Belastingverdrag uk en nl treedt in werking.

piloot12

New member
Toevallig heb ik net de laatste stand van zaken doorgekregen en ik dacht dat u dat ik u hiervan nog wel even op de hoogte kon brengen.
De goedkeuringsprocedure is in Nederland afgerond. Begin volgende week zal de Nederlandse nota bij VK worden aangeboden en zal het verdrag nog voor het einde van dit jaar inwerkingtreden. Ws. zal dat 27 december zijn, maar in ieder geval nog dit jaar.

Vriendelijke groet,

Michèle van der Hoek
Afdeling Verdragen / DJZ/VE
Ministerie van Buitenlandse Zaken


Beste mensen,

Er was over bovenstaande al eerder een thread geopend zag ik. Ik las dat een aantal van jullie van de belastingdienst een schrijven hebben gekregen over het betalen
van belastingverschillen mbt. nieuwe belastingverdrag. Ik vroeg me af hoe dit zit. Ik heb zelf niks ontvangen en werk in UK (lonhaul/ shorthaul) en woon in NL.
 
Heb er nog niks over gehoord. Ben bekend bij de belastingdienst dus ze weten me te vinden. Mag aannemen dat het niet met terugwerkende kracht is maar met ingang van het nieuwe belastingjaar?
 
Ja het verdrag was al geruime tijd ondertekend door de UK. Het was afwachten op de tweede kamer en de staatssecretaris, inmiddels is op 17 december het staatsblad uitgegeven.

Er staat dat het vanaf 17 december is goedgekeurd en op 18 december in werking treedt. Dit spreekt alleen de originele plannen tegen om het nieuwe belastingeverdrag per volgend kalender jaar in te laten gaan of in het geval van UK per volgend jaar April. Wat volgens mij nog steeds het geval is.

Ik weet momenteel dus nog niet zeker of het dit jaar of volgend jaar in werking gesteld wordt.

Inmiddels met de belastinginspecteur contact opgenomen die belt me morgen terug.
:1855:
 
OK dan, citeer ik de betreffende bepalingen nog even:

"Artikel 30 Inwerkingtreding

1. De Verdragsluitende Staten stellen elkaar er langs diplomatieke weg van in kennis dat de wettelijk vereiste procedures voor het in werking doen treden van dit Verdrag zijn voltooid. Dit Verdrag treedt in werking vijf dagen na de datum van de laatste van deze kennisgevingen en zal als volgt van toepassing zijn:

a. in het Verenigd Koninkrijk:

i. ter zake van de inkomstenbelasting en vermogenswinstbelasting over elk belastingjaar dat begint op of na 6 april van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin dit Verdrag in werking treedt;

ii. ter zake van de vennootschapsbelasting over elk belastingjaar dat begint op of na 1 april van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin dit Verdrag in werking treedt;

b. in Nederland:

i. met betrekking tot belastingen geheven aan de bron, ter zake van bedragen betaald of betaalbaar gesteld op of na 1 januari van het kalenderjaar volgend op het jaar waarin het Verdrag in werking treedt;

ii. ter zake van overige belastingen over belastingjaren en tijdvakken beginnend op of na 1 januari van het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarin het Verdrag in werking is getreden."

En verder:

"G. INWERKINGTREDING

Het Verdrag, met Protocol, zal ingevolge artikel 30, eerste lid van het Verdrag, juncto de preambule tot het Protocol, in werking treden vijf dagen na de laatste der data waarop de onderscheiden Regeringen elkaar via diplomatieke weg hebben medegedeeld, dat de in hun onderscheiden Staten wettelijk vereiste procedures zijn voltooid."

Oftewel: als de UK het verdrag ook al heeft goedgekeurd zal het wel per 1 januari a.s. in NL en per 6 april a.s. in de UK gaan gelden. Er is een verschil tussen ondertekenen en de wettelijk vereiste procedures die hierboven worden bedoeld. In de UK moet de koningin er haar handtekening onder zetten geloof ik.

SJ
 
Bedankt voor bovenstaande bericht. Ik ben er 90% zeker van dat de procedure al maanden afgerond is in de UK. En dat NL daarom ook nog voor eind dit jaar alles wilde afronden. Ik denk dat we mogen aannemen dat het inderdaad vanaf volgend jaar in werking treedt.

