Belastingaangifte 2006

primer

New member
Mbt. tot de belastingaangifte 2006 heb ik de volgende vraag:

Geldt bij de aftrek studiekosten het maximum van 15000 euro ook na je 30e verjaardag? De belastingdienst spreekt over een standaard studieperiode tussen 18 en 30 jaar zonder maximum. Onderstaande is wat ik echter vond hier op airwork.

M.b.t. het opvoeren van de kosten:
- Limiet van EUR 15000 zoals vermeld op het belastingformulier is niet van toepassing voor opleiding tot verkeersvlieger
- Kosten dienen te worden opgevoerd in het jaar waarin ze gemaakt zijn.
- Kosten mogen tot 8 jaar na dato gebruikt worden
- Er bestaat een mogelijkheid tot het terugvordering van belasting van drie jaar te krijgen door een zogenaamde cary-back regeling (details heb ik niet)
- Studiekosten zijn overdraagbaar aan je financieel partner.

Bij de bel. dienst weten de meeste ambtenaren 't zelf ook niet precies. Wie weet meer? Voor mij is 't van belang of ik wel of niet aan dat maximum gebonden zit (ben zelf nu 37)...
 
In dat geval zou ik me toch richten tot een expert.
Misschien kan VNV je meer vertellen, en anders een belastingadviseur.

Clown
 
Op www.rechtspraak.nl staan er een heleboel uitspraken van verschillende rechtbanken aangaande dit verhaal, gewoon even zoeken op trefwoorden piloot/studiekosten ...dan mot er wel iets zinnigs te vinden zijn.

Succes!
 
Check de kluwer belastingbundel daarin staat alle relevante info. Heb 'm zelf net terug gebracht naar de bieb, dus kan je niet van info voorzien.

ik meen mij te herinneren dat 30 jaar inderdaad als bovengrens werd gezien voor aftrek boven E15000

studiekosten die niet onder de wet 'studiefinanciering" vallen mag je vooraf betalen (voorschot) en hoeft dus niet perse in jaar van daadwerkelijke kostenverplichting betaald te worden. (geldt voor meeste vliegopleidingen, zeker in buitenland)

maar advies: check bij belastinginspecteur en verzoek deze om je situatie te beoordelen (een adviseur is wel goed op de hoogte, maar het blijft adviserend terwijl een inspecteur een oordeel maag geven(wat je vervolgens altijd nog kunt aanvechten)

s6
 
@Pirmer,

Volgens mij wel, ik voor dit jaar ook voor de 2e keer (bijna het max.) op.

Als je goed leest gaat dat verhaal over 18-30 over je 'standaard studie periode'.
Daar is een uitzondering voor, je mag in die periode meer als 15K aftrekken. Dat gaat voor jou (in mijn geval) dus niet op. Hier het stukje uit de Help van de BL.

Maximaal aftrekbedrag
U mag maximaal 15.000 als studiekosten of andere scholingsuitgaven aftrekken. Er zijn echter 2 uitzonderingen:

U mag het maximum verhogen als uw prestatiebeurs in 2006 definitief niet werd omgezet in een gift. Het maximum verhoogt u met het bedrag dat u door het niet omzetten van uw prestatiebeurs als aftrekbare studiekosten mag aftrekken.

Als u in 2006 een studie of opleiding volgde tijdens uw standaardstudieperiode, dan geldt geen maximaal aftrekbedrag.


Standaardstudieperiode
De standaardstudieperiode is een periode van maximaal 16 kalenderkwartalen waarin u uw tijd voornamelijk aan uw studie besteedde. U moest zodanig veel tijd aan de studie besteden, dat u daarnaast geen volledige baan kon hebben. De periode ligt in de jaren tussen uw 18e verjaardag en uw 30e verjaardag. U kunt zelf bepalen op welke datum uw standaardstudieperiode ingaat. De periode hoeft niet aaneengesloten te zijn.
 
Back
Top