Bereken je salaris/schuld na opleiding (updated)

Bij in het contract bij je lening staat vaak dat je niet meer mag aflossen dan een X bedrag per jaar. Los je meer af dan moet je daar boete over betalen.

Dit is voor de bank een manier om toch wat winst uit deze investering te halen.
 
Howdy DrBob,

Je hebt gelijk, het zou inderdaad mogelijk zijn om met je positieve saldo direkt je schuld af te lossen. Daarnaast heeft r3b3l ook weer gelijk dat de bank dit niet altijd wil. Als jij een lange lening bij ze aangaat, verwachten ze ee minimum aan rente aan je te verdienen. Wanneer jij dus anderhalve ton leent, de loterij wint en na 6 maanden die anderhalve ton weer aflost, dan missen zij dus heel veel rente en die krijg je dan als boete aan je broek gesmeerd.

Het hangt natuurlijk allemaal af van wat voor leningdeal je maakt met de bank, maar het is onmogelijk om alle varianten in een rekenmodel te stoppen. Daarnaast is dit een relatief veilige benadering omdat alleen "noodzakelijke" kosten in het model berekend worden. Als je het zo zou doen dat al je positieve saldo als aflossing gebruikt wordt, spiegel je het jezelf mooier voor dan dat het in werkelijkheid zal gaan.

Geen mens kan namelijk zonder een keertje uit te gaan, nieuwe kleren kopen, een DVD'tje kopen of een paar daagjes weg.
Ik kan me ook niet voorstellen dat de meesten na 10 jaar nog in dezelfde auto (die waarschijnlijk ook niet nieuw was na de opleiding) rijden, dezelfde computer gebruiken of naar dezelfde TV kijken. Laten we het maar helemaal niet over trouwen, kinderen of een nieuw huis hebben!
Wanneer je al je inkomsten zou gebruiken voor je vaste lasten en aflossing, heb je geen leven meer. Je leeft dan om te werken, in plaats van werken om te leven.
 
oke nee dan is dat natuurlijk ook weer wat duidelijker. dus als je eventueel een lening aangaat moet je dus kijken of je tussentijds kan aflossen omdat dat gunstig kan zijn voor je schuld en of er geen hoge boetes opstaan.

En tuurlijk zal je dan niet je complete positieve saldo terug betalen maar al is het maar een kwart of de helft, alle beetjes helpen.
 
bedankt kerel, ik zal t eens even gaan bekijken..ik zit op het moment op het niveau supermarkt, dus eens zien hoe snel ik daar vandaan moet komen... ;)
 
Back
Top