Bereken je salaris/schuld na de opleiding

Iz

New member
Ik heb voor iemand die wilde gaan vliegen een Excel spreadsheet gemaakt waarin je diverse scenario's kunt bekijken wat betreft je financiële situatie na je opleiding. Ik post hem hier ook (als het goed gaat) zodat mensen hier die aan een opleiding willen gaan beginnen er ook naar kunnen kijken en mee kunnen spelen.

Je kunt tot 11 jaar na het einde van je opleiding kijken naar je salarisverloop, uitgaven, banksaldo, belastingteruggaaf, restantschuld, rente en aflossingen.

Er zijn vier scenario's:
1. Aangenomen bij grote maatschappij
2. Regionale maatschappij
3. General aviation
4. Supermarkt

Deze laatste is worst-case scenario. Je zult zonder werk als vlieger minimaal dit moeten kunnen verdienen, maar je zult zien dat het dan hard achteruit gaat met je financiële toestand.

Je kunt zelf met de getallen spelen om het zo nauwkeurig mogelijk te laten zijn.

Wat ik altijd als advies geef is: Ga geen opleiding doen als je niet het geld hebt om in de worst case scenario (supermarkt dus) het hoofd boven water te kunnen houden. Want als dat gebeurt, zul je persoonlijk zeer grote problemen krijgen, of zullen je ouders grote problemen krijgen, wanneer zij garant staan, en het lukt allemaal niet echt na de opleiding.

Ik denk dat velen zullen schrikken van de cijfers, zelfs van die van de regional airline vlieger, ze liegen er namelijk niet om. Dingen als verzekeringspremies en andere levenskosten kunnen de cijfers ook nog eens negatief beïnvloeden.

Dus... veel plezier ermee :), bekijk het eens even, laat het aan pa en ma zien en doe er je voordeel mee.

Het lukt me niet om 'm te attachen, hier is de link:
http://www.planetizzy.com/files/SalarisScenarios.zip

Iz
 
Compliment! Als je aan een vliegopleiding wil beginnen is dit sheet doornemen zeker de moeite waard. Ik denk dat de cijfers best reëel zijn. Als je trouwens kijkt naar het 'worst case scenario' bedenk dan ook dat je nog kosten hebt voor het geldighouden van je papieren. (Checks, oefenvluchten, medical e.d.)
 
Bedankt voor de complimenten, heren!

7777C, dat klopt, het worst case scenario kan nog een stuk erger worden, dat hangt helemaal van jezelf af. Het is misschien handig om de kosten voor het geldighouden van een brevet bij "supermarkt" te tellen, alleen heb ik geen flauw idee hoeveel dat kost (voor alle andere vliegbanen heb je die kosten natuurlijk niet). Wie weet hier wat je per jaar kwijt bent aan je currency?

Daarnaast gaat dit model uit van nul luxe-artikelen. Dus even een DVD'tje of nieuwe kleren kopen of een abonnement bij een sportschool, je mobieletelefoonkosten (ik ken idioten die ook nog eens 600 euro per maand op hun mobieltje zitten te babbelen) etc. zit er allemaal niet bij en toevoeging daarvan zal de cijfers negatief beïnvloeden. Je kunt daarvoor de maandelijkse leefkosten wijzigen en gewoon eens kijken hoe het er dan uitziet.
Voor mensen die van plan zijn om lang bij pa en ma te blijven wonen en ook geen eigen auto hebben, zou je de leefkosten aanzienlijk kunnen drukken, misschien een goed idee als je in de supermarkt terecht komt. Wat de getallen dan zijn heb ik nog niet geprobeerd, maar je zou daaruit kunnen concluderen dat als je geen vliegbaan hebt, een eigen auto en woning waarschijnlijk niet haalbaar zijn.

De major airline salarissen zijn een beetje een laag (maar wel reëel) gemiddelde. Er zijn maatschappijen en bedrijven waar je meer verdient, maar dat is eigenlijk niet relevant meer. Je kunt daar namelijk niet vanuit gaan, het zou dan hetzelfde zijn als "Wanneer ik de oudejaarsloterij win, dan ga ik ..."

