Belastingaangifte M-formulier 2015

Bobermo

Member
Beste allemaal,

Ik ben momenteel bezig met mijn belastingaangifte over 2015 door middel van het invullen van het M-biljet.

Mijn situatie is als volgt: Ik ben in 2015 geïmmigreerd vanuit Spanje naar Nederland, vandaar het M-biljet. Helaas heeft de belastingdienst de keuze voor het wel of niet belastingplichtig zijn in Nederland flink ingeperkt dmv get zogeheten "kwalificerende buitenlandse belastingplicht".

Doordat ik niet aan de eisen van deze kwalificerende buitenlandse belastingplicht voldoe (minder dan 90% van mijn inkomen in Nederland verdient) mag ik geen gebruik maken van een hoop aftrekposten.

Uit voorgaande jaren had ik nog een groot bedrag aan restant persoonsgebonden aftrek staan die ik nu dus niet mag gebruiken om mijn in 2015 in Nederland betaalde belasting terug te krijgen. Mijn vraag is nu of dit gehele bedrag blijft staan totdat ik het in 2016 wel mag verrekenen, of dat de belastingdienst alsnog mijn in Nederland verdiende loon aftrekt van dit restant, maar zonder dat ik er geld voor terug krijg..

Ik heb al meerdere keren met de belastingtelefoon gebeld maar zonder uitkomst, aangezien het een vrij unieke vraag is en de medewerkers de helft van de tijd niet eens snappen waar ik het over heb:stapelge:

Is er iemand hier die mij in de goede richting kan wijzen, of een belastingadviseur kan aanbevelen die mij hierin kan helpen?

Thanks alvast!!

Bobermo
 
Hee Bobermo,

Ik zit met andere landen, maar team Vervoort probeert me te helpen. Geen snelle communicate maar de expertise lijkt in huis te zijn.

Succes!
 
Team Vervoort te Haarlem is inderdaad een zeer goed adres als het gaat om buitenlandse belasting verdragen en buitenlands inkomen.

Ik ben geen fiscalist, maar als ik jou situatie zo lees dan wordt je restant PGA dit jaar niet verrekend en in dat geval wordt het omgezet naar een gestald inkomen. Dit wordt dmv de doorschuifregeling naar volgend jaar geschoven en daarvoor wordt door de inspecteur een beschikking afgegeven. Op deze manier wordt het volgend jaar dan allemaal alsnog verrekend.

Kleine kanttekening: met een PGA krijg je alle belastingen terug en met gestald inkomen enkel de inkomstenbelasting, de premies volksverzekeringen loop je dus mis.

Just my 2 cents.
 
Thanks voor de replies guys!! Fijn ook dat verschillende mensen binnen de belastingdienst verschillende antwoorden geven..

Ik ga contact opnemen met Team Vervoort:)
 
Back
Top