Before Umziehen nach DL checklist

Starfighter

New member
Goedendag iedereen,

Ik begin over een maand met m'n TR in Frankfurt. Nu ben ik bezig om alle papierwerk in Ordnung te maken.

Er zijn nog 2 zaken waar ik nog niet helemaal over uit ben en ik hoop dat jullie hier suggesties/tips op hebben:


- Privat oder gezetsliche Krankenkasse? Via Albatros wil ik mij gaan laten verzekeren, maar ik ben er nog niet uit welke van de 2 voordeliger is. Bij Privat betaal je een vast maandelijks bedrag (600euro?) en bij gezetsliche een percentage van je brutto inkomen (15.5%?), waarvan de werkgever de helft betaald.

Ik zelf dacht eraan om eerst gezetslich te verzekeren totdat het salaris zodanig is, dat privat voordeliger is. Kan je nog switchen tussen Krankenkasse of zit je dan eraan vast? Hoe hebben jullie het in het begin van jullie loopbaan gedaan?


- Duitse bankrekening openen. Mijn werkgever wilt dat ik een duitse bankrekening nr. Ik neem aan dat jullie een privé rekening hebben geopend en niet een zakelijke. Welke bank hebben jullie gekozen en waarom die? Deutsche Bank/Sparkasse zijn de eerste die in mij opkomen.


Met vriendelijke groet,

Starfighter
 
Hoi Starfighter,

- Privat oder gezetsliche Krankenkasse?

Heeft alles met je startsalaris te maken, als je onder de inkomensgrens voor Privat (in 2012 €4237,50) zit weet ik niet zeker of je kunt kiezen. Volgens mij moet je dan gesetzlich verzekeren. Boven die grens, kun je als je voorheen gesetzlich was, dat freiwillig blijven. Of Privat verzekeren. Effe navragen, dit weet ik niet zeker.
Gesetzlich heeft wel een hoge bijdrage, wel als voordeel dat je, als je in ned woont, je via cz een verdragspolis (kost verder niks extra) kunt nemen. Kun je gewoon naar de dokter, hoef je niks voor te schieten, cz regelt het verder met je krankenkasse. Bijkomend voordeel is dat als je kinderen krijgt je die gratis kunt meeverzekeren, net als je vrouw, als die weinig (ook een grens voor) of niks verdiend.

Privat is in geval van geen kinderen/vrouw zeker goedkoper, maar mocht je toch eens aan familie beginnen, dan wordt het snel duurder.. En 1 keer Privat verzekerd, altijd Privat verzekerd. Kunt dan niet terug naar gesetzlich.

Interessant artikel: www.stern.de/wirtschaft/versicherung/krankenversicherung-gesetzlich-oder-privat-548091.html

Staat alles nog een keer duidelijk in, is wel uit 2005, maar is volgens mij nog redelijk actueel.
Ik ben nog steeds freiwillig gesetzlich verzekerd.

- Duitse bankrekening openen.

Ik zit bij de deutsche bank, hadden in het verleden een aanbieding voor vliegers. Voordeel was zonder kosten geld overmaken naar het buitenland en zonder kosten geld opnemen in het buitenland. Maakt verder niet heel veel uit. Beetje aanbiedingen binnenhalen en vergelijken.
Als je in Duitsland gaat wonen is het handig om te kijken welke bank veel geldautomaten in de buurt/stad heeft, aangezien geld opnemen bij andere banken al snel 4-5 euro kost. Egal hoeveel geld je opneemt....

Hoop dat je er iets aan hebt.
Succes met de typerating.

Groeten
Viboor
 
je kan gewoon beginnen met gesetzlich, wissellen naar privat kan altijd nog. ik ben op t moment zelf ook net bezig met een evt. wissel naar privat.

banken zijn idd duur in Duitsland, ik heb een rekening bij de deutsche bank en bij de DBK omdat ik met hun mastercard wereldwijd gratis kan pinnen :)

succes

by the way, waar ga je beginnen ? type

gr
 
Bankrekening: Ik zou DKB of ING-Diba nemen, daar krijg je een Visa kaart waarmee je wereldwijd meestal zonder kosten geld kan opnemen. Andere banken rekenen snel een euro of 4 als je bij een vreemde bank (ook binnen D) opneemt. Ben verder ook zeer tevreden met de postbank.

Internationaal overmaken binnnen de EU is bij alle banken gratis.

Qua ziektekostenverzekering: Ga eerst gewoon in de gesetzliche en kijk het even aan. Je zult je dan wel nog extra voor het buitenland moeten verzekeren. Van privat terug wisselen gaat bijna niet, dus dat moet een weloverwogen keuze zijn. Denk er bijvoorbeeld aan, dat bij privat je vrouw en kinderen apart verzekerd moeten worden, bij de gesetzliche krijg je die er gratis bij. Ook stijgen de kosten voor privat veel harder dan voor de gesetzliche. De volgende regering gaat het hele systeem hopelijk op de schop gooien.
 