Of ik er op vooruit ga moet nog maar bekeken worden. Ik heb mn studie lening momenteel gestald staan en verwacht dat ik deze in 2 / 3 jaar terug krijg. Wat tot een aardig bedrag kan leiden. En hypotheekrente aftrek helpt ook.


uk hoogste schaal is 40% over 37400pounds
uk schalen 2011:
http://www.workgateways.com/working-uk-taxation-how-much.html
€ 0 tot € 18.628 € 18.628 tot € 33.436 € 33.436 tot € 55.694
2% 10.8% 42%

laten we zeggen je verdient 70000 euro dan betaal je in nl:

372+ 1600 + 9384 + 7439= 18795 tax
NL schalen 2011:
http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=belastingschijven

in UK is 70000 nu 60344 pond (1.16 gebruikt)

Dat vertaald zich in: 7480 + 9177: 16657 pond x 1.16= 19322
Daar wordt nog je tax free sum vanaf getrokken geloof ik (meestal rond 2500 pond)
Iemand meer verstand van belasting en kan iemand hier nog wat aan toevoegen?

:boring:

Waar het i.i.g. op neer komt is dat naarmate je meer dan 60000 pond gaat verdienen je 10% meer tax betaald over alles wat je meer verdient dan ongevere 60000 pond.
Maar misschien zit ik er volledig naast en dan hoor ik het graag.
 
Ja bedankt had ik niet meegenomen in de berekening.

weet ff niet uit mn hoofd hoeveel dat is per jaar en als we dat vergelijken met volkspremies hoe groot het verschil is. Check ik nog ff.
 
Volgens de duur betaalde Fry Group in de Uk is het verdrag inderdaad ondertekend maar moet een "effective date" nog steeds bepaald worden.

Het gaat er komen maar volgens hun of vanaf 6 April 2011 of 2012.

Just my 2 cents... (actually £ 500,- per jaar :niet_bli: )


P.S. > Ierland, Frankrijk en Belgie vallen ook onder deze zelfde UK DTA. Belgie heeft de nieuwe DTA met de UK al getekend. Ik zit inmiddels op de Italiaanse Funda ;)
 
Ok, kan iemand deze tax-n00b uitleggen wat dit concreet gaat betekenen?

Gaan we als UK werkers/NL residenten nu in Nederland belasting betalen, of in Nederland het verschil bijleggen?
Is dit het einde van het tax-dodgen dat de commuters onder ons doen?
 
Ok, kan iemand deze tax-n00b uitleggen wat dit concreet gaat betekenen?

Gaan we als UK werkers/NL residenten nu in Nederland belasting betalen, of in Nederland het verschil bijleggen?
Is dit het einde van het tax-dodgen dat de commuters onder ons doen?

Even voor de duidelijkheid, niet alle commuters zijn tax dodgers. Het is een heel leuk bijkomend voordeel uiteraard (weinig tax betalen dus) maar ik, en met mij veel anderen, woon in NL omdat ik het fijn vind om er te wonen en omdat m'n kids, familie, vrienden etc hier ook wonen. Indien ik nu ipv 10% ineens 50% tax in NL moet gaan aftikken blijf ik nog steeds lekker in NL wonen.
 
Per 1 Januari live!

Per 1 Januari live!

Volgens de notities op deze website http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/32145_goedkeuring_belastingverdrag (zie brief van de minister van financien aan de kamer op 11 November 2010) is er afgelopen maand bewust een push gemaakt om deze wet op 1 Januari 2011 te laten ingaan. In de UK gaat hij op 1 of 6 April 2011 live.

Kan iemand me vertellen wat dit gaat betekenen vwb het betalen van belasting. Is het zaak nu iedere maand een paar duizend euro opzij te zetten voor de NL fiscus? Moet je je in de UK per direct non resident verklaren om geen belasting daar meer te betalen? :1855:
 
Ik weet niet wat er nu gaat gebeuren maar ik ben eigenlijk sinds 2004 al non resident in de UK en betaal daar ook sinds dien geen belasting meer (wel national insurance). Doe wel aangifte maar in de praktijk komt het er op neer dat ik ieder jaar een klein bedrag terug krijg.
Doe in NL ook aangifte op basis van de 48 uurs regel (voor longhaul) en het komt in de praktijk neer dat ik een procentje of 10 belasting in NL betaal. Ik neem aan dat dat nu met wat kortingen in ogenschouw nemende richting de 40% zal gaan.
Zal dus braaf iedere maand een paar duizend eetjes/pondjes reserveren worden ja.

Balen hoor maar viel wel een keer te verwachten......
 
Kermit, als shorthauler heb ik me nog niet non-resident verklaard in de UK. Kun je misschien in een PM uitleggen hoe dit te bewerkstelligen met HMRC? (forms etc)?

Zojuist met Boekling en Partners gesproken. Blijkt dat ze nog niet op de hoogte waren van het in werking treden van dit verdrag op 1 januari. Kennelijk was ik de eerste die er over belde.. Er wordt (zo gezegd) met spoed gekeken naar de consequenties voor ons UK vliegers. Een schrijven zal volgen. Watch this space!
 
Waag er even een belletje aan je payroll deptartement aan. Destijds bij Easy en een aantal jaar geleden bij BA hebben de dames aldaar dat voor me geregeld.
 
Back
Top