemor en een ziekteverzuim dat uit de hand loopt. De reiziger wordt daar ook de dupe van.'
In de nieuwe dienstregeling staan per dag 200 extra treinen gepland bovenop de ruim vierduizend van nu. De NS denken die te kunnen rijden met het huidige personeelsbestand. Er worden geen nieuwe machinisten en conducteurs geworven.
Maar vakbondsman Eilert gelooft daar niet in. Hij krijgt ongeruste telefoontjes van zijn leden. 'De roosters zitten nu al behoorlijk vol. In het zuiden en het westen van het land is het lastig om verlof op te nemen. Ik begrijp niet dat de NS afwachten, 10 december komt snel dichterbij. Meer werk betekent toch dat je meer mensen nodig hebt.'
Bij het vaststellen van de nieuwe dienstregeling hadden de NS een gat van 240 conducteurs op een bestand van 2.200. In samenspraak met het rijdend personeel en de ondernemingsraad is dat tekort inmiddels kleiner geworden. Zo hebben de conducteurs ermee ingestemd om op lange treinen niet met zijn tweeen maar alleen te werken.
'We begrijpen de bezorgdheid van de medewerkers, maar de NS zitten echt niet stil in het zoeken naar oplossingen. Onze planners hebben becijferd dat we het met de huidige bezetting redden, dan moet je toch niet hals over kop gaan werven. Die 200 treinen laten we echt niet stilstaan', aldus een NS-woordvoerder.
Piloten
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en de luchtmacht moeten de komende jaren mogelijk vechten om nieuwe piloten. Nu de economie wereldwijd aantrekt en maatschappijen massaal nieuwe vliegtuigen bestellen stijgt de vraag naar nieuwe vliegers explosief, ook in het buitenland. Vliegscholen bereiden zich voor op meer studenten dan voorheen en aspirant piloten kunnen vrijwel direct na hun vliegopleiding plaatsnemen in de cockpit.
Dat blijkt uit een inventarisatie van luchtvaartnieuws.nl. De afgelopen jaren werden bij KLM slechts vliegers van de eigen Flight Academy op Eelde in dienst genomen. Het aantal afgestudeerden is echter niet toereikend om dit tekort op te vangen. Bij KLM dreigt mede daarom vanaf volgend jaar een pilotentekort. 'Logisch dat we dan ook naar andere opleidingen kijken. Als de vliegers maar voldoende gekwalificeerd zijn', zegt een KLM-woordvoerder. Om de problemen op te vangen denkt KLM aan het verhogen van de pensioenleeftijd, die 56 jaar bedraagt.
Een concurrent in de strijd om de gunsten van toekomstige piloten is de Koninklijke Luchtmacht. De toekomstige uitbreiding van de transportvloot met extra helikopters en vliegtuigen maakt dat er ook van militaire kant flink wordt getrokken aan vliegers.
Vliegopleidingen beleven momenteel gouden tijden. 'De vraag naar piloten groeit inderdaad enorm', zo bevestigt Wim Salemink van de Stella aviation academy. De vliegschool levert vliegers aan Lufthansa, Trans- avia.com en VLM Airlines.
'We zijn in onderhandeling met nog meer maatschappijen. Momenteel hebben we in het eerste en tweede leerjaar 115 toekomstige piloten in opleiding. Die kunnen eigenlijk direct van de vliegschool doorstromen naar hun nieuwe werkgever.'