Beperkte informatie KLM

fortuna76

New member
Ik verbaas mij enigzins over de informatie die wij als KLM werknemers krijgen via de diverse media.

De aankondiging dat we in het eerste kwartaal van 2009 een schokkende 425 miljoen euro hebben verloren heeft me enigzins met een hopeloos gevoel achtergelaten. Maar het verbaast me dat ik dit via de televisie moet vernemen. Op de website van MyKLM is er niets terug te vinden over dit grote verlies. Misschien dat er nog enige tijd voor nodig is om dit te publiceren, maar het lijkt me toch dat je juist de mensen die het tij moeten keren, zo snel mogelijk wil informeren over de ernst van de situatie. Natuurlijk geeft Hartman in zijn column een redelijk beeld dat het slecht gaat, maar ik denk dat 425 miljoen een redelijk goed beeld geeft over hoe slecht het gaat.

Het verbaast me dat ze geen tijd hebben verspilt om op de website te publiceren dat Lufthansa een verlies heeft gemaakt, die overigens aanzienlijk lager is dan die van Air France/KLM. Het lijkt soms wel alsof de aandacht op de verkeerde dingen wordt gefocused, terwijl ik toch vrij zeker weet dat Amstelveen en Roissy wel degelijk de 'eye on the ball' hebben.

Ik wil dit onderwerp niet te populistisch maken, want dat doet afbraak aan de ernst van de situatie en aan het zwaarwegende gevoel dat ik eraan toevertrouw, maar een gevoel van propaganda bekruipt me. Soms heb ik het gevoel alsof oude Pravda tijden herleven als ik de diverse KLM publicaties lees.

We zijn allemaal professionals die graag op de hoogte willen gehouden worden wat er echt aan de hand is. Als ik zie hoeveel aandacht er besteed is aan het project om piloten op de grond in te zetten ga ik me toch afvragen wat het doel daarvan is geweest. Want hoeveel hebben we uiteindelijk bespaard hiermee. Laten we zeggen 2 maanden 150 werknemers tegen een kostprijs van 2000 euro is dus 600.000 euro (enorm hoog ingeschat, de gemiddelde uitzendkracht kost veel minder dan 2000 euro per maand). Een druppel op een gloeiende plaat als je dat afzet tegen de 225 miljoen die verloren is met slecht hatchen van fuel, en dus meer een pr stunt dan echt een life saver. Om het nog duidelijker te stellen, het geld wat we winnen met deze actie, ging in Q1 in 3 uur aan verlies de deur uit.

Als het heel dramatisch gaat worden bij KLM, dan is dat natuurlijk erg pijnlijk voor iedereen die daarbij betrokken is, maar het is beter om te weten waarom en waarneer dit echt aan de orde is dan om op een goede dag in begin 2010 ineens bijltjesdag aan te kondigen. Ik heb dit eerder zien gebeuren en was niet echt amused.
 
Als je een keer op je unit langskomt willen ze je het graag vertellen...

de gemiddelde uitzendkracht kost veel minder dan 2000 euro per maand
Wat een werknemer op z'n loonstrookje heeft staan is niet gelijk aan wat het de werkgever gekost heeft, zeker niet als het om een uitzendkracht gaat.

Overigens 'luik' je geen brandstof, maar 'hedge' je dat ;)
 
Sorry van het brandstof luiken....:duh:

De gemiddelde uitzendwerknemer kost 1.6 keer wat hij verdient (klm-er in vaste dienst 1.9). Het minimumloon ligt momenteel op 1.325 euro en daar zullen ze niet heel ver overheen gaan. Vandaar mijn 2000 euro, lijkt me realistisch.
 
ik zou toch de verhouding KLM-AIR FRANCE willen zien in dit verlies . Geruchten , in de welbekende wandelgangen, zijn dat KLM dit kwartaal toch een weinig positief heeft gedraaid . :blabla: :eek!:
 
