Beperkingen N-reg in EU ?

LHU

New member
Ik vlieg voor mijn hobby, na een paar jaar rondboren in de C-172 zoek ik een nieuwe uitdaging.
Het behalen van een instrument rating ligt dan voor de hand. Met een drukke baan en een kindje op komst lijkt een JAA IR niet realistisch, kost te veel tijd, met name omdat ik voor het behalen van de theorie al 12 vakantiedagen op zou moeten nemen.
Een FAA IR (lessen en examen in Nederland, theorie zelfstudie) lijkt echter haalbaar. Op zoek naar meer informatie over IR vliegen op FAA license heb ik een website (www.pplir.org) gevonden met veel informatie over IR vliegen in europa, zowel onder JAA als FAA regels. Hier kwam ik echter ook het volgende tegen:

"Editorial note: PPL/IR Europe is happy to help people achieve the FAA IR. It is currently more accessible and realistic for the Private pilot than the JAA IR. However, anyone about to embark on this route should be aware that various European states are considering restrictions on the use of foreign registered aircraft based in Europe, which, if it were to happen, will severely curtail the usefulness of an FAA IR. Our hope and expectation is that the EU and its member states will take a sensible pragmatic view and that FAA IRs will continue to be recognised...but Caveat Emptor.

In hoeverre speelt iets dergelijks ?
Het zou natuurlijk zuur zijn om nu veel tijd en geld te investeren in een brevet en rating, waar ik straks niets meer aan heb. Kan kan ik beter een andere uitdaging zoeken (b.v. de arrow leren vliegen).
Ik heb hier echter nog nooit eerder van gehoord. Is het verbieden van permanente aanwezigheid van N-reg vliegtuigen in europa iets waarover door beleidsmakers wordt gesproken? Dit heeft dan nogal wat consequentie's, niet alleen voor vliegers, met name ook voor de eigenaren van N-reg vliegtuigen in europa.

Iemand die hier meer over weet ?
GBOF ?

Groet,

Leon
 
Deze discussie is al enige tijd gaande.

Vroeger stond er in de RTL (Regeling Toezicht Luchtvaart) onderstaande bepaling:

"Nederlanders die ingezetene zijn van Nederland dienen ten aanzien van het besturen van buitenlands geregistreerde burgerluchtvaart (niet commerciële vluchten) tevens in het bezit te zijn van een geldig Nederlands Bewijs van Bevoegdheid alsmede bevoegdverklaring"

Dat voornoemde op grond van Nationaliteit en(of) ingezetenenschap pure discriminatie was (Verdrag van Rome) moge duidelijk zijn.

Wat de toekomst zal brengen weet (nog) niemand.
Wel is het zo dat sommige lokale overheden (JAA Member States) graag een beperking zien.

Instrument Rating:
Het halen van een Instrument Rating is (altijd) een nuttige investering.

Bedenk wel dat het current houden van een Instrument Rating een NIET te onderschatten €€ aangelegenheid is.

Indien je zou besluiten om een FAA Instrument Rating te halen? doe dit dan op een volwaardig FAA Airmen Certificate (PPL of CPL) en NIET op een gelijkstelling (61.75 certificate).
 
Last edited:
TIP ;)

Minimum requirements for the validation of pilot licences of non-JAA States.

Private pilot licences with Instrument Rating
A private pilot licence with instrument rating issued in accordance with ICAO Annex 1 by a non-JAA State may be validated subject to conditions by a JAA Member State in order to permit flights (other than flight instruction) in aeroplanes registered in that JAA Member State.

