Belastingvrij salaris vs Belastingaftrek in Nederland

Geldt die info ook nog na 2005? Het zal de belasting dienst volgens een worst wezen of jij een voltijdse modulaire of voltijds geintegreerde opleiding doet. Heb je referenties?

JC, ik snap je vraag niet helemaal. Misschien praten we langs elkaar heen. Wat ik alleen maar in eerdere posts probeerde te zeggen is dat als je jonger bent dan 30 (alleen ik noemde die leeftijd niet in mijn eerste post, wat jij daarna wel correct deed), je gewoon je volledige opleidingskosten kan opgeven en dus niet vast zit aan de 15k max per jaar die de belastingdienst aangeeft. Voor mij was dat dus 110k in 2 jaar.
J.I.P. stelde namelijk de vraag "Max 15.000 eur per jaar studiekosten aftrek?". Ik ging er even vanuit dat hij zijn opleidingskosten daarmee bedoelde. Zo niet disregard mijn post.

Thumbs on fly, helemaal mee eens!
 
@ Bravo Kilo,

Ik was er inmiddels wel achter dat het niet om max 15000 ging (zie post 7), maar toch bedankt ;) !!!! Belastingdienst heeft vorig jaar bij mij ook al de nodige fouten gemaakt, stukken kwijtgeraakt, kosten niet meegenomen, ontkend dat ik mijn studie moch aftrekken etc. Vandaar dat ik alles zwart op wit wil.

@ Iedereen,

Bedankt voor het actieve meedenken. Ik heb inmiddels wel een redelijk beeld gekregen van de mogelijkheden. Ghostflyer en Thumbs, bedankt voor de goeie PM's. Maar mocht iemand nog tips en truc's hebben dan is dat nog steeds van harte welkom!!

Buiten dit forum is http://www.belastingforum.com een hele handige! Er lopen daar een paar gruwelijke belastingkoningen rond die snel en zeer specifiek antwoord kunnen geven op de moeilijkste vragen..

Adios
 
Vooropgesteld dat je jezelf niet uitschrijft uit NL kan je ook gebruik maken van de regeling voor lucht en zeevarenden welke inhoud dat als je meer dan 180 dagen uit NL bent en dus ook werkt je in een ander belastingtarief valt.

ghostflyer, welke regeling is dit dan?
 
Last edited:
Is de 183-dagen regeling die je bedoeld. Echter kan het zijn dat jouw werkland een verdrag heeft met NL waarbij de luchtvarenden anders belast worden dan andere beroepen. Kijk dit dus na.

Informatie Belastingdienst: 183-dagen regeling
Het woonland van de werknemer heeft het recht om belasting te heffen als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

•De werknemer verblijft niet langer dan 183 dagen binnen een tijdvak van 12 maanden in het werkland.
•De beloning wordt betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van het werkland is.
•De beloning komt niet ten laste van een vaste inrichting van de werkgever in het werkland, zoals een filiaal, of van een vast middelpunt van de werknemer in het werkland, bijvoorbeeld de werkkamer in zijn woning.
Deze 3 voorwaarden staan bekend als de 183-dagenregeling. De bewijslast rust hierbij op degene die zich op deze uitzondering beroept. Dit kan de werkgever, de werknemer of de Belastingdienst zijn.

De voorwaarden zijn cumulatief. Dat wil zeggen: als aan 1 van de genoemde voorwaarden niet wordt voldaan, heeft het werkland het recht belasting te heffen.
 
Dat is toch gewoon afhankelijk van het verdrag tussen de betreffende landen?

En als er geen verdrag is het besluit ter voorkoming van dubbele belasting 2001? Waarin dus staat dat luchtvarenden in hun woonstaat belast worde!

Ik weet niet hoor maar volgens mij is die regeling dus flink gedateerd.
 
Dat is toch gewoon afhankelijk van het verdrag tussen de betreffende landen?

En als er geen verdrag is het besluit ter voorkoming van dubbele belasting 2001? Waarin dus staat dat luchtvarenden in hun woonstaat belast worde!

Ik weet niet hoor maar volgens mij is die regeling dus flink gedateerd.

Die 183 dagen regeling geldt nog steeds: Belastingdienst

En kijk even naar het verdrag met jouw werkland hier. Het verdrag met mijn werkland (VAE) zegt over onze beroepsgroep:

personeel op vliegtuigen en schepen in internationaal verkeer is belastingplichtig in plaats werkelijke leiding onderneming. bron
 
personeel op vliegtuigen en schepen in internationaal verkeer is belastingplichtig in plaats werkelijke leiding onderneming. bron

Dat is een interessant, de belastingdienst neemt dat in mijn verhaal ook mee. Nu werk ik zelf via het nieuwe BRK contract, heb een eigen bedrijfje in Ierland (verplicht) opgericht, met 2 TR-genoten. We zijn alle 3 Nederlands, het bedrijfje is (wederom verplicht) wel gevestigd in Ierland, met 1 vennoot van de Ierse accountant in ons bedrijf. (Toevallig, verplicht...)

Waar zit nu de werkelijke leiding? Om het nog ingewikkelder te maken; 1 van de 3 overige directeuren vliegt vanuit Ierland, 1 vanuit Spanje, en ikzelf vanuit Belgie. Schiet mij maar lek! Vooralsnog geeft de belastingdienst dus aan dat ik belastingplichtig in NL ben (bij 1 van de andere directeuren juist niet), en verzekeringsplichting in het buitenland, waarschijnlijk Ierland.

Leuker kunnen we het niet maken, wel ingewikkelder. (Maar dat geld natuurlijk met name voor BRK)

Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

B.v.d.
 
Dit geldt toevallig voor de VAE. Hoe het met andere landen zit kun je nakijken op die link. Stel dat jij belastingplichtig zou zijn in België dan is dat ook geen probleem want dan kun je van de compensatieregeling gebruik maken. NL fiscus compenseert jou en geeft jou dus de mogelijkheid tot aftrek. Ik ga er vanuit dat je in NL woonachtig bent. Maar ik neem aan dat jij graag in NL belastingplichtig wilt zijn gezien je aftrek studiekosten. Dus ik zou het lekker zo laten als ik jou was.

PS: Heb je ook business-kaartjes en heb je jullie bedrijfje een beetje een mooie naam gegeven?
 
Back
Top