Baankans

cyberboy

New member
Ik begin in mei bij de NLS maar ik maak me toch best wel wat zorgen of dat ik nou een baan zal krijgen na de opleiding of niet. Ik lees overal dat er veel piloten nodig zijn, maar op internet zijn bijna geen vacatures te vinden. Ik zou graag wat ervaringen willen horen met het vinden van een baan en ik zou graag willen weten hoe je te werk moet gaan nadat je je opleiding hebt afgerond. Je wilt tenslote niet met je lening blijven zitten.
 
Als je in mei 2009 gaat beginnen, dan ben je ergens in de zomer van 2011 klaar. Wil je een serieus antwoord op de vraag wat de baankans is in 2011? Luchtvaart is een van de meest onvoorspelbare sectoren en niemand kan dit voorspellen. Het 'tekort' aan vliegers betreft ervaren captains. Overigens vinden er interne promoties plaats bij maatschappijen waardoor er onderaan posities vrijkomen die door low-timers te bekleden zijn. Als je de luchtvaart (en olieprijs) het afgelopen jaar hebt gevolgd, dan weet je dat het nog niet eens te voorspellen is hoe de markt er uitziet als jij staks in mei 2009 begint, laat staan als je in 2011 klaar bent.

Zoals gebruikelijk in aviation: plan for the worst, hope for the best! M.a.w. het is best verstandig voordat je begint voor jezelf af te wegen of je in dat worst case scenario voor de rentelasten (en uiteindelijk aflossing) op wilt/kunt draaien.
 
Wat FL zegt, klopt als een bus. De luchtvaart hangt van allerlei "maar-en" en "what if.." aan elkaar.
Er is één ding dat me echter wel van het hart moet... als je in mei aan de NLS begint, ben je vrij laat om je dit af te vragen. Ik zou bijna zeggen dat er iets aan je motivatie (nog) niet helemaal goed zit.
 
Volgens mij is Beer het ultieme voorbeeld dat als je doorzettingsvermogen hebt, dat je dan altijd een baan zult vinden!

Het kan even duren, maar als je motivatie in orde is (en natuurlijk je skills en beschikbare financiële middelen om de tijd uit te zitten), dan zul je slagen!

Het blijft koffiedik kijken hoe de markt in 2010 - 2011 zal zijn. Op basis van het aantal bestelde kisten zal dat flink verbeterd moeten zijn, maar zoals Beer en FL al aangeven, er zijn een hoop afhankelijkheden. Maar daar zou je al van op de hoogte moeten zijn voordat je het besluit neemt om een integrated opleidingstraject te starten bij de NLS...

Succes! Laten we voor ons allemaal hopen dat de maatschappijen in de rij staan voor je, als je klaar bent met de opleiding.
:yeehaa:

Greetz,
PH-FLY
 
Volgens mij is Beer het ultieme voorbeeld dat als je doorzettingsvermogen hebt, dat je dan altijd een baan zult vinden!

Het kan even duren, maar als je motivatie in orde is (en natuurlijk je skills en beschikbare financiële middelen om de tijd uit te zitten), dan zul je slagen!

Het blijft koffiedik kijken hoe de markt in 2010 - 2011 zal zijn. Op basis van het aantal bestelde kisten zal dat flink verbeterd moeten zijn, maar zoals Beer en FL al aangeven, er zijn een hoop afhankelijkheden. Maar daar zou je al van op de hoogte moeten zijn voordat je het besluit neemt om een integrated opleidingstraject te starten bij de NLS...

Succes! Laten we voor ons allemaal hopen dat de maatschappijen in de rij staan voor je, als je klaar bent met de opleiding.
:yeehaa:

Greetz,
PH-FLY

Ja dat hoop ik ook. Ik twijfel er niet over dat ik ooit wel een baan als piloot zal vinden er zal tenslotte wel iemand iets in mij zien, maar je zit met je rentelast zodat als je geen baan vind je behoorlijk de lul bent.
 
Maar dat is nou eenmaal het risico wat je neemt. Lukt het wel, heb je een super baan, lukt het niet, ben je f*cked. That's life.
Wat je probeert, is in de toekomst kijken. En dat gaat nou eenmaal niet zo makkelijk. Ik ken beide zijden van het verhaal (én het thuis zitten én het krijgen van een baan) en ik kan je verklappen dat het inderdaad geen lolletje is om thuis te zitten met een studieschuld die je niet terug kan verdienen. Maar ik heb altijd gezegd, als ik het morgen over moest doen, zou ik het zo weer doen.
 
Om nu te gaan stressen over wat er over 2,5 jaar gaat gebeuren is niet verstandig. Je bent al aangenomen bij de NLS. Ga je die afzeggen en het niet doen als er indicatie is dat het "misschien "slecht is met de banerij over 2 jaar? Nee, je gaat gewoon die opleiding doen. Als dit door je hoofd blijft spoken kan dit je studie belemmeren. Het is veel beter om je te concentreren op je opleiding en de energie die je nu verbruikt door je zorgen te maken om een baan over 2 jaar te gebruiken om een zo goed mogelijk resultaat neer te zetten in de vliegschool. Als je jezelf voorneemt om de beste piloot te worden die ooit uit die school gerold is, dan komt die baan vanzelf. Steek daar je enegie in.
 
Zoals meerdere hiervoor zeggen het heeft geen zin dit soort dingen te bespreken. Ten 1e omdat het gewoon niet te voorspellen valt en ten 2e omdat er al genoeg topics over dit onderwerp zijn. Kijk alleen al naar een half jaar geleden alles was nog koek en ei en KLS plaatste zelfs stukjes in de krant over 8 klassen per jaar maar daar is ook maar snel van afgestapt. Geen zinnig woord over te zeggen voor hetzelfde geld denkt morgen (11 september) 1 of andere gek van ja zoveel jaar na dato nog een keer een grote aanslag (afkloppen) en dan is het helemaal weer terug naar af met de luchtvaart. Ga gewoon lekker je opleiding doen en als je twijfelt moet je misschien nog maar eens naar je motivatie kijken.
 
