Bereken je salaris/schuld na opleiding (updated)

Iz

New member
Folks,

Hier m'n geupdate Exel sheet waarin je diverse scenario's kunt bekijken na je opleiding.

Update: De belastinggegevens zijn actueel voor 2005 met alle belastingschijven en heffingskortingen.

Beschrijving (uit m'n eerdere post):

Je kunt tot 11 jaar na het einde van je opleiding kijken naar je salarisverloop, uitgaven, banksaldo, belastingteruggaaf, restantschuld, rente en aflossingen.

Er zijn vier scenario's:
1. Aangenomen bij grote maatschappij
2. Regionale maatschappij
3. General aviation
4. Supermarkt

Deze laatste is worst-case scenario. Je zult zonder werk als vlieger minimaal dit moeten kunnen verdienen, maar je zult zien dat het dan hard achteruit gaat met je financiële toestand.

Je kunt zelf met de getallen spelen om het zo nauwkeurig mogelijk te laten zijn.

Wat ik altijd als advies geef is: Ga geen opleiding doen als je niet het geld hebt om in de worst case scenario (supermarkt dus) het hoofd boven water te kunnen houden. Want als dat gebeurt, zul je persoonlijk zeer grote problemen krijgen, of zullen je ouders grote problemen krijgen, wanneer zij garant staan.

Ik denk dat velen zullen schrikken van de cijfers, zelfs van die van de regional airline vlieger, ze liegen er namelijk niet om.

Dus... veel plezier ermee , bekijk het eens even, laat het aan pa en ma zien en doe er je voordeel mee.

Iz

Download: http://www.planetizzy.com/files/SalScen0105.zip
 
phuu die cijfers liegen er idd niet om!!! :S

Wat zie je eigenlijk als general aviation?? Excel ofzo?

hmm had ik toch die 20 milj. maar gewonne :p
 
vandaar dat ik momenteel eerst burgerlijk ingenieur studeer
dan kan ik die worst case toch een beetje verlichten :)
 
je moet blijkbaar eerst een uitpak programmatje zoals winzip, of winrar gebruiken, en daarna kan je hem openen met exel.

gewoon google-en op winzip of winrar, en dan zul je al snel sites vinden waar je het gratis kan downloaden

m.h.

(p.s. mooi gedaan die salarisscenarios!)
 
question said:
phuu die cijfers liegen er idd niet om!!! :S

Wat zie je eigenlijk als general aviation?? Excel ofzo?

hmm had ik toch die 20 milj. maar gewonne :p

General aviation = Vliegtuigen tot 5600 kilo

Kleine zakenjets vallen hier soms nog net onder, maar ga er maar vanuit dat de general aviation in dit scenario betekent dat je foto- en rondvluchten doet.
 
Die cijfertjes liegen er idd niet om, maar je mag wel weer als pluspunt zien dat de gemiddelde opleiding maar 2 jaar duurt. Meeste studenten zitten 4 jaar te blokken en verdienen dus ook 2 jaar alleen maar aan hun bijbaantje (en trekken steun van de overheid ok).
 
Daar schrikken we toch weer even van.. :1855:
Maar als je reeel blijft.. Supermarkt is toch wel een heel negatief scenario. Mensen met het niveau van piloot zullen toch wel iets beters moet kunnen vinden :D
 
Zoals wat? :)

Je kunt misschien ergens wat administratief werk gaan doen, maar weinig werkgevers zitten op een ongemotiveerde persoon te wachten die bij de eerste de beste gelegenheid weer weg is.

Het zal je misschien verbazen, maar er zijn ook werkloze vliegers die helemaal geen baan hebben tijdens het werkzoeken en pas na een maand of 6 eens bedenken dat het wel heel hard achteruit gaat.

Je kunt de tabellen wijzigen naar eigen goeddunken, de cijfertjes tweaken totdat het er weer rooskleurig uitziet, maar ik bedoel het meer als een ondergrens, waar je rekening mee zou moeten houden.

Zo zie je ook dat als je al een andere studie hebt gedaan, je wellicht een beter worst-case scenario zult hebben (los van het feit dat werkgevers nog steeds niet op een werkloze vlieger zitten te wachten, zeker bij de beter betaalde banen).