De aankondiging dat we in het eerste kwartaal van 2009 een schokkende 425 miljoen euro hebben verloren heeft me enigzins met een hopeloos gevoel achtergelaten. Maar het verbaast me dat ik dit via de televisie moet vernemen. Op de website van MyKLM is er niets terug te vinden over dit grote verlies. Misschien dat er nog enige tijd voor nodig is om dit te publiceren, maar het lijkt me toch dat je juist de mensen die het tij moeten keren, zo snel mogelijk wil informeren over de ernst van de situatie. Natuurlijk geeft Hartman in zijn column een redelijk beeld dat het slecht gaat, maar ik denk dat 425 miljoen een redelijk goed beeld geeft over hoe slecht het gaat.
De cijfers werden nabeurs uitgegeven, dus ook na kantoortijden. Eerder op myklm publiceren zou niet verstandig zijn en inmiddels staat het ook op myklm. Mijns inziens is dat snel genoeg, je heb ook andere bronnen dan alleen myklm.
Het verbaast me dat ze geen tijd hebben verspilt om op de website te publiceren dat Lufthansa een verlies heeft gemaakt, die overigens aanzienlijk lager is dan die van Air France/KLM. Het lijkt soms wel alsof de aandacht op de verkeerde dingen wordt gefocused, terwijl ik toch vrij zeker weet dat Amstelveen en Roissy wel degelijk de 'eye on the ball' hebben.
Hij lijkt inderdaad wel alsof de myklm redactie de pijn wat wil verlichten door zo snel mogelijk het slechte nieuws van de concurrentie te publiceren, iets wat mij ook verbaasde, maar ik denk niet dat ze xepres de cijfers van KLM/AF vertragen, dat heeft mijns inziens te maken met het ongelukkige tijdstip van bekendmaking.
Ik wil dit onderwerp niet te populistisch maken, want dat doet afbraak aan de ernst van de situatie en aan het zwaarwegende gevoel dat ik eraan toevertrouw, maar een gevoel van propaganda bekruipt me. Soms heb ik het gevoel alsof oude Pravda tijden herleven als ik de diverse KLM publicaties lees.
Je kun top veel plekken lezen, ook in publicaties van KLM zelf hoe slecht het allemaal gaat. Wat je echter niet wilt is dat iedereen de hoop verliest, iets wat je snel krijgt als je alleen maar slechte verhalen laat horen.
We zijn allemaal professionals die graag op de hoogte willen gehouden worden wat er echt aan de hand is. Als ik zie hoeveel aandacht er besteed is aan het project om piloten op de grond in te zetten ga ik me toch afvragen wat het doel daarvan is geweest. Want hoeveel hebben we uiteindelijk bespaard hiermee. Laten we zeggen 2 maanden 150 werknemers tegen een kostprijs van 2000 euro is dus 600.000 euro (enorm hoog ingeschat, de gemiddelde uitzendkracht kost veel minder dan 2000 euro per maand). Een druppel op een gloeiende plaat als je dat afzet tegen de 225 miljoen die verloren is met slecht hatchen van fuel, en dus meer een pr stunt dan echt een life saver. Om het nog duidelijker te stellen, het geld wat we winnen met deze actie, ging in Q1 in 3 uur aan verlies de deur uit.
Zoals al gezegd, de werkelijke kosten van een uitzendwerker zijn veel hoger dan die 2000 euro, denk dat er het dubbele betaald moet worden aan het uitzendbureau. Verder kon je niet 1,2,3 onder die fuel contracten uit, dus dat zijn relatief vaste kosten. Om dan maar andere besparingen niet uit te voeren gaat mij te ver. Elke druppel is er een.
En er zit zeker een PR kant aan. Er bestaat nogal een aversie tegen vliegers (en andere werknemers van een vliegmaatschappij), vooral onder het telegraaf publiek. Juist wat goodwill kweken onder die mensen kan weer geld opleveren.
Als het heel dramatisch gaat worden bij KLM, dan is dat natuurlijk erg pijnlijk voor iedereen die daarbij betrokken is, maar het is beter om te weten waarom en waarneer dit echt aan de orde is dan om op een goede dag in begin 2010 ineens bijltjesdag aan te kondigen. Ik heb dit eerder zien gebeuren en was niet echt amused.
Toen de crisis echt begon werd er vanuit KLM gemeld dat ze het dit keer anders gingen doen dan tijdens de vorige keren. Een punt wat verbeterd zou worden is de informatievoorziening en wederom moet ik zeggen dat ik dat ook beter vind. Ik kan me de bijeenkomsten in het BMC nog wel herinneren en elke week heb je wel een column van Hartman over de crisis.

Het blijft inderdaad afwachten wat er gaat gebeuren, maar ik vertrouw erop dat we absoluut op de hoogte gehouden/gebracht worden, (voor zover dat kan).
 
De cijfers werden nabeurs uitgegeven, dus ook na kantoortijden. Eerder op myklm publiceren zou niet verstandig zijn en inmiddels staat het ook op myklm.
Het zou natuurlijk niet alleen onverstandig zijn, maar illegaal bovendien aangezien het beursgevoelige informatie betreft.

F76, k vind het op het moment eerlijk gezegd moeilijk me voor te stellen dat je je op dit moment gebrekkig geinformeerd voelt door het bedrijf met betrekking tot de slechtere cijfers. Zelf heb ik eerder het tegenovergestelde gevoel. Ik kan mijn postvak niet opentrekken of de wolkenridder lezen of het gaat er wel ergens over.
 
