Base kiezen

mjs

Member
Beste dudes,

Maandag beginnen we met z'n twaalven met de typerating :yeehaa: en we hadden het er zo over welke basis een goede keuze zou zijn, ik hoor namelijk van een collega dat Weeze niet zo handig is als je begint (ivm weinig vliegen en veel standby staan). Zelf gaat mijn voorkeur op naar Stansted, heeft iemand enig idee of dit een handige keuze is? Wil namelijk zo veel mogelijk vliegen (nu nog wel :))

mvg

Marc
 
Tijdens LT vlieg je sowieso je ballen uit je broek zodat je zsm klaar bent. Daarna maakt het niet zoveel uit welke base je krijgt. Die standbys krijg je overal. Het is een kwestie van teveel FO's.

My 2 centjes
 
Beste MJS,

Je kunt zelf natuurlijk een base kiezen, maar het feit wil dat Ryanair uiteindelijk bepaald waar je gebased word. Dit zal dus meestal een base zijn waar ze FO's nodig hebben. Standby's krijg je overal zoals Grasparkiet al zegt. Zit zelf al een tijd in STN en vlieg genoeg, maar er zijn ook maanden dat het beduidend minder is. op dit moment zijn er weinig tot geen FO's die hun 900 uur halen op jaar basis. Het maakt volgens mij niet echt meer uit waar je gebased bent, de meeste vliegen zo tussen de 700 en 800 uur per jaar. Succes met je keuze en TR!
 
jups ik wist dat Ryanair min of meer voor je kiest.
Bevalt STN een beetje? wat zijn de voor en nadelen?
 
Ik zit prima op mijn plek hier. Voordeel voor mij is dat het makkelijk en snel naar NL reizen is.
En qua vliegen is het natuurlijk een grotere uitdaging om meerdere routes te hebben. Je leert er wat dat betreft een hoop. Nadeel van STN (en andere UK bases) de security op de luchthaven is bijzonder streng ten opzichte van andere landen, soms tot frustrerend aan toe. Maar daar leer je ook mee leven. En vooral in het begin is STN nogal onpersoonlijk, maar hoe langer je er zit hoe meer mensen je kent dus die vlieger gaat voor mij niet echt meer op. Al met al hoor je mij niet klagen, al mis ik natuurlijk wel het mooie zonnige klimaat van de spaanse costa ;)
 
Tsja kroket, en je moet natuurlijk niet het uitbundige uitgaansleven in Bishops stortford vergeten he! Een van de beste dingen in STN. KUCH. Haha. Ik zit ook op stn en het is zoals kroket zegt. Soms onpersoonlijk en vooral security komt af en toe je ..... uit. Aan de andere kant vliegen we op het moment weer wat meer. Totdat al die cadetjes komen natuurlijk en al onze uren inpikken ;)! Haha.
Voordeel van stn is dat je redelijk wat ervaring opdoet wat betreft het vliegen/atc/routes noem maar op. Komt regelmatig voor dat ik op men rooster kijk en denk...Hmm daar ben ik al een tijd niet meer geweest. Plus met de bestemmingen van stn kom je nog eens ergens (noord-oost-zuid europa, zo'n beetje overal dus!).
Maar het ligt helemaal aan jezelf. Er zijn genoeg mensen die ervoor kiezen om thuis/in Nederland/dicht bij Nederland willen wonen en dus voor een basis als weeze of bremen kiezen. Ik reis ook gewoon op men dagen vrij naar NL en dat gaat prima met 2 eindhoven vluchten per dag ('s ochtends en 's avonds).
 
Beste mjs,

Ten eerste, Welkom bij de club.

Ten tweede, een base keuze is op dit moment niet iets waar je je al te druk om moet maken.
Het halen van je type en je circuits zijn véél belangrijker. De rest is bijzaak.

