belasting betalen in duitsland of Nederland?

Dat was mijn vraag ook , want ik procedeer me de laatste maanden helemaal scheel tegen die lui.
Ben inmiddels bij "bezwaar via de Europese Commissie" aanbeland:passed:
 
Begrijp niet wat je huisbaas daarover te zeggen hebt.....
Werk je voor een duitse baas = in Duitsland belasting betalen.

Tenzij je via een niet-Duitse pilot agency tewerk bent gesteld. Lijkt mij.
Of moet je ook daar belasting betalen als je via een uitzendbureau in Monaco voor bijvoorbeeld Air Berlin vliegt?...en in NL woont?
 
In dit geval werk je niet voor AB, maar voor het uitzendbureau in Monaco. Dan moet je in Monaco en NL belasting betalen, of tenminste opgeven.

Echter is de Duitse belastingdienst hier bijzonder gevoelig voor, waarbij dus geld:

Een uitzendbureau met maar 1 werknemer is geen uitzendbureau, maar een freelancer.
Een freelancer met maar 1 werkgever is geen freelancer, maar een directe werknemer.
Een directe werknemer moet gewoon in DL z'n cash achterlaten.

Zeker als die werknemer z'n dienst in Duitsland begint, én AB bewijsbaar weinig buitenlandse overnachtingen heeft, waardoor je gedwongen wordt in Duitsland tenminste een Standby-kamer te hebben.

Daarnaast zijn er gevallen bekent (Bijv. het toenmalige German Cargo, nu LHCargo) waar uiteindelijk de belastingdienst ook heeft ingegrepen, en ze verboden heeft deze constructie te laten bestaan. Toendertijd heeft LH German Cargo "gekocht" (Was sowieso al van ze) en het personeel overgenomen.

Dus, om het nog maar kort te zeggen: Als je hier werkt voor een duits bedrijf, danwel woont en werkt voor een buitenlands bedrijf (Zie de duitse Stationen van Easy) dan betaal je hier gewoon belasting.
 
Er is een gerechtelijke uitspraak geweest. Deze is rechtsgeldig voor alle en niet alleen voor degene die het heeft aangespannen. Iedere Finanzambt heeft echter zo z'n eigen "experts". Ik ziet bij het Finanzambt Siegen (afhankelijk waar de basis van je werkgever is of waar je zelf in Duitsland woont) en die worden niet gehinderd door enige kennis m.b.t. luchtvaart. De eerste studie (beroeponderswijs b.v. MTS, HTS of HBO) is niet aftrekbaar. Als je vliegopleiding een tweede of vervolgstudie is, is deze aftrekbaar. Een TR wordt als vervolgstudie gezien. Volgens mijn kennis is dat de laatste stand van zaken echter ook bij het Finanzambt wijzigt alles ieder jaar.
Ook medicals, beroepsverzekeringen en reiskosten (alleen woon -> werk dus niet werk -> woon verkeer) is aftrekbaar. Een goede steuerberater is Steuerberater Kelber (zoek op Google). Hij heeft ook het z.g. Steuer ABC fur Piloten op het internet geplaatst. Enkele werknemers daar spreken Nederlands. Voor ingewikkelde vragen kun je daar misschien info verkrijgen.

en als je nou na de havo/vwo meteen aan de vliegopleiding begonnen bent, heb je dan gewoon pech gehad of is dat ook een vervolgstudie?
 
Ja, die wordt übrigens ook stevig door het Finanzamt belast...

Nu is onze enige hoop dat ATR Driver ergens een info heeft dat het om een tweede Studie gaat, die niét begonnen is nadat een werkgever een soort van baangarantie heeft afgegeven.
 
Don't fuck with zie Finanzamt. Die hebben het bekende Duitse gevoel voor humor...

Vrij naar 'Allo 'Allo : "Ven joe doont pee uh lot of taxes hier , ve vill gazzer ze lot of joe Dutsjmen in ze taun-square and joe vill bie shot."
 
die duitsers toch

die duitsers toch

Vrij naar 'Allo 'Allo : "Ven joe doont pee uh lot of taxes hier , ve vill gazzer ze lot of joe Dutsjmen in ze taun-square and joe vill bie shot."

ja, had vandaag m'n steuerberater aan de telefoon: Een Zwitser had opgegeven dat hij bij z'n ouders in Zwitserland z'n hoofdverblijf had...duitse Steueramt heeft er een mannetje opgezet die die Zwitser voor een paar maanden schaduwde om te kijken of wat hij opgegeven had ook klopte......ze zijn het nog niet verleerd!

Heeft betrekking om mn eigen situatie. Ben bij vriendin uitgestapt en heb het adres van mn ouders opgegeven alszijnde m'n hoofdverblijf. Nu was ik daar niet iedere dag, maar toch wel regelmatig.....

