Basetraining A320

Addy

New member
Aanstaande maandag heb ik basetraining (de verplichte circuitjes dus) in Frankfurt.

Wat wordt er hier nu precies bij verwacht? Of is het gewoon hoppekee 6 keer de kist aan de grond zetten, mooi zo, klaar?
 
Circuits

Circuits

Normally you should get a comprehensive briefing prior to doing circuits - during which everything should be clearly explained.

What you can expect:-

A number of circuits with either a touch and go or a go - around. At least one go-around will be initiated below 50' (wave off).

Final circuit will be a simulated single - engine with a full stop landing.

Enjoy!
 
Hallo Addy,

meestal moet je erg opletten op het NIET overschieten van je initiële altitude. Je moet ervoor zorgen dat je het circuit blind in de keukenstoel een paar keer oefent. (De calls en checks enzo). Je moet niet na hoeven denken over de checks op downwind of welke call je geeft op welk moment.

Groet KL
 
Aanstaande maandag heb ik basetraining (de verplichte circuitjes dus) in Frankfurt.

Wat wordt er hier nu precies bij verwacht? Of is het gewoon hoppekee 6 keer de kist aan de grond zetten, mooi zo, klaar?

Volgens mij is het bij elke maatschappij verschillend, de 1 doet 1.5 uur aan full procedures ils, de ander doet 6 circuitjes in 20 min op 1000ft above msl.

Volgens mij moet je wettelijk 6 starts en landingen maken waarvan er 2 een full stop moeten zijn.

Wat 19 of 77 zegt heb ik nog nooit meegemaakt....
Let in ieder geval goed op tijdens de briefing....
 
Wat 19 of 77 zegt heb ik nog nooit gehoord. Een simulated single engine approach. Dat soort dingen doe je wel op een king air ofzo maar niet op een grote jet (naar mijn weten). Dat laten ze je lekker in de sim doen.

Ik moest gewoon paar circuits vliegen en je landingen moeten constant zijn. Denk nou niet gelijk dat als je daar een paar mooie landingen maakt je het in de tas hebt want je gaat hem ongetwijfeld nog een paar keer hard in het beton slaan haha
 
Hoi,

2 Basetrainingen achter de rug bij verschillende maatschappijen en wat 19 of 77 zegt komt inderdaad het dichtste in de buurt. Alleen (simulated) single engine go-around heb ik er bij gehad ... daarna full stop landing (simulated) single engine.
 
Last edited:
Wij deden -naar aanleiding van je kunnen- een aantal circuits, dan kwam de examinator er bij zitten en moest nog nog 3 veilige landingen laten zien.

De laatste was bij ons op de 737 ook single engine.
 
Wat 19 of 77 zegt heb ik nog nooit gehoord. Een simulated single engine approach. Dat soort dingen doe je wel op een king air ofzo maar niet op een grote jet (naar mijn weten). Dat laten ze je lekker in de sim doen.

Het gebeurt ook wel met grote jets. Een paar weken geleden was ik zelf aan de beurt. Kennelijk was dit onderdeel toen net uit de syllabus geschrapt, maar daarvóór deden ze het wel. Eigenlijk wel jammer, maar goed. Op de simulator hebben we dit vaak getraind.
 
Wat 19 of 77 zegt heb ik nog nooit gehoord. Een simulated single engine approach. Dat soort dingen doe je wel op een king air ofzo maar niet op een grote jet (naar mijn weten). Dat laten ze je lekker in de sim doen.

Ik heb dit destijds zeker wel gedaan tijdens mijn circuit training.
Leuke ervaring zeker om in het echt te doen

Groeten
o/
 
In de A320 familie stelt een N-1 approach niets voor, daarom zit het niet meer in het basetraining programma neem ik aan. Ik heb het destijds ook niet gedaan.
 
T/O. Rotate. Na 1000 ft automaat erop. Op downwind automaat eraf en de "bird" aan. Base, final, T&G. Rinse and repeat keer of 6. Laatste keer full stop. Waarschijnlijk je laatste keer circuitjes want de volgende cursus zal wel Zero Flight Time zijn.

Ik heb zelf geen G/A of one engine out gedaan en kon na 45 min. weer naar achteren.
 
ZFT

ZFT

I think the reason there's such a variation in what happens during circuits is that some companies are allowed to do a number of items in the Sim.

All depends on OM C and Sim approval but the newest ones are all level D.

On the most recent Type Rating I did everything in the Sim including the base training.

Company did give me 1.5 circuits in the aircraft (2 landings and 1 take-off) prior to starting line training.
 
OK, heb maandag met LTU de basetraining gedaan op Paderborn. 6 touch&go's, manueel vliegen met autothrust erop. Reden daarvan is mij onduidelijk maargoed...
Niets speciaals verder, gewoon 6 goeie landingen maken en klaar is kees eigenlijk..
Erg gaaf om eens n 'echt' vliegtuig te besturen, maargoed dat mag ook wel met 5500 euri voor een half uurtje vliegen...
 
6 touch&go's, manueel vliegen met autothrust erop.

Dat is vreemd... in onze manual staat zelfs dat, behalve bij takeoff en climb, de A/T ook af moet als je manueel vliegt.
Lijkt mij ook niet prettig vliegen trouwens; dat ding gaat je steeds over corrigeren als je pitcht
:confused:
 
Zeker geen airbus ervaring...... door de auto pitch trim heeft de airbus heeft geen pitch-power coupling. Overigens is het normaal dat bij de airbus dat de autothrust erop staat. Je mag wel manueel vliegen als je dat wilt (waarschijnlijk verschillend per maatschappij). Op de 777 mogen we de autothrottle er niet afhalen en vliegen we alleen manual thrust als de autothrottles kapot zijn of in de sim.
 
Hey Kermit,

Uit nieuwsgierigheid. waarom mag je de autothrottle er niet afhalen ? wat zijn hiervoor de argumenten?
Waarom zou je bij een leuke visual niet zelf gas mogen geven?

En als tweede vraag:
wanneer disconnect je de a/t dan wel tijdens een normale landing ? tijdens de flare of pas na touchdown?

In mijn ogen neemt dit weer iets weg van het lekker zelf vliegen.
Of is het company SOP ?

Groeten vanaf het terras :biertje:
 
Ik krijg daar altijd jeuk van als men zo nochalant doet....zeker als men net komt kijken. Maar goed. Zal wel aan mij liggen.

Quote:
"de verplichte circuitjes dus" <-- klinkt als: waarom die flauwkul, ik wil meteen de lijn op....

" Of is het gewoon hoppekee 6 keer de kist aan de grond zetten, mooi zo, klaar?"
"Niets speciaals verder, gewoon 6 goeie landingen maken en klaar is kees eigenlijk"

@ Altimiter, normaliter disconnect je de A/T tijdens de flare, 40-20ft, bij voorkeur vlak voor de RETARD call door de thrust levers naar idle te brengen. Dit disengaged de A/T automatisch.
Met vriendelijke groeten.

Edit:
Altimiter--> ok, het systeem in 777 ken ik helaas niet.
 
Last edited:
Hey martijn.

Bedankt voor je reply. maar ik was eigelijk meer benieuwd naar de operatie op de triple 7 zoals kermit het beschrijft.. Ik ben op de hoogte hoe het op een luchtbus gaat, klinkt als een solide systeem. Maar de a/t van een boeing werkt toch iets anders (geen detends) en je hoort op 5'0' geen retard..

someone enlight me ? :yeehaa:

Cheerio.
 
Back
Top