To validate such licences, the holder shall:
(a) complete, as a skill test, the type/class and instrument rating of Appendix 1 and 2 to JAR-FCL 1.210 and Appendix 3 to JAR-FCL 1.240;
(b) demonstrate to the satisfaction of the Authority in accordance with Subpart J, that a knowledge of Air Law and the Aeronautical Weather codes, subject number 050 10 03 01, as well as the Flight Planning & Performance (IR), subject number 030 00 00 00, Human Performance subject number 040 00 00 00 in accordance with Appendix 1 to JAR-FCL 1.470 has been acquired;
(c) demonstrate a knowledge of English in accordance with JAR-FCL 1.200;
SECTION 1 JAR-FCL 1 Amendment 7 1–A–20 01.12.06
(d) hold at least a valid JAR-FCL Class 2 medical certificate including hearing requirements in accordance with JAR-FCL 3.355(b);
(e) hold R/T privileges acceptable to the Authority,
(f) comply with the experience requirements set out in column (2) of the following table:
Licence held Total flying hours experience (1) (2)

Bron: JAR - FCL1
 
GBOF,

Hartelijk dank voor je reactie. Zal dan waarschijnlijk toch FAA worden, vooral nadat je me erop attendeerde dat ik dit om kan zetten naar JAA, met een skills test en aanzienlijk minder theorie examens.
Als dan ooit een beperking komt op N-reg kisten in Europa, is de rating geen weggegooid geld geweest. Aangezien komend jaar een erg druk jaar wordt, denk in 2008 FAA PPL te gaan doen en dan in 2009 IR, ik heb geen haast en denk dat het wel belangrijk is regelmatig te trainen. Dan toch maar eerst de Arrow leren vliegen en wat verdere trips maken.
Ben op dit moment bezig met mijn JAA nachtrating, ook leuk.
Vooralsnog dan maar hopen dat het FAA vliegen in Europa niet wordt doodgemaakt.
Er zou overigens ook sparke van zijn dat er een beperkte IR (analoog aan de Engelse IMC rating) voor Europa zou komen, met hogere minima en geen toegang tot klasse A luchtruim. Hier wordt echter ook al jaren over gesproken en ik heb er weinig vertrouwen in.
Groet,

Leon.
 
Last edited:

Dank je, heb de thread inmiddels gelezen, men is daar overigens niet zo heel erg aardig voor elkaar.
Bottom line lijkt te zijn dat, natuurlijk, niemand weet wat er gaat gebeuren, maar dat de enige future proof IR een JAR IR is. Het verdwijnen van N-reg kisten in Europa is in ieder geval een dreiging die niet licht moet worden genomen. Ik denk nog maar eens na over wat ik ga doen, misschien toch maar gewoon VFR blijven rondboren.
Een FAA IR halen en deze dan converteren lijkt een goede optie, maar met de tijd die ik beschikbaar heb zou dat toch al gauw 3-4 jaar duren (trainen, examen als de FAA examinator in Nedeland is en daarna nog 100 uur IR maken, dan de benodigde JAA theorie halen, wat extra training en een JAA skill test). Er is natuurlijk een risico dat de route in deze tijd wordt afgesloten.
Of toch maar gelijk de JAA route, maar dan pas over een jaar of twee, als ik meer tijd heb. Alleen weet ik niet of ik het thuis verkocht krijg om 3 weken vakantie op te nemen voor de theorie (2 weken refresher en de examens zelf). Ik heb 6 weken vakantie per jaar en dat is dus de helft. Ik heb overal gezocht, maar de IR theorie kan niet behaald worden met alleen distance learning, al dan niet aangevuld met prive les. Je zal en moet die twee weken komen voor de refresher.
Jammer dat het IR vliegen in Europa zo moeilijk wordt gemaakt.
Groet,

Leon.
 
Last edited:
FAA IR skill-test in NL doen - is dat mogelijk?

Daar wil ik meer van weten - wil namelijk mijn CFI/I hebben maar geen zin om naar VS te reizen.

OM
 
FAA IR skill-test in NL doen - is dat mogelijk?

Daar wil ik meer van weten - wil namelijk mijn CFI/I hebben maar geen zin om naar VS te reizen.

OM

Er komt in ieder geval 1 a 2 keer per jaar een FAA examinator naar Air Service Limburg (www.asl.nl) op EHBK. Weet niet precies wat er mogelijk is, in elk geval wel PPL, CPL, IR examens.
Succes,

Leon.
 