Voor wat betreft je base keuze/toewijzing het volgende;

Gedurende je Line training heb je geen keuze. Je moet gewoon daar heen waar plek is om jou te trainen. Ik had bijv. mazzel en deed alles vanuit Hahn. Kroket daarentegen is nog een weekje in Bergamo geweest. Weer andere collega's hebben line training gehad in wel 3 of soms zelfs 4 verschillende bases. Het is maar net wat er op jouw rooster verschijnt op vrijdag.

Na het afronden van je Line training en het behalen van je 1e initiële Line check blijf je meestal nog een volle kalender maand op de base waar je je laatste trainingsvluchten gemaakt hebt. In die maand wordt je gebeld door iemand van Ryanair en krijg je je definitieve base assignment te horen. Soms heb je keuze uit slechts 2 en soms uit wel 5 bases. Opnieuw is dit geheel afhankelijk van beschikbaarheid op de base.

Het zou kunnen dat jou keuze er niet tussen zit. Maar niet getreurd, na het plaatsen van een base request via crewdock, wordt je keuze vaak goedgekeurd binnen 6 tot 9 maanden.

Voor nu veel succes met je TQ en spreek je gauw op Stansted.

My 2 cents.
 
Heb toevallig van de week 2 floaters gesproken.

Voordelen:

  • Veel vliegen naar uiteenlopende destinations
  • Weinig tot geen standbys (richtlijn is geen)
  • Geen vaste lasten op een base zoals woning en parkeerkaart etc etc.
  • Leerzaam en je komt snel aan uren
  • Money wise prima door de 20E per uur extra.

Nadelen:
  • Elke week uitzoeken of er een 'goedkoop' hotel c.q B&B dichtbij vliegveld is
  • Elke week uitzoeken hoe je op je base komt voor die week
  • Elke vlucht je collega weer 'aftasten' CRM wise.
  • Je bouwt geen of minder snel een sociaal leven op zoals bij een fixed base
  • In de UK veel problemen om uberhaupt 'Airside' te komen.
  • Veel geld kwijt aan taxis

Dit zijn zo'n beetje de argumenten voor en tegen die mij ten ore is gekomen. Verder weet ik dat ze momenteel geen 'nieuwe floaters' meer nodig hebben.
:rt:
 
ter aanvulling, floating base is pas beschikbaar na 1 jaar in dienst..

Ah, ok.

Voordelen zijn wel erg aantrekkelijk, enige echte nadeel is dat je inderdaad minder snel een sociaal/collegiaal leven opbouwt. De rest is wel overheen te komen lijkt me.

thanx voor de info!

mvg
Ditched
 
ik heb drie keer een voorkeur door moeten geven, maar er wordt volgens mij totaal niet naar gekeken. heb ook na mn linetraining geen keuze gekregen om tussen te moeten kiezen.
je moet dus gewoon maar hopen dat je een leuke plek krijgt toegewezen.
succes met je TR
 
ik heb drie keer een voorkeur door moeten geven, maar er wordt volgens mij totaal niet naar gekeken. heb ook na mn linetraining geen keuze gekregen om tussen te moeten kiezen.
je moet dus gewoon maar hopen dat je een leuke plek krijgt toegewezen.
succes met je TR

Klopt helemaal! Het maakt Ryr helemaal niet uit waar je komt te zitten.
Als de plaatsen maar ingevuld worden.

Momenteel krijg je ook geen keuze meer. Je krijgt gewoon een base aangewezen.
Mocht het echt niet uitkomen kan je altijd een discussie aangaan. Soms helpt het soms niet..

Succes met de Type, basecheck and linetraining!!
 
Beste mensen,

Er zullen ongetwijfeld bases zijn die meer favoriet zijn dan anderen. Dit bepaalt mede ook de kans dat je in de toekomst bij je voorkeurbase gestationeerd wordt.

Wat ik me afvraag, hoe zit het met Marseille? Is dit een favoriete Base?

Kind Regards
 
Mrs is veel te duur om te leven.

Urban myth: je krijgt nooit je pref base, beste is in te vullen welke base je NIET wil, dan krijg je die ook niet 
 
Back
Top