Puur voor eigen leeringh ende vermaeck.
 
ik studeer momenteel nog ingenieur en daarna waarschijnlijk piloot
als ik dan geen werk vind zal ik toch op 1 of andere manier proberen te verzwijgen dat ik een ATPL heb

ze zullen dan wel vragen wat ik gedurende die 2 jaar heb gedaan, maar daar kunt ge veel verzinnen he

wereldrondreis, vrijwilligerwerk,gewoon privepiloot,....

idd, als bedrijven weten dat je vliegt risceren ze da ni da ge hun geen zekerheid kunt bieden
 
Liegen tijdens een sollicitatie gesprek lijkt me ook niet verstandig......niet alleen voor je werkgever is dit natuurlijk lullig je houdt jezelf ook voor de gek en vroeg of laat komen ze er toch acher..........maar ook voor je eigen imago is het niet goed. En ik zou het niet eens willen.....

maaaaaar dat moet iedereen natuurlijk lekker zelf weten. Alleen een goede naam krijg je er echt niet door........
 
als het da is of geen job, kies zelf maar
in het begin moet ge da natuurlijk niet doen he, ma na zoveel keer zal wel blijken waarom en dan kunt ge misschien is gaan nadenken over mogelijke redenen
tzou natuurlijk handig zijn moest het bedrijf direct toegeven dat dat de reden is
 
Lijkt me idd echt NIET handig om te liegen bij een solliciatiegesprek. Als jij een gat van 2 jaar in je cv hebt zitten met alleen iets van "wereldreis" of "vrijwilligerswerk" lijkt me dat echt wel verdacht.
 
Hey Iz, nice job man!!!

Ik heb deze week een gesprek bij de bank en dat bestand kan idd al een beeld geven van wat ik kan verwachten. Ik vond het best wel handig.

Ik zou ook niet liegen, de baan die ik nu heb heb te danken aan het feit dat ik eerlijk ben geweest over mijn plannen. Misschien kan ik later als ik de opleiding heb afgerond weer tijdelijk aan de slag gaan, je weet maar nooit...

Nogmaals bedankt!

Eduardo
 
Nou ja, werken bij een uitzendbureau is dan toch nog wel een optie, verdient denk ik iets meer dan vakkenvullen en daar verwachten ze ook niet dat je het 10 jaar blijft doen.

En anders lekker bij moesje inwonen en haar lief aankijken :angel: om de kosten te drukken :)
 
The bottem line.

Iz, mijn complimenten voor dit knap stukje werk. Zeer zinvolle bijdrage aan de problematiek van de beginnende vlieger. Als ik een prijs zou moeten uitreiken voor de beste posting op dit topic zou die zonder meer naar U gaan.
De discussies over welke school het beste is en dergelijke polemieken op dit board zijn allemaal met de beste bedoelingen geschreven, maar Iz geeft U hier de Brute Bottem Line. Verplichte lectuur voor iedere wannabee zou ik zeggen.
Wellicht kan Diana hier een soort “post it, of sticky” van maken wat voor langere tijd bovenaan dit forum blijft staan, zoals ze dat ook bij PPRuNe doen. Als een soort eye opener. Iz, Art neemt hier even zijn pet voor U af.

Cheers
Art
 
bij die excelfile kan je al vanaf het begin aftrekken van de belastingen, gebeurt dit niet pas eenmaal je werk hebt in nederland?
hoelang kan je eigenlijk van dit voordeel genieten
 
Art en anderen, bedankt voor de complimenten. Ik heb het voornamelijk in elkaar geknutselt omdat ik als jong broekie gewoon te weinig kaas had gegeten van de financiële kant en een beetje zat te kwijlen bij de mooie verhalen van die schurk van een financier, niet wetende welk risico ik nam. Met alleen de positieve verhalen van de scholen en financier hebben al te veel mensen zich in dit avontuur gestort, voor sommigen zonder goede afloop.

SAB330, in NL kun je studiekosten tot 8 jaar nadat je ze gemaakt hebt, aftrekken. Dat betekent dat als je in 2005 een betaling aan de school doet en in 2007 klaar bent, je nog 6 jaar hebt om dat bedrag af te trekken. Dit is dus gekoppeld aan de datum waarop je de kosten hebt gemaakt, en niet wanneer je werk hebt! Als je dus pas 7 jaar na het maken van de kosten je eerste baan hebt, heb je nog 1 jaar om het te verrekenen.

En ja, je hebt gelijk, je kunt pas aftrekken als je een baan hebt! De tabel gaat er dus vanuit dat je direkt een baan hebt, zij het vliegend, of in de supermarkt. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken wat je na 1 jaar supermarkt hebt verdiend (/verlies hebt gemaakt) en met die nieuwe getallen een luchtvaart baan in kunnen gaan. Klopt niet 100%, maar voor de indicatie is het goed genoeg.

Iz
 
hey Iz,

ik heb nog een vraagje, ik zei dat je banksaldo bijvoorbeeld stijgt, maar waarom wordt dit banksaldo dan niet meteen verrekend met de openstaande schuld? Want dan neemt de schuld af en dus ook de rente? Want zelfs bij een major airline heb je na 11 jaar nog schuld open staan, terwijl je wel een positief saldo hebt, kan je dan niet beter alles afbetalen en stoppen met rente betalen aan die bloedzuigers?

Ik ben er een noob in leningen dus misschien dat ik een denk fout maak.
 
Back
Top