Beenruimte

scsirob

New member
Even een vraag uit het perspectief van consument.. Is er een wettelijk minimum aan beenruimte voor passagiers?

Reden dat ik het vraag is een abominabele ervaring met onze nationale trots. Een vlucht van ruim 7 uur uit New York in economy op de middelste rij van een B747-400. De montagesteunen van de stoelrij voor je zitten precies in het midden tussen je voeten. Op zich nog niet zo erg, maar aan de zijkant daarvan zit een metalen kast/trommel die de volledige ruimte voor een been wegneemt (ik neem aan voor reddingsvesten?). Je moet je been dus óf links, óf rechts bij je buurman parkeren, en je zit de hele vlucht scheef. Mijn rug heeft me daar een aantal dagen aan herinnerd. Deze plaatsen zijn alleen geschikt voor gehandicapten met één been, en anders word je dat vanzelf.

Mag dit zomaar, of zijn daar minima voor beschreven? Ik heb toch echt voor een hele zitplaats betaald, niet voor 3/4..
 
Wat er onder de stoel voor je zit is niet van invloed op de gemeten beenruimte.

De gemeten beenruimte meten ze vanaf de achterkant van je stoel tot de achterkant van de stoel voor je. Oftewel stoelafstand.
Er wordt nooit gemeten vanaf de voorkant van je stoel tot de leuning van de stoel voor je.

Het zij. Overigens geen reddingsvesten maar de entertainment installatie.
 
Dank voor je uitleg. Dus in feite mag de ruimte onder de stoelrij voor je totaan de vloer volgebouwd worden en dan moet je als passagier tevreden zijn? Wow.. Ik denk dat er op menig vlucht de pl*ris zou uitbreken. Ik heb het in andere toestellen nog nooit zo slecht meegemaakt.
 
Dank voor je uitleg. Dus in feite mag de ruimte onder de stoelrij voor je totaan de vloer volgebouwd worden en dan moet je als passagier tevreden zijn? Wow.. Ik denk dat er op menig vlucht de pl*ris zou uitbreken. Ik heb het in andere toestellen nog nooit zo slecht meegemaakt.

Dat is een aanname van jouw zijde.

Iets als beenruimte bestaat eigenlijk niet.
Het gaat altijd en alleen maar over stoelafstand. En daarbij is 30 inch (charters etc) / 31 inch (KLM) /32 inch (diverse andere majors) de standaard.
Echter 30 inch bij de ene maatschappij kan meer ruimte geven dan 31 bij een andere. Als je hele dunne stoelen gebruikt bv dan blijft de stoelafstand hetzelfde maar de beenruimte neemt toe.
Feit blijft dat er altijd over stoelafstand wordt gesproken en die wordt gemeten van achterkant stoel tot achterkant stoel. Of welk ander referentie punt ook tot hetzelfe referentiepunt bij de stoel voor je. Iets als beenruimte (van de voorkant van jouw stoel tot de achterkant van de stoel voor je) bestaat eigenlijk niet.
Bij KLM is bekend dat er onder de stoelen de boxen van de entertainmentplayers staan. Op seatguru kan je exact zien onder welke stoelen dat is. Wellicht een tip voor de volgende keer?
 
Back
Top