Het zou handig zijn om ook nog percentages per baan erbij te hebben, daarmee bedoel ik, hoeveel procent van de afgestudeerden komt in welke categorie terecht. Daar zou mooi achter te komen zijn met de database die ik voorstelde, maar Diana en ik hebben besloten daar nog even over na te denken omdat het nogal wat voeten in de aarde heeft (authenticiteit van de gegevens is moeilijk te controleren, en juridisch kun je daar dus problemen mee krijgen).

Anyway, als mensen nog tips, toevoegingen hebben om dit model nog beter te maken, dan hoor ik dat graag.

Iz
 
Als ik de verdiensten zo zie van een vlieger, dan ben ik achteraf blij dat ik GEEN opleiding tot verkeersvlieger heb gedaan. Met een gedegen HBO-opleiding en een stukje carrieredrift loop je aardig in de pas met een major airline. Aan het einde verdien je als verkeersvlieger natuurlijk meer, maar daarvoor ..........
 
Mooi overzicht. Daar zit best wel wat tijd in zeg!
Ik heb wel een vraagje: waarom laat je de schuld gelijk, of met een vast bedrag aflossen en tegelijkertijd een banksaldo oplopen. Nu ben ik geen boekhouder of zo maar volgens mij betaal je dan onnodig veel rente (die in geen verhouding staat met de rente opbrengst van spaargeld) en dus een negatiever beeld dan nodig is.
Wel vind ik het even nodig om je te complementeren met het idee en dan vooral het meenemen van het "supermarktDOOM-senario". Dat zal een heleboel mogelijke kandidaten dwingen tot het nemen van een beter gefundeerde keuze om de luchtvaart droom achterna te gaan of niet.

Met vriendelijke groet, Loodsje
 
Loodsje, dat klopt helemaal.

Het feit van de vaste, procentueel oplopende aflossing verdient ook niet echt de schoonheidsprijs, ik had deze ook af kunnen laten hangen van hoeveel geld je over hebt.
Echter, door de mogelijkheid te bieden om zelf een beetje te spelen met de cijfers (eerder/later/meer/minder aflossen) kun je zo zelf binnen deze scenario's weer subscenario's bekijken.
Niemand zal na aftrek van de basislasten, al het overgebleven geld als aflossing gebruiken, omdat je toch spulletjes koopt, luxeartikelen aanschaft etc.

Daarom heb ik ook de restschuld niet direkt gekoppeld aan hoeveel je verdient, wat wel het geval zou zijn als al je overgebleven geld direkt als aflossing gebruikt zou worden. Zo krijg je een transparanter beeld van je plus en je min.
Het was of deze manier, of de andere, je kunt ze niet mooi ter vergelijking naast elkaar zetten omdat je restbedragen aan het einde van het jaar uit elkaar gaan lopen.
Dus ja, met je plusbedrag op een spaarrekening (3,75% rente) naast je schuld, tekent nu een wat negatiever beeld dan wat theoretisch mogelijk is, in de praktijk denk ik dat niemand aan deze cijfers zal komen onder dezelfde voorwaarden, maar slechtere cijfers zal behalen.

Komt nog eens bij dat je in dat geval in het supermarkt scenario niet zou (kunnen) aflossen (als je aflossing gekoppeld is aan je salaris). Terwijl sommige leningsconstructies wel een verplichte aflossing hebben na een bepaalde tijd en voor een vast bedrag. Dus wijst dit je erop dat je ook nog de verplichting hebt om af te lossen en niet tot in het oneindige 'lekker' alleen de rente betaalt en je niet bezig houdt met aflossing.

