Ik verbaas mij enigzins over de informatie die wij als KLM werknemers krijgen via de diverse media.
De aankondiging dat we in het eerste kwartaal van 2009 een schokkende 425 miljoen euro hebben verloren heeft me enigzins met een hopeloos gevoel achtergelaten. Maar het verbaast me dat ik dit via de televisie moet vernemen. Op de website van MyKLM is er niets terug te vinden over dit grote verlies. Misschien dat er nog enige tijd voor nodig is om dit te publiceren, maar het lijkt me toch dat je juist de mensen die het tij moeten keren, zo snel mogelijk wil informeren over de ernst van de situatie. Natuurlijk geeft Hartman in zijn column een redelijk beeld dat het slecht gaat, maar ik denk dat 425 miljoen een redelijk goed beeld geeft over hoe slecht het gaat.
Het verbaast me dat ze geen tijd hebben verspilt om op de website te publiceren dat Lufthansa een verlies heeft gemaakt, die overigens aanzienlijk lager is dan die van Air France/KLM. Het lijkt soms wel alsof de aandacht op de verkeerde dingen wordt gefocused, terwijl ik toch vrij zeker weet dat Amstelveen en Roissy wel degelijk de 'eye on the ball' hebben.
Ik wil dit onderwerp niet te populistisch maken, want dat doet afbraak aan de ernst van de situatie en aan het zwaarwegende gevoel dat ik eraan toevertrouw, maar een gevoel van propaganda bekruipt me. Soms heb ik het gevoel alsof oude Pravda tijden herleven als ik de diverse KLM publicaties lees.
We zijn allemaal professionals die graag op de hoogte willen gehouden worden wat er echt aan de hand is. Als ik zie hoeveel aandacht er besteed is aan het project om piloten op de grond in te zetten ga ik me toch afvragen wat het doel daarvan is geweest. Want hoeveel hebben we uiteindelijk bespaard hiermee. Laten we zeggen 2 maanden 150 werknemers tegen een kostprijs van 2000 euro is dus 600.000 euro (enorm hoog ingeschat, de gemiddelde uitzendkracht kost veel minder dan 2000 euro per maand). Een druppel op een gloeiende plaat als je dat afzet tegen de 225 miljoen die verloren is met slecht hatchen van fuel, en dus meer een pr stunt dan echt een life saver. Om het nog duidelijker te stellen, het geld wat we winnen met deze actie, ging in Q1 in 3 uur aan verlies de deur uit.
Als het heel dramatisch gaat worden bij KLM, dan is dat natuurlijk erg pijnlijk voor iedereen die daarbij betrokken is, maar het is beter om te weten waarom en waarneer dit echt aan de orde is dan om op een goede dag in begin 2010 ineens bijltjesdag aan te kondigen. Ik heb dit eerder zien gebeuren en was niet echt amused.
De aankondiging dat we in het eerste kwartaal van 2009 een schokkende 425 miljoen euro hebben verloren heeft me enigzins met een hopeloos gevoel achtergelaten. Maar het verbaast me dat ik dit via de televisie moet vernemen. Op de website van MyKLM is er niets terug te vinden over dit grote verlies. Misschien dat er nog enige tijd voor nodig is om dit te publiceren, maar het lijkt me toch dat je juist de mensen die het tij moeten keren, zo snel mogelijk wil informeren over de ernst van de situatie. Natuurlijk geeft Hartman in zijn column een redelijk beeld dat het slecht gaat, maar ik denk dat 425 miljoen een redelijk goed beeld geeft over hoe slecht het gaat.
Het verbaast me dat ze geen tijd hebben verspilt om op de website te publiceren dat Lufthansa een verlies heeft gemaakt, die overigens aanzienlijk lager is dan die van Air France/KLM. Het lijkt soms wel alsof de aandacht op de verkeerde dingen wordt gefocused, terwijl ik toch vrij zeker weet dat Amstelveen en Roissy wel degelijk de 'eye on the ball' hebben.
Ik wil dit onderwerp niet te populistisch maken, want dat doet afbraak aan de ernst van de situatie en aan het zwaarwegende gevoel dat ik eraan toevertrouw, maar een gevoel van propaganda bekruipt me. Soms heb ik het gevoel alsof oude Pravda tijden herleven als ik de diverse KLM publicaties lees.
We zijn allemaal professionals die graag op de hoogte willen gehouden worden wat er echt aan de hand is. Als ik zie hoeveel aandacht er besteed is aan het project om piloten op de grond in te zetten ga ik me toch afvragen wat het doel daarvan is geweest. Want hoeveel hebben we uiteindelijk bespaard hiermee. Laten we zeggen 2 maanden 150 werknemers tegen een kostprijs van 2000 euro is dus 600.000 euro (enorm hoog ingeschat, de gemiddelde uitzendkracht kost veel minder dan 2000 euro per maand). Een druppel op een gloeiende plaat als je dat afzet tegen de 225 miljoen die verloren is met slecht hatchen van fuel, en dus meer een pr stunt dan echt een life saver. Om het nog duidelijker te stellen, het geld wat we winnen met deze actie, ging in Q1 in 3 uur aan verlies de deur uit.
Als het heel dramatisch gaat worden bij KLM, dan is dat natuurlijk erg pijnlijk voor iedereen die daarbij betrokken is, maar het is beter om te weten waarom en waarneer dit echt aan de orde is dan om op een goede dag in begin 2010 ineens bijltjesdag aan te kondigen. Ik heb dit eerder zien gebeuren en was niet echt amused.