Met de informatievoorziening richting het personeel is niets mis; elke gelegenheid wordt aangegrepen om de mensen te informeren over de ernst van de situatie.

Hoewel het zeker slecht gaat met het bedrijf, denk ik dat de huidige verliescijfers niet het hele verhaal vertellen. Alles wat afgeboekt kan worden, wordt nu afgeboekt. Verlies wordt door de aandeelhouders in deze tijd geaccepteerd (aandeel Air France-KLM steeg nota bene na bekendmaking van de cijfers), dus elk verlies wat je kunt nemen, neem je.

Om een voorbeeld te geven: het IFE van de 747's inbouwen? De totale kosten zijn hoogst waarschijnlijk allemaal meegenomen in ofwel de afgelopen kwartaal cijfers, of in het afgelopen boekjaar. Terwijl je het over een project van jaren en tientallen miljoenen hebt. Beter nu bloeden nu het kan, en over een paar jaar winst.

Een persoonlijke noot: hoogstwaarschijnlijk maak ik binnenkort mijn 4e ontslagronde bij KLM mee in minder dan 10 jaar (vliegend en op de grond). Hoe cyclisch de luchtvaart ook is, op dit gebied ontbreekt mijns inziens toch echt lange termijnplanning in Amstelveen. Regeren is vooruitzien (Julius Ceasar). Hoeveel ontslagrondes heb je nodig om een efficiënte productiviteit te bereiken? Ik ken geen enkele andere conjunctuur onderhevige sector (staal om maar wat te noemen), waar hetzelfde speelt.

Nog een persoonlijke noot: wellicht is het toeval, maar tot nu toe zaten afgezien van m'n vlucht GRU-AMS op 01-01-09 (63 pax), allemaal STAMPEND vol. Nu weet ik niet tegen wat voor prijzen de betreffende tickets zijn verkocht, maar een 777-300 AMS-JRO-DAR met allemaal toeristen, dat zou toch knaken op moeten leveren, of in ieder geval niets moeten kosten. Op welke routes verliezen we dat geld?
 
@ Q


Het geld wordt verloren in de business class, die zit vol met upgrades en ipbers.
Verder een dramatische daling vd belly cargo en tel uit je winst.

Wat wellicht ook scheelt dat die fransen in deze tijd een keer niet gaan staken, kosten vorige staking in 2008 ruim 100 miljoen.
 
Misschien tijdelijk minder Business Class aanbieden en daar bij meer Economy Class, maar ik weet dat de KLM in komende winter Economy Premium (soort Comfort Class) aanbiedt op verre vluchten.
 
@P/O

De wijsheid van het invoeren van een tussenklasse is reeds zelf bevestigd door de KLM
Of doel je daar niet op?
 
Oke, is mij niet bekend. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Businessseat met economy service? Lijkt me niet dat er stoelen uitgetrokken worden om M-class stoelen te plaatsen?
 
Oke, is mij niet bekend. Maar wat moet ik me daarbij voorstellen? Businessseat met economy service? Lijkt me niet dat er stoelen uitgetrokken worden om M-class stoelen te plaatsen?


http://www.flightglobal.com/article...my-launch-good-timing-for-air-france-klm.html
Air France-KLM recently announced that tickets for its new Premium Voyageur product will go on sale on 1 April, and the new cabin will be introduced throughout its long-haul fleet from this autumn. Premium Voyageur, which will feature an average of 22 fixed-shell seats offering 40% more space than Air France-KLM's economy cabin, will be available on all long-haul flights by the end of 2010.
Blijkbaar wel degelijk nieuwe stoelen...
 
Zoals ik het begreep met je dit nieuwe product zien als een economie plus. Dwz, economie stoelen aan de economie kant van het gordijn, maar dan met veel meer been ruimte.

Mogelijk worden wat extra's in de strijd gegooid in de zin van toegang tot lounges.
 
Last edited:
Beetje hetzelfde idee als ArkeFLy en MArtinair hebben met hun comfort classe. Air France is ook begonnen met invoeren hiervan
 
Het AF produkt wordt hoger in de markt gezet, met wel betere, nieuwe stoelen, bij klm blijven het gewoon dezelfde stoelen is het plan voorlopig.
 
Ja, maar die fotos zijn van de AF premium econ class, beetje verwarrend artikel, ze hebben het steeds over AF-KLM waar ze AF bedoelen. De prem-econ van KLM wordt soberder, weet de precieze details niet, maar zelfde stoelen als econ, meer beenruimte en wat meer service volgens mij, of ze ook verder uit elkaar komen te staan weet ik niet. Of de plannen moeten kortgeleden weer zijn omgegooid.
 
Back
Top