Wordt dan ook met name gebruik van gemaakt door mensen die een dermate drukke baan hebben dat ze de tijd om naar de VS te gaan eigenijk niet kunnen missen. Deze mensen hebben meestal wel het geld.
Verder moet deze examinator natuurlijk ook hier naartoe komen en gehuisvest worden, deze kosten zullen moeten worden opgehoest door een relatief klein aantal kandidaten.
Overigens zal het waarschijnlijk niet eens duurder zijn dan naar de VS gaan: ticket, verblijfskosten, examiner fee, aircraft rental. Als dit tenminste de enige reden van je bezoek aan de VS is en je er geen vakantie o.i.d. aan kunt/wilt vastkoppelen. Dit alles natuurlijk uitgaande van een hobbyvlieger, jij hebt misschien wel een veel goedkopere manier om in de VS te geraken.
 
Wellicht loont het de moeite om te wachten.

Het hele JAR stelsel gaat binnenkort weer op de kop (natuurlijk). EASA is "druk" (het blijven bureaucraten) met het invoeren van een geheel nieuw stelsel. Zo moet er ook een IMC rating komen zoals in de UK die veel eenvoudiger te halen en current te houden is dan een IR. Natuurlijk is dit weer zo'n Europese toestand, dus veel landen stribbelen tegen omdat ze zogenaamd bang zijn voor ongelukken (in de UK na invoering van de IMC regeling vele jaren geleden is geen enkele aanwijsbare toename te zien van het aantal hieraan gerelateerde ongelukken), maar eigenlijk omdat ze de controle en vooral de inkomsten willen behouden.

Zo zal er wel meer veranderen. Ook de IR moet herzien worden. In Europa heeft nog geen 5% van de PPL-gebrevetteerden een current IR, in de VS is dat meer dan 80%. Het moge duidelijk zijn wat dat betekent voor de veiligheid...
Dankzij JAR is de IR niet haalbaar meer voor gewone particulieren. De hoop is nu dat EASA deze dwaling terugdraait. Dat is overigens niet waarschijnlijk.

Ten slotte is er in de UK recent een hoop commotie geweest over het grote aandeel N-geregistreerde vliegtuigen dat er vliegt. Deze storm is door veel acties weer overgewaaid, maar je mag zeker verwachten dat de bij EASA aangesloten landen gaan proberen tegen te gaan dat hun burgers de door hun opgestelde regelgeving omzeilen door op een N-geregistreerde kist te vliegen.
 
Ik ben in 2006 begonnen met de FAA/IR. Theorielessen bij ASL in Beek die worden gegeven door ervaren en deskundige instructeurs. Echt top:D Daarna theorie-examen (skill test) in Egelsbach. Ik geloof dat die faciliteit niet meer bestaat en de theorie op Farnborough gescoord moet worden. Let op ! Als je daar met je vliegmaatjes naar toe wil vliegen moet je een dikke beurs meenemen. Landing op Farnborough kost meer dan 300 Pond tegenwoordig. Gewoon effe naar Blackbushe vliegen en dan in de taxi naar Farnborough....Piece of Cake...

Vervolgens de IFR-praktijk bij ASL afgerond. Niets dan goeds over dit bedrijf (ik heb geen financiele banden met ze:p:) Examen heb ik in Daytona Beach gedaan maar er komt regelmatig een Designated Examiner naar Beek dus dat kan ook.

Het voordeel is dat je het lekker in je eigen tempo kunt afronden en niet gehaast en gestresst in de USA naar je examen hoeft toe te werken in de wetenschap dat je tickets geboekt zijn en er weinig ruimte is voor uitstel.

Flush
 
Ik ben in 2006 begonnen met de FAA/IR. Theorielessen bij ASL in Beek die worden gegeven door ervaren en deskundige instructeurs. Echt top:D Daarna theorie-examen (skill test) in Egelsbach. Ik geloof dat die faciliteit niet meer bestaat en de theorie op Farnborough gescoord moet worden. Let op ! Als je daar met je vliegmaatjes naar toe wil vliegen moet je een dikke beurs meenemen. Landing op Farnborough kost meer dan 300 Pond tegenwoordig. Gewoon effe naar Blackbushe vliegen en dan in de taxi naar Farnborough....Piece of Cake...