Ben eigenlijk wel benieuwd of hier ook mensen zijn die niet naar deze cijfers durven te kijken. Zeker als alle klassen van de KLS 2004 al vol zitten :1855:
 
Oorspronkelijk gepost door Wingwalker
Als ik de verdiensten zo zie van een vlieger, dan ben ik achteraf blij dat ik GEEN opleiding tot verkeersvlieger heb gedaan. Met een gedegen HBO-opleiding en een stukje carrieredrift loop je aardig in de pas met een major airline. Aan het einde verdien je als verkeersvlieger natuurlijk meer, maar daarvoor ..........

als je het louter om het geld zou doen....:1855:
 
Nee, zo bedoel ik het nu ook niet. Je hebt sowieso het mooiste kantoor ter wereld. Begrijp me niet verkeerd, maar gezien de huidige markt voor vliegers en dat gerelateerd aan het loon. Ik vraag mij echt af waarom je dan niet zo kiezen voor een gedegen "normale" opleiding? Zonder schulden beginnen met werken en na enige tijd genoeg geld om van vliegen een mooie hobby te maken.
 
Iedereen die zegt dat hij/zij een vliegbaan voor niks zou willen doen is of stinkend rijk of een fantast. De fixatie met vliegers op geld heeft niets te maken met de fantasie van een grote villa met een batterij luxe auto's voor de deur.

Het is zo omdat vliegen tegenwoordig een belachelijk asociaal dure grap is. Ik ken geen ander beroep waar je zoveel geld in moet investeren en dan nog zulke slechte kansen hebt op de arbeidsmarkt. De fixatie op geld is puur om te overleven.
 
Ik denk dat het maken van een gedegen keus niet meer mogelijk is. Want het is in principe altijd een riskante beslissing. Want je kan tobben wat je wilt, maar de numbers are there...het is meer gaan voor je droom (dus als het om geld gaat dan ben je echt verkeerd bezig) en echt LETTERLIJK hopen dat het allemaal goedkomt, en ik ben zelf iemand die nooit iets van geluk wil laten afhangen als je het zelf in de hand wil hebben, maar toch wil ik dit risico wel nemen. Kennen jullie trouwens mensen die nu in de Supermarkt Scene zitten ? vreselijk man..maar ja..

hoop doet leven :1855:
 
Ha IZ.

In antwoord op je vraag: Als ik zo met de natte vinger maar mijn eigen currency kijk:

Op jaarbasis:

-€900 Geldighouden ME-IR-rating (Examen + wat training)
-€450 Verzekering verlies vliegbevoegdheid:
-€200 Medical Class 1

Dan heb je nog:
-Overige verzekeringen (ongevallen/overlijden)
-Eventuele oefenvluchten single engine als je niet genoeg rondvluchten kan doen.
-Eventueel contributie vliegclub en VNV / OVN.
-Kaarten, studiemateriaal e.d.

Maar daar heb ik ook niet echt een goed indicatiebedrag voor.
Ik denk dat je voor de overige ook wel in totaal iets van € 200 kan rekenen.
 
Hoi IZ,


Sowieso is het een erg goed idee. Goed geinformeerd zijn is inderdaad van het grootste belang. De verantwoordelijkheden die tesamen gaan met het starten van een opleiding worden in Nederland bijna ondragelijk. Met verblijfskosten en levensonderhoud kom je bij NLS en KLS gewoon tegen de 120 000 euro of nog meer uit.
Ik vind het daarom heel opmerkelijk dat er toch niet wordt uitgeweken naar wat goedkopere opleidingen (die er ook zijn en die daarom niet minder degelijk zijn). Misschien stroom je niet in bij British Airways maar je houd daarna misschien wel nog de ruimte over om bij een LCC aan de slag te gaan en misschien je eigen type te betalen. Als je dat dan doet, heb je nog maar een even groot bedrag betaald, maar je hebt wel een (meestal goedbetaalde) baan. Na een peperdure opleiding ook nog eens een type financieren daar wil ik het niet eens over hebben....

Het zijn allemaal overwegingen en iedereen heeft er zijn mening over maar het stemt toch tot nadenken en zeker tot het fatsoenlijk inwinnen van informatie over de verschillende opleidingen in BINNEN en BUITENLAND.

Gegroet
 
daar gaan we weer....de "EAA brigade" komt de NLS en KLS weer eens de grond indouwen en hun school omhoog hemelen..hahaha...:grijns:
 
Back
Top