Begrip "track" vs "heading" op een DP

wall fly

New member
Beste iedereen, als ik de Amerikaanse instrument departures vergelijk met de Europese, dan valt mij een verschil op, in Amerika worden er headings opgegeven om te vliegen, bijv.

Ft Lauderdale "nine departure", rwy 13, turn left heading 090, climb to 1300 thence expect radar vectors.

Rotterdam "woody departure", rwy 24, 238 track, at RTM 2.8 DME turn right, 279 track, at RTM7 DME turn LEFT 159 track intercept TRM R-189 to Woody Int.

Nu is mijn vraag, vertrekkend vanaf Rotterdam met je king air of cessna wordt er daadwerkelijk de computer gebruikt om een WCA te bepalen, of zijn er andere trucjes/middelen voor??
 
tracks moet je corrigeren voor de wind, hoe je dat doet (computer, of beetje gevoel voor hoeken en snelheden) is aan jou;

fms doet dit automatisch , op het handje corrigeer je voor de wind, ik kijk altijd of de wind me helpt met de intercept, doet ie het niet, dan corrigeer ik wel, ik wil nml zo snel mogelijk op mijn
route zitten.
Als je een klaring krijgt als runway track, moet je corrrigeren voor de wind.
Klaring runway heading, dan runwayheading en drift je weg.
Ik heb wel het idee dat men dat door elkaar gebruik in de praktijk.
Met wat hogere snelheden 200-250 kts valt dat opsturen overigens wel mee.
 
Dit is niet per se een verschil tussen Amerika en Europa hoor. Ook hier in Europa vind je veel departures die van HEADING gebruik maken.

Meestal is een track echter logischer, want vaak gaat het er bij een SID juist om dat je een bepaalde noise-abatement route volgt of om terrain clearance. En dan moet je uiteraard een track vliegen en goed voor de wind corrigeren.

Groet,
FC
 
Een verschil is ook dat de departures in Europa vaak redelijk ingewikkelde vliegpatronen volgen, en dat die in Amerika (die ik heb gevlogen dan) vaak niet uit meer dan een heading after departure bestaan waarna je radarvectors gaat krijgen, voor dat kleine stukje maakt dat beetje verschil dan niet uit, radar pikt je wel op.
 
Back
Top