Bedankt voor de tips!

Qua verzekering begin ik dan met gesetzlich.
Hebben jullie je hierbij nog aanvullend verzekerd? Als ik de link van Viboor lees, is de verzekering aardig basic en moet er voor medicijnen e.d. bijbetaald worden.

Ik kreeg van de maatschappij te horen dat ik in principe in Frankfurt gestationeerd wordt, maar Düsseldorf is eventueel ook mogelijk. Dit lijkt mij wel interessant i.v.m. wonen aan de grens/Doppelsteuer. Ik zag een verdrag tussen NL/DL langskomen in een topic. Houdt dit in dat vanaf 2014 het niet uitmaakt of je in NL of DL woont, en dat je 100% belast wordt in het land van inkomsten?

Een andere vraag: Als ik ingeschreven sta in DL, kan ik mij dan nog via CZ laten verzekeren of geldt dit alleen voor NL wonende?

gr
 
Last edited:
Hebben jullie je hierbij nog aanvullend verzekerd?

Ik zelf niet. Verzekering dekt aardig wat ik nodig heb. Wat medicijnen betreft, voor door de dokter voorgeschreven medicijnen(die op de lijst staan van vergoede medicijnen) moet je een kleine eigen bijdrage betalen, gaat geloof ik om een paar euro (heb zelf nog nooit medicijnen gehaald, dus weet het niet precies). Voor de medicijnen die niet op de lijst staan....je snapt het wel. Eigen bijdrage is dus gering.
Tandarts zou je evt kunnen aanvullen.

Dit lijkt mij wel interessant i.v.m. wonen aan de grens/Doppelsteuer.

Heel simpel, dit bestaat voor vliegend personeel niet meer.

Houdt dit in dat vanaf 2014 het niet uitmaakt of je in NL of DL woont, en dat je 100% belast wordt in het land van inkomsten?

Tot 2014 is dat zo, nieuwe verdrag zegt dat je vanaf dan belasting betaald in het land waar je woont. In ons geval gaat in nederland wonen je aardig wat geld kosten, geen reiskostenaftrek meer, kunt geen rente over je opleidingskosten meer aftrekken..zijn de grootste happen.
De sociale voorzieningen blijven betaald in het land waar je je loon krijgt. Dus pensioen en evt krankenkasse.
Het nieuwe verdrag moet alleen nog wel door de overheid worden goed gekeurd. Kunnen hopen op wat veranderingen...

Als ik ingeschreven sta in DL, kan ik mij dan nog via CZ laten verzekeren of geldt dit alleen voor NL wonende?

Geldt alleen voor in nederland wonende.

Gruss

Viboor
 
Houdt dit in dat vanaf 2014 het niet uitmaakt of je in NL of DL woont, en dat je 100% belast wordt in het land van inkomsten?

Tot 2014 is dat zo, nieuwe verdrag zegt dat je vanaf dan belasting betaald in het land waar je woont. In ons geval gaat in nederland wonen je aardig wat geld kosten, geen reiskostenaftrek meer, kunt geen rente over je opleidingskosten meer aftrekken..zijn de grootste happen.
De sociale voorzieningen blijven betaald in het land waar je je loon krijgt. Dus pensioen en evt krankenkasse.
Het nieuwe verdrag moet alleen nog wel door de overheid worden goed gekeurd. Kunnen hopen op wat veranderingen...

Ik neem aan dat je daarintegen dan wel je gehele studiekosten/hypotheekrente mag aftrekken? Maar dat weegt dan waarschijnlijk niet op tegen reiskosten e.d.... niet prettig.

Inmiddels ben ik bezig met het invullen van de 'Antrag auf Erteilung einer Bescheinigung für beschränkt steuerpflicht' (pff... hoeveel punten zou dat met wordfeud zijn). Hierin staat ook een sectie met de in te vullen aftrekposten. Mogen alle gemaakte kosten die verband hebben met je werk (dus ook de kosten gemaakt in NL) hierin worden ingevuld?

Ik heb op aanraden van een aantal forumlieden voor volgende week een afspraak gemaakt bij Hartman Hannen. Dit formulier wil ik dan ook met hem invullen, maar jullie input is ook zeer welkom.

gr.
 
Bij Hartmut zit je goed, zit zelf ook bij hem. Zou idd het formulier samen met hem invullen. Hij kan je vragen mbt steuer zeker beantwoorden. Voor zover ik weet hoef je alleen de eerste pagina in te vullen en niet je handtekening vergeten op de derde.
Zoals gezegd, samen met Hartmut invullen..

gr.
 
