Back to basic training...

NazgulAir

New member
In het journaal vanavond: een "revolutionaire piloten training van Nederlandse bodem" waarbij vliegers -- nieuwe en gebrevetteerde -- een cursus krijgen die loss of control tijdens een stall moet gaan voorkomen.

... en wat is die nieuwe revolutionaire methode? Vliegen op de rand van een stall, een incipient spin leren herkennen en voorkomen, en spin recovery... Juist die basisdingen die je tijdens mijn training moest kunnen voordat je solo ging!

Een gotspe om dat een revolutionaire Nederlandse uitvinding te noemen.
Overigens prima als dit weer onderdeel wordt van de syllabus, al moet het misschien in een ander type vliegtuig. Nog beter: doe de hele basis training meteen in een toestel dat je van meet af aan de juiste reacties aanleert.
 
Lazy eights, chandelles, turns around a point, turns on a point.... geef ze een andere naam en een leuk verkooppraatje et voila; een nieuwe syllabus is geboren.

Opleiden tot airline piloot is niet zo moeilijk, kan vanaf dag 1. Maar als de airline piloot nooit eens een echte goede stall heeft gedaan, hoe moet hij die dan herkennen/voorkomen op de lijn?

Vroeguh.....
 
Last edited:
Ja ik vind ook, doe alles gewoon in een PC-7 en daarna ME in een King Air, daarna Citation, en daarna gewoon een actual 737/A320.

De ABN is het er vast mee eens.
 
1 april komt vroeg dit keer. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een vlieger is die niet weet hoe hij een stall moet herstellen. Ik heb geen idee hoe de Faa wetgeving er uit ziet, maar in zowel onze oude wetgeving en de nieuwe, zijn incipient spins, stalls, etc. gewoon verplichte items.

Beetje tenenkrommend nieuwsbericht weer van de Nos.
 
Incipient spins? Ik weet niet precies wat jouw achtergrond is maar de "scholen" vinden het tegenwoordig al eng als leerlingen meer dan 45 graden bank draaien.
Een collega vertelde mij dat bij het afnemen van CPL examens van Nederlandse leerlingen ze bij een stall eerst de stallspeed gaan uitrekenen, er vervolgens 10 kts bij tellen en bij die snelheid gaan recoveren. De stall warning, laat staan een actual stall, ervaren ze in de verste verte niet.
I stand to be corrected maar als dit waar is is bovengenoemde training meer dan nodig.
 
I was fortunate to have received my training from ex military instructors.

We even did spin recoveries from a developed spin "under the hood" and other fun stuff like partial panel.

Tragic to see the shocking lack of basic skills/knowledge/airmanship combined with a piss poor attitude/sense of entitlement from a lot of today's "Pilots".
 
One of the main reasons I did my basic PPL training in a tailwheel aircraft with a small envelope (the Rollason Condor). One of the exercises was to hold level at thee-point attitude just on the brink of the stall for the length of the runway to get the feel. Before going solo, I had to demonstrate the ability to recover from a developed spin (5 turns) over left and over right. In the sleek but underpowered Condor, you didn't get much time for the rollout before hitting max.manoevring.
This was in England, 1976. The availability of "difficult" planes for basic training was already getting scarce back then.

Zie ook dit topic uit 2009.
 
Last edited:
couldn't agree more, I was lucky to have been trained pretty much the same way as 19 of 77. But I even now I still enjoy an afternoon up side down in a Citabria or Chipmunk! only a handful hours or less a year but I am convinced it's part of 'professional' development... and just a good excuse to have a bit of fun ;-p
 
I recently did my EASA PPL in the USA, and recovery of a stall only happened when actually stalling. Same story here in the EU during some lessons. All by all it's not that bad with the current syllabus.
 
Back
Top