Vervolgens de IFR-praktijk bij ASL afgerond. Niets dan goeds over dit bedrijf (ik heb geen financiele banden met ze:p:) Examen heb ik in Daytona Beach gedaan maar er komt regelmatig een Designated Examiner naar Beek dus dat kan ook.

Het voordeel is dat je het lekker in je eigen tempo kunt afronden en niet gehaast en gestresst in de USA naar je examen hoeft toe te werken in de wetenschap dat je tickets geboekt zijn en er weinig ruimte is voor uitstel.

Flush

Je doet jezelf tekort, flush. Je bent al begonnen met de IR theorie eind 2004. Eerste maand 2006 zat je al op een IF vliegplan een kist naar de zandbak te sturen. You've got way more experience than you know! :D Getting old? ;)
 
Je doet jezelf tekort, flush. Je bent al begonnen met de IR theorie eind 2004. Eerste maand 2006 zat je al op een IF vliegplan een kist naar de zandbak te sturen. You've got way more experience than you know! :D Getting old? ;)

Verdulleme, je hebt gelijk. Guess I picked the wrong time to quit sniffing glue:D:D:D
 
Vlieg zelf ook bij ASL, ben het er helemaal mee eens hoor. Prima bedrijf, met zeer goede instructeurs en een gezellige sfeer. Er kan heel veel daar (in positieve zin). Echt top !
Heb voor mij zelf besloten dat ik volgend jaar ga beginnen met FAA PPL/IR, dit jaar te weinig tijd met nieuwe baan en kindje op komst.
Ga het gewoon doen, mocht het vliegen met N-reg kisten ooit aan banden worden gelegd, dan zal ik er in ieder geval geen slechtere vlieger van worden.
Ben nu eerst maar eens aan het leren op de arrow te vliegen, gaaf !!
Groet,

Leon.
 
Vlieg zelf ook bij ASL, ben het er helemaal mee eens hoor. Prima bedrijf, met zeer goede instructeurs en een gezellige sfeer. Er kan heel veel daar (in positieve zin). Echt top !
Heb voor mij zelf besloten dat ik volgend jaar ga beginnen met FAA PPL/IR, dit jaar te weinig tijd met nieuwe baan en kindje op komst.
Ga het gewoon doen, mocht het vliegen met N-reg kisten ooit aan banden worden gelegd, dan zal ik er in ieder geval geen slechtere vlieger van worden.
Ben nu eerst maar eens aan het leren op de arrow te vliegen, gaaf !!
Groet,

Leon.

En dat vind ik een goed punt: maakt niet uit wat voor brevet of ratings je hebt; en of je het wel of niet mag doen; als je in IMC zit en je kan IFR - kan je veilig op de grond komen en je leven redden. Daar gaat het uiteindelijk om.


OM
 
En dat vind ik een goed punt: maakt niet uit wat voor brevet of ratings je hebt; en of je het wel of niet mag doen; als je in IMC zit en je kan IFR - kan je veilig op de grond komen en je leven redden. Daar gaat het uiteindelijk om.


OM


Ja hoor, helemaal mee eens. Zo'n rating geeft je een extra kans om jezelf en de passagiers uit een ellendige situatie te redden. Let wel, IFR vliegen met een Archer of aanverwant artikel blijft natuurlijk zeer beperkt. In dit soort toestellen zit over het algemeen geen anti-ice apparatuur, prop de-ice, weerradar en dergelijke. Het blijft dus altijd heel erg oppassen en met een IR op zak moet je zeker niet denken dat je met alle weer en wind kunt vliegen. Je wordt wel een betere piloot:rt: want hoogte, koers en snelheid houden wordt een soort tweede natuur.
Flush
 
Back
Top