Aangezien je het over Albatros hebt ga ik er vanuit dat je voor het Lufthansa concern gaat werken. Als je al in het bezit bent van een Lufthansa pas kan je een rekening openen bij de Deutsche Bank deze is dan gratis, dus geen maandelijkse kosten en gratis pinnen bij meerdere banken. Kijk even op www.lufthansa-mitarbeiterangebote.de
 
Bedankt voor de tips!

Qua verzekering begin ik dan met gesetzlich.
Hebben jullie je hierbij nog aanvullend verzekerd? Als ik de link van Viboor lees, is de verzekering aardig basic en moet er voor medicijnen e.d. bijbetaald worden.

Ik kreeg van de maatschappij te horen dat ik in principe in Frankfurt gestationeerd wordt, maar Düsseldorf is eventueel ook mogelijk. Dit lijkt mij wel interessant i.v.m. wonen aan de grens/Doppelsteuer. Ik zag een verdrag tussen NL/DL langskomen in een topic. Houdt dit in dat vanaf 2014 het niet uitmaakt of je in NL of DL woont, en dat je 100% belast wordt in het land van inkomsten?

Een andere vraag: Als ik ingeschreven sta in DL, kan ik mij dan nog via CZ laten verzekeren of geldt dit alleen voor NL wonende?

@Foli: 75/76 in FRA dus (of wellicht DUS)

gr

Je MOET zelfs gesetzlich verzekerd zijn.. Er is sinds een paar jaar een nieuwe regeling waar je tenminste 3 jaar boven een bepaald minimum salaris moet zitten (bemessungsgrenze heet dat geloof ik) voordat je privat verzekerd mag zijn.
Die duitSSers verzinnen elke keer iets nieuws om een paar meer kohle te incasseren...:naund:
 
Bij GWI zitten we met ons startsalaris allemaal boven de grens die nodig is om privat verzekerd te zijn. En de meeste zijn dus ook privat verzekerd. Regeling dat je 3 jaar gezetslich verzekerd moet zijn is bij ons allen niet bekend en Albatros heeft ons gewoon in de privat gekregen dus denk dat je het daar aan het verkeerde eind hebt.
 
Hi Tampie,

Waar ben je nu privat verzekerd? Ik ben het een en ander aan uitzoeken omtrent krankenverzekeringen, mag ook via pm natuurlijk.

Groeten,

Ben
 
Gezetslich zat ik eerst bij de Techniker Krankenkasse en ben nu overgestapt naar privaat bij de DKV omdat het goedkoper (!) is met betere dekking.

Gezetslich moest ik zeer veel betalen omdat ze daar werken met percentages van je inkomen en ik dus hoog werd aangeslagen. Bij privaat betaal ik daarom nu minder met een betere dekking.

Eenmaal privaat, dan mag je niet meer terug naar gezetslich.

Privat kan zeer duur uitvallen indien je een partner heb die niet werkt en kinderen. In dat geval moet jij in je eentje voor 4 personen private krankenverzekering betalen. Als je gezetslich was gebleven dan had de staat gedeeltelijk bijgedragen.
 
Ik ben nu ook gesetzlich verzekerd via de TK. Privaat kon dit jaar helaas niet, omdat mijn jaarsalaris voor 2012 niet boven de Bemessungsgrenze ligt (ook niet gek als je pas je TR in juni begint en dus dan pas salaris ontvangt..)

Tampie heeft gelijk, je kan gewoon wisselen naar privaat als je boven deze grens zit (aldus Albatros). Ik zal er volgend jaar ook naar kijken of dit mogelijk is, want op dit moment is gesetzlich reteduur.
 
Die Bemessungsgrenze is bij mijn weten gewoon wat je maandelijks verdient en geen optelsom wat je in een kalenderjaar binnen harkt. Ik heb een tijdje voor gezetslich gekozen, maar andere collega's zijn vanaf hun startdatum bij GWI gelijk privaat verzekerd geweest!

En ergens hierboven werd de opmerking gemaakt dat Albatros enkel voor Lufthansiaten is. Maar volgens mijn kennis is het gewoon een verzekeringsbedrijf (onderdeel van Lufthansa) waar iedereen zijn verzekeringszaakjes zou kunnen regelen. Albatros is wel op de hoogte van een aantal verzekeringen/arbeidsvoorwaarden van Lufthansa en zodoende kon ik gebruik maken van de Lufthansa Loss-Of-License verzekering voor zeer weinig geld, en hoef ik in beperkte mate geen reisverzekering te hebben omdat mijn werkgever (GWI) daar al een aantal zaken in het arbeidscontract voor heeft staan waarvan ik kan profiteren. Verder raad ik alle vliegers aan (ook niet-Lufthansiaten) om eens bij Albatros langs te gaan als je nieuw in Duitsland bent en je moet laten verzekeren.