Wat denken jullie...gewoon opgeven als beschränk en afwachten wat er gebeurt, of.....Het gaat over 2006 en er valt niets meer te bewijzen, er staan ook geen spullen meer van me, want ik ga binnenkort naar ierland.....Kms kan ik wel aantonen, 30.000 in 2006. Het blijven duitsers en heb dus geen trek in belastingpolitie, aan de andere kant scheelt het me wel een paar duizend euries.....

Jullie visie graag.
 
Ingeschreven gebleven in NL en niks op je eigen naam erbij gehuurd in D ?- geen probleem dunkt mij , mits een paar benzinebonnetjes en hier en daar een aankoopje in NL.
Als je daarentegen NIET kan bewijzen dat je woonplaats/gewoonlijk oponthoud niet in Duitsland is geweest zou je er wat meer last mee kunnen krijgen.
Echter , je mot het wel redelijk bont maken willen die mo..Duitsers je echt het leven zuur kunnen maken.Omgekeerde bewijslast enzo...Net zo lang papier daarheen sturen en je poot stijf houden tot ze helemaal gek van je worden.Did the trick for me;)

Welkom in de Actie-Groep "Anti Finanzamt Einheit " , chapter Holland.

PS,pas op voor van die heumige mannen in beige regenjassen en gleufhoeden die door je vuilnisbak gaan , op zoek naar bonnetjes uit Duitsland:passed:
 
Begrijp niet wat je huisbaas daarover te zeggen hebt.....
Werk je voor een duitse baas = in Duitsland belasting betalen.

Jaja betaal ook belasting en zorggebeuren in DL.
Maar als ik de belastingtelefoon bel en vraag hoe dat zit aan het eind van het jaar krijg ik te horen: Nee mevrouw u kunt alleen het duitse loon in NL opgeven in box1 (geloof ik) bij inkomen uit buitenland(want ik ben in NL ingeschreven en dus NLbelastingplichtig). En kan dus niks aftrekken en krijg dus helemaal niks terug. Krijg je pas wat als je ook daadwerkelijk in NL wat betaald hebt.
Maar nu is mijn vraag dus ik ben grootste deel van het jaar in DL, hebben ze het bij de belastingtelefoon wel aan het juiste eind en mag ik niet gewoon mijn aangifte doen in DL. Dus kan ik woon-werk verkeer en opleiding aftrekken en dus wel geld terug krijg aan het eind van het jaar. Ik kan het nu namelijk beter gebruiken dan over een paar jaar. (als ik al aan een baan in NL kom dan).
 
Flybye: Als je nu al in DL werkt, van wie heb je dan een lohnsteuerkarte gekregen?

Bij het kantoor dat je die heeft afgegeven, vraag je eind van het jaar gewoon het pakket aan, en dat vul je gewoon naar waarheid in.

Als je in Duitsland woont, moet je in DL belasting betalen, en heb je ook het recht op de aftrek van woonwerk en opleidingskrediet.

Of ben je in Lohsteuergruppe 6 ingedeeld? Dan ben je 3-dubbel genaaid. Je betaald teveel belasting in DL, kunt niets terugvragen, én krijgt in NL niets terug...

Zoals ik al zei, als je je niet in DL in kunt schrijven omdat je huisbaas dit niet wil, dan ben je al fout bezig. Dan moet je je overleggen of je het spelletje meespeelt, en hém z'n zwart geld laat houden én zelf geen belasting terug te krijgen, of je meld je aan, en het risico is voor je huisbaas.

je hoeft alleen maar met je huurcontract (dat heb je hopenlijk wel?) naar het Meldeamt van je Bezirk te gaan, en je daar aan te melden. Dan krijg je je Lohnsteuerkarte, en kun je een deel van je belasting in DL terug krijgen.

Want éigenlijk heeft NL natuurlijk in zovere gelijk: Als je in NL geen belasting afdraagt, kun je ook niets van dit afgedragen bedrag terugvragen.
 
FF reageren

FF reageren

Beste Airworkers,

Bedankt voor de vele reacties / voorstellen op mijn vraag.
1 ding is in ieder geval duidelijk geworden, ook na eigen "onderzoek".
Echte duidelijkheid is er niet..... :(
Zodra je contact zoek met de belastingdienst van het desbetreffende land worden de gestelde vragen ineens als erg lastig ervaren.....:passed:
Wat wel duidelijk is geworden is, dat men belasting moet betalen in het land van de werkgever.
vwb de aftrekposten bestaan veel onduidelijkheden. "De balastingdienst leuker kunnen we het niet maken..... makkelijker / duidelijker ook niet :stapelge: !!"
Hebben jullie nog een andere suggestie ?

Namens de gehele bevrouwing van Kamikaze Airways,

Fly safe !!
 
Back
Top