Toen ik begon (laat 2005) werd ik door iedereen die er verstand van had voor gek verklaard, de industrie was immers nog nooit zo beroerd geweest en je moest betalen om te vliegen.

Toen ik klaar was (midden 2007) was het "de beste tijd in jaren om klaar te zijn" en werd overal ter wereld onderhand uitgebreid.

En nou is het dit jaar weer kleute. Je kan niks voorspellen in deze bizz.
 
Als je echt geen baan kunt vinden is er dan ook de mogelijkheid om niet aftelossen maar alleen maandelijks de rente te betalen? Dat is namelijk met iedere fulltime baan gewoon te doen.
 
Maar dat is nou eenmaal het risico wat je neemt. Lukt het wel, heb je een super baan, lukt het niet, ben je f*cked. That's life.
Wat je probeert, is in de toekomst kijken. En dat gaat nou eenmaal niet zo makkelijk. Ik ken beide zijden van het verhaal (én het thuis zitten én het krijgen van een baan) en ik kan je verklappen dat het inderdaad geen lolletje is om thuis te zitten met een studieschuld die je niet terug kan verdienen. Maar ik heb altijd gezegd, als ik het morgen over moest doen, zou ik het zo weer doen.

Hoe heb je uiteindelijk toch een baan gevonden de vacatures voor piloot staan niet zomaar in de krant of op internet en een uitzendbureau heeft ze ook niet. Dus hoe ga je te werk als je klaar bent?
 
Maak je niet druk....

Toen ik begon op de NLS begin 2005 zag het er ook zeer slecht uit. Uiteindelijk had ik al een baan voordat ik mn license had. Nooit een cent betaald voor een rating en inmiddels FO bij KLC...:yeehaa:

Succes!
 
Maak je niet druk....

Toen ik begon op de NLS begin 2005 zag het er ook zeer slecht uit. Uiteindelijk had ik al een baan voordat ik mn license had. Nooit een cent betaald voor een rating en inmiddels FO bij KLC...:yeehaa:

Succes!

Dus als ik het goed begrijp heb je nooit zelf gezocht naar een baan, maar heb je er een aangeboden gekregen.
 
Dus als ik het goed begrijp heb je nooit zelf gezocht naar een baan, maar heb je er een aangeboden gekregen.

Nee.. Dat niet.. Ik ben buiten school om aan mijn eerste baan gekomen. Wat ik iedereen kan aanbevelen omdat er ook nogsteeds maatschappijen zijn die wel voor je rating betalen en daarnaast een fatsoenlijk salaris betalen tijdens je training... ( dus niet Ryanair, Tyrolean of Denim )

Tijdens mijn typerating werd ik wel via de NLS uitgenodigd om deel te nemen aan de KLM bridgecourse. Destijds niet op in gegaan....

Ook ben ik na mijn opleiding 2 keer benaderd door CAE pilot provisioning om deel te namen aan selecties bij Tyrolean en Ryanair.

Zeker in slechte tijden denk ik dat de NLS een goede keus is vanwege de vele connecties via CAE wat op dit moment de eenna grootste opleider in de wereld is op het gebied van simulator trainingen.
Het is wel jammer dat CAE elke NLSer in een self sponsored programma wil stoppen.:stapelge::stapelge::stapelge:
Ik zag dat destijds als een backup... Mocht ik zelf geen baan kunnen vinden dat was dat altijd nog een optie....:1855:
 
Nee.. Dat niet.. Ik ben buiten school om aan mijn eerste baan gekomen. Wat ik iedereen kan aanbevelen omdat er ook nogsteeds maatschappijen zijn die wel voor je rating betalen en daarnaast een fatsoenlijk salaris betalen tijdens je training... ( dus niet Ryanair, Tyrolean of Denim )

Tijdens mijn typerating werd ik wel via de NLS uitgenodigd om deel te nemen aan de KLM bridgecourse. Destijds niet op in gegaan....

Ook ben ik na mijn opleiding 2 keer benaderd door CAE pilot provisioning om deel te namen aan selecties bij Tyrolean en Ryanair.

Zeker in slechte tijden denk ik dat de NLS een goede keus is vanwege de vele connecties via CAE wat op dit moment de eenna grootste opleider in de wereld is op het gebied van simulator trainingen.
Het is wel jammer dat CAE elke NLSer in een self sponsored programma wil stoppen.:stapelge::stapelge::stapelge:
Ik zag dat destijds als een backup... Mocht ik zelf geen baan kunnen vinden dat was dat altijd nog een optie....:1855:

Dus de nls doet wel van alles om te zorgen dat je een baan krijgt?
 
Last edited:
Tijdens mijn typerating werd ik wel via de NLS uitgenodigd om deel te nemen aan de KLM bridgecourse. Destijds niet op in gegaan....

Deze KLM Bridgecourse heb je uiteindelijk dus alsnog gedaan? Is toch ook selfsponsored?
:biertje:
 
Deze KLM Bridgecourse heb je uiteindelijk dus alsnog gedaan? Is toch ook selfsponsored?
:biertje:


Nee... Zodra je als NLS/KLU/MLD er minimaal 300 uur ( Multi Engine en +5700 kg ) hebt kan je buiten de school en de bridgecourse om solliciteren bij de KLM.
 
Maar hoe komen de meeste piloten aan een baan aangezien er niet gewoon een vacature in de krant of bij cwi hangt voor vlieger?
 
Back
Top