Wellicht kan het uiteindelijk goedkoper als je zelf via internet je verzekering bij elkaar zoekt. Maar de regels/bepalingen/eisen in Duitsland zijn dermate anders/ingewikkeld dat het toch wel fijn is dat alles in 1 keer goed geregeld is via Albatros en dat je er geen omkijken meer naar hebt.
 
Hmm dan ben ik toch niet correct ingelicht... Ben je bij GWI tijdens de TR al boven de grens dan? Ik ben dit pas na base training, wellicht dat ze daarom moeilijk doen.

P.s. Tampie, betaald je werkgever niet je LoL?
 
Ik kan me ergens een grens herinneren van 3900 of 4100 euro. Of dat netto/bruto was weet ik even niet want mijn salaris is ook in gedeeltes opgebouwd waar niet alles wordt meegenomen voor de berekening van deze grens. Ik had eerst een studentencontract tot na de profcheck (eerste 2 maanden) en in die periode dus nog geen arbeidscontract. Daarna pas als werknemer salaris gekregen en verplicht het Duitse zorgstelsel in en toen kon ik gelijk al kiezen voor privaat omdat ik toen line-trainings salaris kreeg.


LOL is een breed begrip...

Van mijn bank moet ik verplicht alleen een overlijdensrisico-verzekering hebben want als ik dood ben dan moeten ze nog ergens geld van plukken. Die heb ik dan ook in Nederland via de Friesland-bank lopen.

LOL is een extra verzekering voor het geval je arbeidsongeschikt wordt. Ja, via Lufthansa (GWI is daar onderdeel van) al wat leuke regelingen. Zo ook een LOL die iets van 59.000 euro uitbetaalt bij arbeidsongeschiktheid. Echter heb ik daar bovenop nog even 51.000 euro bijverzekerd voor een bedrag van iets van 110 euro per jaar (leeftijdsafhankelijke premie). Dus in totaal nu een LOL van 110.000 die mijn gehele studieschuld dekt.

Daar bovenop kun je nog uitgebreidere dekking nemen zoals gedeeltelijke doorbetaling of volledige doorbetaling van loon in het geval van arbeidsongeschiktheid. Daar heb ik momenteel nog niet voor gekozen omdat ik (als ik niet kan vliegen) hopelijk met mijn HBO en relevante werkervaring hopelijk nog ergens anders aan de bak kom in het bedrijfsleven.
 
Nog even wat interessante info mbt tot aftrek van studiekosten in Duitsland....:

Ik heb destijds in Nederland een HBO opleiding afgerond (Technische Bedrijfskunde) en heb daarna een vliegopleiding in Nederland gedaan (KLS).

Sinds 2011 ben ik werkzaam voor Germanwings en heb ik een Steuerberater in de arm genomen voor m'n Duitse aangiftes. Die heeft vervolgens AL MIJN KOSTEN voor de 2de opleiding aangedragen als aftrekpost en zojuist is dit door het Duitse Finanzamt geaccepteerd.

In mijn situatie woon en werk ik volledig in Duitsland, dus met de Nederlandse fiscus heb ik al lang niets meer te maken. Die Persoonsgebonden aftrek in Nederland was dus nutteloos voor mij, daar ik geen belastingen betaal in Nederland.

Nu mag ik dus de komende jaren mijn kosten van de vliegopleiding (117.500 KLS + rentes) meenemen in mijn belatingaftrek. Dus dat wordt zo'n 135.000 euro aan inkomen waarover ik geen belasting over hoef te betalen. Netto komt dat op een belastingvoordeel van wellicht zo'n 40K/50K.

Dit ter info om iedereen aan te sporen om een goede Steuerberater te nemen! Kan je flink veel voordeel opleveren als je je in een gelijke situatie bevindt als ik...

Mijn Steuerberater:

Oliver Schneider
+49 241 47710
www.schiffers-collegen.de
 
Dat werkt overigens niet gegarandeerd, maar deze meneer weet wel hoe je het voor elkaar kan krijgen ;) Als je een vervelende beambte bij het Finanzamt hebt, kan het verhaal wat lastiger worden. Ik heb exact dezelfde situatie als Tampie, maar ik mag even uit de doekjes doen hoe het allemaal in elkaar steekt.
Die kerel in Aachen is niet goedkoop, maar peutert met een beetje mazzel wel een hoop centjes weg bij het Finanzamt :p
 
Back
Top